Dnia 21 lipca br. w Hamburgu przedstawiono prasie nowego Mercedesa, kontynuującego tradycję SL Roadstera. Jest to już generacja tego modelu, którego historia sięga 1954 roku, kiedy to powstał legendarny model 300 SL. Od tego czasu Mercedes sprzedał 490 000 egzemplarzy tego samochodu. Najnowsza odmiana SL, która na rynek wejdzie jesienią 2001 utrzymuje tradycję serii. Jest typowym dwuosobowym roadsterem z otwartym dachem. Oczywiście auto ma wiele technicznych innowacji, np. jako pierwsza marka na świecie oferuje elektrohydrauliczny układ hamulcowy Sensotronic Brake Control (SBC). System ten współpracuje ze sprawdzonym już programem stabilizacyjnym ESP i aktywną regulacją podwozia Active Body Control (ABC) dzięki czemu zmniejsza przechyłu karoserii podczas jazdy na zakrętach i hamowania do minimum. SBC to wstęp do świata przyszłościowych systemów "by-wire" (tzn. przez kabel) – systemy te przenoszą dyspozycje kierowcy nie mechanicznie lub hydraulicznie, jak dotychczas, ale elektronicznie.
Sensotronic Brake Control odznacza się wysoką dynamiką tworzenia nacisku hamowania i dokładną "obserwacją" zachowania kierowcy i pojazdu poprzez odpowiednie czujniki. System interpretuje np. szybką zmianę nacisku z pedału gazu na pedał hamowania jako sytuację alarmową i zwiększa automatycznie nacisk w układzie hamulcowym.
Stylistyka nadwozia Mercedesa SL subtelnie lecz wyraźnie nawiązuje do "pradziadka" z roku 1954. Jednocześnie niemiecki roadster łączy typowe cechy SL z nowymi elementami z aktualnej linii stylistycznej Mercedesa, np. z podwójnymi reflektorami w obudowach z przejrzystego szkła. Składany dach zapewnia zarówno przyjemność płynącą z jazdy samochodem otwartym jak i komfort charakterystyczny dla Mercedesa Coupé. Po przyciśnięciu odpowiedniego guzika dach składa lub rozkłada w ciągu 16 sekund a nowe inteligentne systemy sterujące nim dbają o to, aby jego komponenty ukryły się w górnej części bagażnika i nie zajmowały dużo miejsca. Pod złożonym dachem znajduje się bagażnik o pojemności 235 l, przy zamkniętym dachu mieści on 317 l, czyli o 52 l więcej, niż w poprzednim modelu. Od 2002roku dostępny będzie ponadto wariant z dachem szklanym o dużej powierzchni.
Pięciolitrowa jednostka napędowa V8 osiąga moc 306 KM oraz moment obrotowy 460 Nm. Silnik ten zalicza się do najmocniejszych w tej klasie pojazdów i spełnia ostre limity emisji spalin wyznaczone przez normę EU-4. Wspaniałą dynamikę samochodu potwierdza chociażby przyspieszenie od 0 do 100 km/h, które zajmuje mu tylko 6,3 sekundy. Mimo, iż w nowym Mercedesie zamontowano dodatkowe, obszerne wyposażenie zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy zużycie paliwa jest zbliżone do tego jakim charakteryzował się poprzednik i wynosi średnio 12,7 litra.
Bardzo rozbudowany system bezpieczeństwa modelu SL obejmuje: systemy elektronicznej kontroli dynamiki jazdy (zapobiegają wypadkom), wzmocnienia strukturalne karoserii, dzieki którym jest ona bardzo wytrzymała oraz ochronę pasażerów. Nad ich bezpieczeństwem czuwają dwustopniowe airbagi dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu, nowoczesne poduszki boczne chroniące okolice głowy i klatki piersiowej znajdujące się w drzwiach, nowe siedzenia, napinacze i ograniczniki pasów oraz sterowany elektronicznie pałąk chroniący podczas "dachowania".
Ekskluzywne wyposażenie seryjne składa się z: klimatyzacji, reflektorów ksenonowych, elektrycznie ustawianych foteli z funkcją pamięci ustawień, wielofunkcyjnej kierownicy, radia stereo i inne. Jako opcja dostępne są innowacyjne systemy asystujące, np. system zapewniający stały odstęp od aut jadących przed nami - Distronic, automatyczny system alarmowy Teleaid, system wskaźników Comand lub elektroniczna kontrola ciśnienia w oponach.
Do wykończenia wnętrza Mercedesa użyto przede wszystkim skóry, szlachetnego drewna i aluminium. Klienci mogą wybierać pomiędzy dwoma rodzajami skóry, czterema odmianami elementów ozdobnych i pięcioma kolorami wyposażenia. Ciekawym elementem jest matowy chrom, który okala cztery wskaźniki na kokpicie SL i występuje także w innych detalach. Owe wskaźniki stanowią nawiązanie do historii modelu. W podobnym stylu utrzymane są aluminiowe pokrętła obsługujące klimatyzację.
Na rynku niemieckim nowy Mercedes będzie kosztował 184 435 marek.