Mercedes-Benz Actros okazał się najoszczędniejszym - pod względem zużycia paliwa i kosztów eksploatacji - samochodem ciężarowym w zorganizowanym przez firmę spedycyjną Dammasch czteroletnim teście porównawczym z udziałem sześciu różnych marek. Actros 1840 LS uzyskał najlepsze wyniki w kategorii zużycia paliwa, kosztów eksploatacji i bezawaryjności. Przeciętne zużycie paliwa 31,89 l/100 km i koszty eksploatacji 0,42 DM / km okazały się najniższe.
Podstawą tej oceny jest prawie czteroletni test praktyczny organizowany przez firmę spedycyjną Dammasch, traktowany bardzo poważnie w branży transportowej i prasie fachowej. Celem tego przedsiębiorstwa transportowego było poddanie długotrwałej, praktycznej próbie użytkowej samochodów ciężarowych różnych producentów i ustalenie opłacalności ich eksploatacji. Firma rozpoczęła test sześciu samochodów ciężarowych sześciu różnych producentów we wrześniu 1996 r. Do zakończenia testu samochody przebyły od 386 000 do ponad 434 000 km, przede wszystkim w transporcie dalekobieżnym na obszarze Niemiec. Wszystkie istotne dane eksploatacyjne były stale gromadzone i poddawane ocenie. Test był dokumentowany, a jego przebieg i wyniki podawane do publicznej wiadomości w czasopiśmie fachowym "trans aktuell" wydawnictwa ETM.
Za samochodem Mercedes-Benz Actros przemawiały w teście nie tylko wskaźniki ekonomiczne. Z samochodu bardzo zadowolony był też jego kierowca, Otto Haubold: "Actros ma silnik o odpowiedniej mocy, szybko reagujący, a samochód prowadzi się lekko i jest łatwy w manewrowaniu".
Do oferty samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros włączona została nowa jednostka napędowa o mocy 335 kW (456 KM). Sześciocylindrowy silnik widlasty o pojemności skokowej 12 litrów charakteryzuje się dużą mocą, niewielką masą własną i niskim zużyciem paliwa. Maksymalny moment obrotowy 2200 Nm osiągany jest przy 1080 obrotach / min.
Nowa jest również skonstruowana specjalnie do tego silnika skrzynia biegów - G231 (stosowana w pojazdach przeznaczonych do transportu drogowego) z systemem przełączania biegów Telligent dla przełączanych mechanicznie skrzyń. Uzupełnieniem układu przełączania biegów Telligent jest opcjonalny układ automatycznego przełączania biegów Telligent, który bazuje na standardowym układzie i jest uzupełniony o automatyczne sterowanie klasycznym sprzęgłem pojazdu i elektroniką silnikową.