Nowa generacja SLK otwiera drogę dla nowych trendów w grupie samochodów sportowych, a także zwiększa atrakcyjność tego samochodu wyposażonego w innowacyjny dach, który w mgnieniu oka zmienia dwuosobowy kabriolet w nieprzemakalne coupe.
Twórcy tego kultowego już auta dopieścili jego wygląd, dodając mu jeszcze więcej sportowego ducha. Z przodu wzrok przykuwa zderzak z ciekawie podzielonym wlotem powietrza, wyraźniej zaznaczonym kształtem litery V oraz dumnie wyeksponowaną trójramienną gwiazdą. Zmieniono również tylną część samochodu, stawiając na takie cechy, jak aerodynamika i zdecydowanie.
Wiele elementów wnętrza samochodu przemodelowano, a całość wykonano z bardzo starannie dobranych materiałów. Szczególną uwagę poświęcono optymalizacji wnętrza samochodu z punktu widzenia kierowcy. Nie sposób nie zauważyć nowej trójramiennej kierownicy i wielofunkcyjnych elementów sterowania, a także nowego zestawu wskaźników w intrygującym obramowaniu.
Po raz pierwszy producent zastosował w modelu SLK system audio-komunikacyjny w nowej wersji NTG 2.5. Obecny system jest przyjaźniejszy i łatwiejszy w użyciu, a także oferuje więcej przydatnych funkcji. Wszystkie systemy audio zaopatrzono w moduł obsługi bez odrywania rąk od kierownicy (hands-free) z technologią bluetooth, a także w innowacyjny interface do urządzeń zewnętrznych umieszczony w schowku po stronie pasażera, który umożliwia pełne zintegrowanie np. z iPodem oraz obsługę z panelu sterowania systemu audio.
Nowością jest także zoptymalizowany system sterowania głosowego LINGUATRONIC, który po raz pierwszy zaoferowano w modelu SLK jako wyposażenie dodatkowe. Nabywcy, którzy przykładają szczególną wagę do jakości dźwięku, będą mogli się rozkoszować muzyką nawet przy otwartym dachu. Wystarczy zamówić system harman kardon® Logic7®. Ten rozbudowany system dźwięku przestrzennego dostarczy krystalicznie czystej przyjemności w jakości niespotykanej dotychczas w samochodach z otwartym nadwoziem.
Wysokoobrotowy sportowy silnik: więcej mocy przy znacznie mniejszym zużyciu paliwa Nowe SLK ma do dyspozycji jedną z trzech jednostek napędowych, z których dwie zostały zmodernizowane. Wszystkie wyróżniają się zaskakująco niskim zużyciem paliwa, co przekłada się na obniżenie emisji CO2. Zarówno czterocylindrowy silnik w wersji SLK 200 Kompressor, jak i sześciocylindrowy sportowy silnik wersji SLK 350 zyskały dzięki zwiększeniu momentu obrotowego i mocy maksymalnej. Zmiany ominęły popularny ośmiocylindrowy silnik modelu SLK 55 AMG, ale ta niezwykła jednostka napędowa jest nadal fascynująca i w zasadzie nie ma sobie równych w segmencie SLK.
Szczególną uwagę inżynierowie poświęcili sportowemu wysokoobrotowemu silnikowi V6, który debiutuje w modelu SLK nowej generacji. Dokonując znaczących zmian konstrukcyjnych w części mechanicznej silnika, udało się tchnąć weń całkiem nowe życie. Z niezmienionej pojemności skokowej wynoszącej 3498cm3 silnik ten uzyskuje 224kW/305kM przy 6500 obr./min, czyli całe 24kW/33kM więcej, niż w poprzedniej wersji. Odnotowano również nieznaczny wzrost maksymalnego momentu obrotowego (o 10 Nm), który osiąga obecnie 360Nm przy 4900 obr./min. Tę istotną poprawę charakterystyk osiągnięto, podwyższając dopuszczalne obroty do 7200 obr./min, zwiększając stopień sprężania, stosując nowy kolektor ssący i dokonując sporych zmian w układzie rozrządu. Silnik ten dostarcza emocji także swoim dźwiękiem – dopracowano układ wydechowy, dzięki czemu otrzymano prawdziwie sportowe brzmienie, szczególnie mocne, gdy silnik pracuje na pełnych obrotach.
Układy sterujące pracą silnika współpracują z automatyczną przekładnią 7-TRONIC i dodatkowo otwierają przepustnicę przy redukcji biegów. Powoduje to przyjemne dla ucha rasowe brzmienie silnika, ale – przede wszystkim – minimalizuje zmiany w momencie przenoszonym na koła. Mimo znaczącego wzrostu możliwości tego silnika, udało się w istotny sposób ograniczyć spalanie paliwa.
We współpracy z ręczną sześciobiegową przekładnią uzyskano zużycie 9,5 l/100km w cyklu mieszanym, co oznacza spadek spalania o 1,1 l/100 km. W połączeniu z siedmiobiegowym automatem silnik zużyje 9,2 l/100 km w cyklu mieszany, a więc o 0,9 l/100 km mniej, niż w poprzedniej wersji. Ograniczenie zużycia paliwa przekłada się na zmniejszoną o 23 g/km emisję CO2, która wynosi obecnie 219 g/km z automatyczną przekładnią (przy ręcznej przekładni emisję CO2 zredukowano o 28 g/km, otrzymując 227 g/km).
W drugiej generacji cenionego modelu SLK obok wersji 350 następujące jednostki napędowe:
• Czterocylindrowy doładowany mechanicznie silnik dostarczający dodatkowo 15kW/21KM, co daje 135kW/184KM, z maksymalnym momentem obrotowym powiększonym z 240 do 250 Nm. Spalanie w cyklu mieszanym dla tego silnika spadło o 1,0 l/100 km do wartości 7,7 l/100 km. Redukcja emisji CO2 wyniosła 27 g/km (do 182 g/km).
• Silnik w wersji 280 SLK także został zoptymalizowany pod kątem zużycia paliwa i emisji CO2. Zużycie paliwa spadło o 0,4 l/100 km do 9,3 l/100 km (z przekładnią automatyczną: -0,2 l/100 km do 9,1 l/100km), a emisja CO2 spadła o 11 g/km do 220 g/km (z przekładnią automatyczną: -6 g/km do 216 g/km).
• Pod maską wersji SLK 55 AMG pracuje znana jednostka V8 o pojemności 5,5 litra dostarczająca 265 kW/360 KM oraz 510 Nm momentu obrotowego.
Wszystkie trzy nowe wersje silników wyposażono w precyzyjną sześciostopniową przekładnię ręczną. SLK 55 AMG pozostał przy 7G-TRONIC, czyli sportowej siedmiobiegowej przekładni automatycznej. SLK 200 może posiadać pięciobiegową przekładnię automatyczną, a bardziej sportowe modele SLK 280 oraz SLK 350 wyposażane są opcjonalnie w przekładnie automatyczne 7G-TRONIC lub nawet 7G-Tronic Sport z dźwigienkami zmiany biegów przy kierownicy.
Nowoopracowany bezpośredni układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania, pomagający w pełni wykorzystać możliwości sportowego zawieszenia, jest dostępny na życzenie (z wyjątkiem SLK 55AMG, w którym jest stosowany standardowo). Układ ten zapewnia precyzję prowadzenia samochodu i wykonywania manewrów na krętych wąskich drogach, a jednocześnie gwarantuje pewność prowadzenia przy szybkiej jeździe i łatwość manewrowania na parkingu.
Układ opracowano na bazie poprzedniego układu kierowniczego o zmiennej sile wspomagania. Tak jak poprzednio, pracuje on przy bezpośrednim mechanicznym połączeniu kół z kierownicą. Pozwoliło to uniknąć stosowania skomplikowanych czujników i silników zakłócających bezpośrednie przenoszenie sygnałów z drogi na kierownicę, a przez to zakłócających precyzję działań kierowcy.
Sercem układu jest zębatkowa przekładnia kierownicza o przemyślnie ukształtowanych zębach, która umożliwia uzyskiwanie zmiennego przełożenia, zależnie od kąta skrętu kół. Wokół pozycji centralnej przełożenie jest stosunkowo małe, co zapewnia dobrą stabilność przy jeździe na wprost i znakomicie poprawia bezpieczeństwo jazdy przy dużych prędkościach. Jeśli kierownica zostanie obrócona o 5 stopni, to przełożenie zaczyna szybko rosnąć, a kierowanie staje się znacznie bardziej bezpośrednie. W ten sposób liczba obrotów kierownicy od oporu do oporu została zmniejszona o 25%.
Nowa przekładnia kierownicza eliminuje konieczność energicznego obracania kierownicy w czasie jazdy w mieście, a jazda po krętych drogach staje się prawdziwą przyjemnością, dzięki świetnemu, niemal intuicyjnemu wyczuciu samochodu, zapewnionemu przez układ kierowniczy.