Znacznie zmniejszona emisja spalin i hałasu, zdecydowanie niższe koszty utrzymania i duży zasięg w połączeniu z seryjnym napędem to właśnie jego zalety.
Koszty eksploatacji do 30 procent niższe niż w przypadku silników wysokoprężnych
Pojazdy zasilane gazem ziemnym są przeznaczone dla osób przywiązujących znaczenie do kosztów eksploatacji. Wystarczy spojrzeć na Sprintera NGT: w porównaniu z silnikiem wysokoprężnym jego koszty eksploatacyjne kształtują się na znacznie niższym poziomie. Ta zaleta będzie procentować długoterminowo. Aż do roku 2018 w wielu krajach zachodnich będzie obowiązywała dla gazu ziemnego zmniejszona stawka podatkowa. Gaz ziemny jest około połowę tańszy niż benzyna, jeżeli weźmiemy pod uwagę ich wydajność.
Dystrybutorzy paliw gazowych premiują zakup samochodów na gaz ziemny bezpośrednimi subwencjami lub bonami na paliwo. Instytucje kredytowe takie jak KfW udzielają korzystnych kredytów na zakup pojazdu. Oprócz tego niektórzy ubezpieczyciele samochodów przyznają rabaty ze względu na ochronę środowiska. Samochody na gaz ziemny zarejestrowane jako samochody osobowe, jak Sprinter Kombi, są klasyfikowane pod względem podatku drogowego tak samo korzystnie jak samochody benzynowe z katalizatorem. Podsumowując, koszty eksploatacyjne są niższe nawet do 30 procent wobec porównywalnego silnika wysokoprężnego. W porównaniu do silnika benzynowego oszczędności w kosztach są jeszcze większe.
Małe emisje spalin, klasyfikacja wg Euro 4
Silniki na gaz ziemny, obok ekonomiczności, charakteryzują się równocześnie szczególnie niską emisją spalin. Sprinter NGT jest zaklasyfikowany jako zgodny z normą Euro 4, zarówno gdy spala benzynę, jak i gaz.
Silniki te nie emitują cząstek stałych. Również emisja tlenków azotu, węglowodorów i tlenku węgla jest bardzo wyraźnie zmniejszona w porównaniu z silnikiem wysokoprężnym. Silnik pracuje bardzo cicho. W porównaniu z silnikiem benzynowym, oprócz zmniejszenia emisji tlenku węgla i węglowodorów, jego główna zaleta polega przede wszystkim na zmniejszeniu o 20 procent emisji CO2 w spalinach. W przypadku zasilania biogazem, Sprinter NGT prawie nie emituje CO2.
Duży zasięg dzięki zmiennemu zasilaniu
Mercedes-Benz stawia w modelu Sprinter NGT na zmienne zasilanie. Podstawowy silnik czterocylindrowy o pojemności skokowej 1,8 litra, może być również zasilany benzyną. Dzięki temu uzyskuje się zasięg do 1200 kilometrów.
Kierowca, wciskając przycisk znajdujący się na desce rozdzielczej, po lewej stronie od stacyjki, przełącza rodzaj paliwa. Lampka kontrolna wskazuje na tryb wykorzystywania gazu ziemnego. Wskaźnik na kokpicie informuje kierowcę o aktualnym poziomie wypełnienia zbiornika gazu. Tankowanie gazu ziemnego jest nieskomplikowane, odbywa się przez otwór umieszczony bezpośrednio nad otworem wlewowym benzyny.
Duża moc 115 kW (156 KM), wysoki moment obrotowy
Dzięki mechanicznemu doładowaniu za pośrednictwem kompresora zespół napędowy daje moc 115 kW (156 KM) i uzyskuje maksymalny moment obrotowy 240 Nm. Obydwie wartości odnoszą się zarówno do zasilania gazem, jak i benzyną. Tym samym nowy Sprinter NGT znacznie przekroczył parametry swojego poprzednika (moc 95 kW/129 KM, moment obrotowy 185 Nm). Dwupaliwowy silnik modelu Sprinter NGT sprawdził się już w samochodach osobowych Mercedes-Benz Klasy E. Zasilany gazem Sprinter wyposażony jest seryjnie w sześciobiegową skrzynię biegów, alternatywnie w niezwykle komfortową przekładnię automatyczną.
Zbiorniki gazu są montowane pod podłogą w sposób oszczędzający miejsce i w żaden sposób nie ograniczają przestrzeni ładunkowej. W 3,5-tonowym modelu Sprintera przewidziano do sześciu zbiorników o pojemności maksymalnie 46 kg lub 294 l. W modelu o dopuszczalnej masie całkowitej 5 ton znajdują się trzy zbiorniki, które mieszczą 39 kg lub 246 l gazu. Dzięki stale rosnącej sieci stacji paliw z gazem ziemnym - obecnie w Europie istnieje już około 2.500 punktów - zaopatrzenie w gaz ziemny w aglomeracjach nie nastręcza żadnych problemów.
Drobiazgowe testy zdane z powodzeniem
Maksymalne bezpieczeństwo jest sprawą oczywistą w przypadku każdego samochodu z trójramienną gwiazdą Mercedesa. Sprinter NGT spełnia nie tylko specjalne normy bezpieczeństwa dla pojazdów na gaz ziemny, zgodnie z normą ECE R110, lecz z powodzeniem przeszedł również drobiazgowe testy wewnętrzne i symulacje. Różnica w ciężarze Sprintera na gaz ziemny wobec Sprintera z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym waha się w wykonaniu seryjnym w poszczególnych modelach od ok. 170 do 300 kilogramów. Wartość ta zmienia się w zależności od wyposażenia w większą lub mniejszą liczbę zbiorników gazu.
Liczne warianty, wprowadzenie na rynek w maju 2008
Sprinter NGT dostępny jest w licznych wariantach. Model Sprinter 316 NGT o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t funkcjonuje jako furgon, kombi, samochód ze skrzynią ładunkową i podwozie o długości standardowej. Samochody furgon, samochody ze skrzynią ładunkową i podwozia są dostarczane również w wykonaniu długim. Z kolei wersja 5-tonowa - Sprinter 516 NGT - obejmuje pojazdy ze skrzynią ładunkową i podwozia.
Wprowadzenie na rynek Sprintera NGT rozpocznie się w maju tego roku. Jednakże jego termin oraz dostępne specyfikacje modelu będą różne dla poszczególnych krajów - w zależności od rozwoju sieci stacji paliw z gazem ziemnym oraz lokalnego zapotrzebowania.