Okazał się być pojazdem posiadającym wszelkie właściwości, jakich wówczas wymagano od pojazdów w różnych sektorach: od śmieciarek i pojazdów straży pożarnej po samochody obsługi naziemnej lotnisk, od cystern i ciężarówek do przewozu mebli po auta do przewozu mleka czy paliw.
Po raz pierwszy niskopodłogowa kabina, mieszcząca do czterech osób, oferowała idealne możliwości szybkiego wsiadania i wysiadania i jednocześnie przestronne wnętrze dla kierowcy śmieciarki i jego załogi. Około 8000 pojazdów w ciągu dziesięciu lat znalazło swoich nabywców, dzięki czemu Econic zdobył wyjątkową pozycję rynkową i stał się wzorcem dla innych producentów.
Sukces był możliwy dzięki ciągłemu unowocześnianiu i optymalizacji właściwości produktu w odpowiedzi na potrzeby klientów. Hydraulicznie sterowana oś kierowana i wleczona została wprowadzona już w roku premiery modelu Econic. W 2001 roku w ofercie pojawił się napęd 6x4, w kolejnym napęd gazowy, a w 2003 zadebiutowała wersja z silnikiem o mocy 240 kW (326 KM). Wersja napędu 8x4/4 (8 kół, w tym cztery napędowe i cztery kierowane) pojawiła się na rynku w 2004 roku. W 2005 z linii produkcyjnej w zakładzie w Wörth, dokąd w 2003 roku przeniesiono produkcję z fabryki pojazdów użytkowych NAW w szwajcarskim Arbon, zjechał pięciotysięczny Econic. W 2006 roku pojazd został zaprezentowany na Targach Pojazdów Użytkowych w Hanowerze z całą gamą nowości, w tym z nową, mocniejszą osią tylną, lusterkami o większym polu widzenia, eliminującym efekt martwego pola czy nowymi wskaźnikami, jak np. wskaźnik bieżącego obciążenia osi.
Econic dostępny jest w wersji z dwiema, trzema i czterema osiami, o dopuszczalnej masie całkowitej 18, 26 i 32 ton. Moc zapewniają sześciocylindrowe silniki rzędowe z serii 900. Do silnika OM 906 LA o mocy 175 kW (238 KM) i 210 kW (286 KM) dołączyła w 2003 jednostka OM 926 LA o mocy 240 kW (326 KM).
Wszystkie wersje silnikami wysokoprężnymi – standardowo spełniające wymagania normy emisji spalin Euro 5 – wyposażone są w aluminiowy zbiornik paliwa o pojemności 200 litrów. Econic jest też alternatywnie dostępny w wersji na gaz ziemny. Zasilany nim silnik M 906 LAG uzyskuje moc 205 kW (279 KM) przy pojemności skokowej 6,88 litra. We wszystkich wersjach moc jest przekazywana przez sześciobiegową, automatyczną skrzynię biegów firmy Allison.
Samochody wykorzystywane przez firmy zajmujące się gospodarką odpadami, straż pożarną, obsługę naziemną lotnisk oraz firmy dystrybuujące napoje czy paliwa zazwyczaj poruszają się w gęsto zaludnionych obszarach, gdzie ważnym zagadnieniem staje się emisja spalin. Wersje modelu Econic z napędem gazowym spełniają nawet normę emisji spalin EEV. Oznacza to, że są już zgodne z normą Euro 5, która wejdzie w życie dopiero w 2009 roku. Spaliny modelu Econic na gaz praktycznie nie zawierają cząstek stałych. Dalszą korzyścią jest niski poziom hałasu wytwarzanego przez napęd gazowy.
Gazowa wersja modelu Econic jest przede wszystkim wykorzystywana jako pojazd do wywozu śmieci, jednak od 2008 roku jest ona także dostępna jako ciągnik siodłowy i podwozie do zabudowy. Pierwsze egzemplarze są właśnie wprowadzane do użycia w krótkodystansowej dystrybucji i logistyce miejskiej przez holenderską firmę przewozową VOS oraz londyńskie Tesco.
Wyższa liczba oktanowa gazu oznacza, że spala się on "delikatniej" niż benzyna czy olej napędowy,dzięki czemu samochody z napędem gazowym są znacznie cichsze niż te ze standardowym napędem. Zarówno gaz ziemny, jak i ciekły gaz ziemny (LNG) nie pozostawiają praktycznie żadnych pozostałości podczas spalania w silnikach spalinowych: do 25 procent mniej dwutlenku węgla niż silnik benzynowy i aż 99 procent mniej cząsteczek sadzy niż silnik wysokoprężny.
Gaz ziemny jest więc niezwykle czystym źródłem napędu, a jego wykorzystanie pociąga za sobą spore zachęty finansowe. Na przykład w Niemczech podatek paliwowy od gazu ziemnego jest o 80 procent niższy niż zwykła stawka, co oznacza, że różnica wynikająca z zazwyczaj wyższej ceny zakupu samochodów na gaz ziemny szybko się zwraca. W przeciwieństwie do samochodów na biopaliwo, ta ulga podatkowa jest zagwarantowana do 2020 r. Poza tym firmy gazowe i dostawcy gazu niemal co miesiąc otwierają nowe stacje paliwowe, oferujące gaz ziemny.
Econic korzysta także z zalet zaawansowanej technologii silników wysokoprężnych. Silniki dieslowskie modeli z serii 900, wykorzystywane również w modelach Axor i Atego, są czystsze niż kiedykolwiek wcześniej. O ekologicznym charakterze technologii kontroli emisji spalin SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) świadczą dokonywane codziennie rejestracje nowych ciężarówek już obecnie spełniających wymagania normy emisji spalin Euro 5, która wejdzie w życie dopiero w 2009 roku.
Silniki te mogą być również napędzane paliwem biodiesel bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji. Daimler narzuca jednak warunek, aby paliwem tym było "FAME" (ester metylowy kwasu tłuszczowego), które spełnia normę DIN E 51606. Należy też stosować odpowiednie oleje silnikowe, zaś olej, filtr oleju i filtr paliwa muszą być częściej zmieniane. Szeroki wachlarz zastosowań
Mercedes-Benz Econic to nie tylko idealny pojazd służb miejskich. Szczegółowo przemyślana koncepcja kabiny z całkowicie płaską podłogą, mocowaną do obniżonej przedniej części ramy, jak również wysokość samej ramy wynosząca zaledwie 874 mm sprawiają, że samochód ten równie dobrze sprawdza się w straży pożarnej, na lotniskach w obsłudze naziemnej, jako pojazd dostawców napojów czy paliw, jako cysterna czy nawet w pracach podziemnych.
Mercedes-Benz Econic jest standardowo wyposażony w pełne powietrzne zawieszenie. Lepsze zdolności manewrowania i wyższa wydajność, będące efektem elektrohydraulicznie kontrolowanej osi wleczonej z progresywnym układem kierowniczym, stosowanych w trzyosiowej wersji Econic, w istotnym stopniu przyczyniają się do zapewnienia ogromnej zwrotności pojazdu. Rama modelu Econic charakteryzuje się zoptymalizowaną wagą i ogromną wytrzymałością. Dzięki temu, że nie wystają nad nią żadne elementy, można na niej zamocować praktycznie każdy rodzaj zabudowy.