Podobnie jak w przypadku odnoszącego sukcesy poprzedniego modelu, także w nowej Klasie E projektanci zademonstrowali najwyższy poziom zaawansowania technologicznego. Pojazd ten ponownie wyznacza standardy w autach klasy wyższej. Jest wzorcowym przykładem we wszystkich ważnych aspektach rozwoju konstrukcji samochodów.
Wskazujące kierunki rozwoju motoryzacji nowinki techniczne, których nie oferuje żadna inna marka na świecie, są w nowej Klasie E seryjne lub dostępne na życzenie (po raz pierwszy w tej klasie pojazdów). Przykładem wyjątkowej techniki na najwyższym poziomie jest opracowany przez Mercedes-Benz elektrohydrauliczny system hamulcowy SBC, będący wyposażeniem seryjnym nowej Klasy E. Nowością jest również nowy typ foteli, które automatycznie dopasowują kształt do warunków jazdy (tzw. fotele wielokonturowe) oraz ulepszone zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC DC (Dual Control) zapewniające wzorcowy komfort podróżowania.
Charakterystyczne szczegóły nadwozia w nowej, dynamicznej interpretacji
Projekt nadwozia nowej Klasy E jest rozwinięciem eleganckiej linii poprzedniego modelu, jednak wyraźnie jak nigdy dotąd podkreśla dynamiczny charakter limuzyny. Charakterystyczny przód pojazdu z czterema reflektorami zapoczątkował w 1995 r. nowy trend w designie samochodów, obecnie zaś powraca w nowej interpretacji. Skośnie ustawione, podwójne reflektory z przezroczystego, gładkiego tworzywa sprawiają, że przednia część nadwozia wygląda nowocześnie i dynamicznie. Podobnie linia boczna nadwozia ma wyraźnie sportowy, ale jednocześnie elegancki charakter.
Nowe pneumatyczne zawieszenie - komfortowe i sportowe zarazem
Sportowy charakter Klasy E potwierdza wzorcowa dynamika auta, prowadzenie podobne, jak w samochodzie sportowym oraz perfekcyjne zachowanie w zakrętach. Tak znakomite właściwości jezdne uzyskano dzięki czterowahaczowej osi przedniej oraz wielowahaczowej osi tylnej wykonanej w dużej części z aluminium. Jednocześnie seryjnie montowany jest elektrohydrauliczny układ hamulcowy Sensotronic Brake Control (SBC) oraz elektroniczny program stabilizujący ESP dający maksimum bezpieczeństwa jazdy oraz pomagający kierowcy opanować auto w sytuacjach niebezpiecznych. SBC zaprezentowano po raz pierwszy przed paroma miesiącami w sportowym Mercedesie SL. Teraz znajdzie się po raz pierwszy w produkcji wielkoseryjnej w wyposażeniu nowej Klasy E.
Komfort jazdy został polepszony dzięki całkiem nowemu systemowi zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC DC (Dual Control), który za pomocą nowoczesnej mikroelektroniki steruje jego charakterystyką. Czujniki monitorują stan nawierzchni, sposób jazdy i obciążenie limuzyny, AIRMATIC DC na bieżąco ustala odpowiednią siłę tłumienia i stopień sztywności zawieszenia.
W ten sposób AIRMATIC DC rozwiązuje odwieczny problem takiego zestrojenia zawieszenia, aby zapewniało jednocześnie komfort i umożliwiało dynamiczną jazdę - spełniając tym samym różne życzenia klientów. Zawieszenie pneumatyczne należy do wyposażenia seryjnego topowego modelu V8 E 500 oraz jest dostępne na życzenie we wszystkich pozostałych wersjach nowej Klasy E.
Premiera dwustopniowego ogranicznika siły napięcia pasów bezpieczeństwa i nowe czujniki zderzeniowe
Bezpieczeństwo podróżujących nową Klasą E inżynierowie Mercedes-Benz poprawili dzięki nowoskonstruowanym, inteligentnym systemom zabezpieczającym, dopasowującym się każdorazowo do stopnia zagrożenia pasażerów oraz rodzaju wypadku.
Pojazd wyposażony jest w dwustopniowe poduszki powietrzne dla siedzących z przodu o działaniu zależnym od siły uderzenia oraz po raz pierwszy w dwustopniowy ogranicznik siły napięcia pasów bezpieczeństwa z automatycznym rozpoznawaniem wagi pasażera podróżującego na fotelu przednim. W połączeniu z dodatkowymi czujnikami zderzeniowymi systemy te umożliwiają jeszcze precyzyjniejsze dopasowanie stopnia ochrony pasażerów do rodzaju i siły wypadku. Poduszki boczne dla kierowcy i pasażera przedniego, nadokienne kurtyny boczne, napinacze pasów o sile napięcia zależnej od rodzaju wypadku, automatyczne rozpoznawanie obecności fotelika dziecięcego oraz czujnik dachowania to kolejne elementy seryjnego wyposażenia poprawiającego bezpieczeństwo.
Od poprzedniego modelu nowa Klasa E odróżnia się większymi strefami zgniotu w przedniej części nadwozia.
Umożliwiają one jeszcze lepsze pochłanianie energii zderzenia. Przedział pasażerski pozostaje nienaruszony nawet podczas ciężkich kolizji. Nowa limuzyna Mercedesa zalicza najostrzejsze testy zderzeniowe na całym świecie z bardzo dobrymi wynikami. W modelu tym prawie podwojono udział elementów z wysokowytrzymałej stali, które przy małej masie zapewniają maksimum bezpieczeństwa. Pokrywa komory silnika, przednie błotniki, pokrywa bagażnika oraz przedni i tylny moduł karoserii zostały wykonane z aluminium.
Silniki CDI drugiej generacji po raz pierwszy także z wałkami wyrównawczymi
Nabywcy nowej limuzyny Mercedesa mają początkowo do wyboru pięć silników - trzy benzynowe: sześcio- i ośmiocylindrowe o mocach od 130kW/177KM do 225kW/306 KM oraz dwie jednostki napędowe CDI cztero- i pięciocylindrowe o mocach od 110kW/150KM do 130kW/177 KM. W porównaniu do poprzednika zużycie paliwa nowej Klasy E spadło nawet o 0,9 l/100 km.
Maksymalny moment obrotowy silników wysokoprężnych wzrósł nawet o 8%. W silniku E 270 CDI osiągnął nową wartość maksymalną 425 Newtonometrów. Silniki wysokoprężne oferowane w nowej Klasie E należą do drugiej generacji jednostek CDI i wyróżniają się całym szeregiem technicznych innowacji. Czterocylindrowy silnik E 220 CDI po raz pierwszy wyposażony został w dwa wałki wyrównawcze. Dzięki temu osiągnięto wyraźne zmniejszenie hałasu i wibracji silnika.
Paleta silników Klasy E zostanie z czasem wzbogacana o nową czterocylindrową, benzynową jednostkę napędową z kompresorem oraz inne silniki CDI o czterech, sześciu i ośmiu cylindrach.
Nowa czterostrefowa klimatyzacja THERMOTRONIC
Z wielką dbałością o szczegóły i najwyższą starannością projektanci Mercedesa stworzyli komfortowe wnętrze, które dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów gwarantuje typową dla Mercedesa jakość i poczucie solidności. O najwyższy komfort podróży na długich trasach dba seryjnie montowana automatyczna klimatyzacja, siedzenia o nowej konstrukcji oraz najnowsze systemy wspomagające. Na życzenie Mercedes-Benz po raz pierwszy oferuje wysokowydajną klimatyzację czterostrefową THERMOTRONIC, której mikrokomputer indywidualnie reguluje temperaturę dla kierowcy, pasażera przedniego oraz oddzielnie dla pasażerów po prawej i lewej stronie na tylnym siedzeniu.
Dla kierowców, którzy w zakresie komfortu foteli mają jeszcze wyższe wymagania, Mercedes oferuje światową nowość, dynamiczne siedzenie wielokonturowe. Jest ono wyposażone w wiele komór powietrznych, które w zależności od sytuacji automatycznie napełniają się powietrzem i opróżniają, aby kierowcy i pasażerowi przedniemu zapewnić jak najlepsze trzymanie boczne.
Trzy wersje wyposażenia o indywidualnym charakterze i kompletnym wyposażeniu
Indywidualizm od dawna jest ważną cechą charakterystyczną dla Mercedesa Klasy E. Trzy odrębne stylistyczno - wyposażeniowe wersje spełniają różne oczekiwania klientów: CLASSIC, ELEGANCE i AVANTGARDE. Już podstawowa wersja CLASSIC jest seryjnie wyposażona w radio, automatyczną klimatyzację, elektrohydrauliczny system hamulcowy SBC, felgi aluminiowe oraz mnóstwo innych detali zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Wersja AVANTGARDE wyróżnia się indywidualnymi akcentami, jak dynamicznie ukształtowane zderzaki i listwy progowe, tapicerka tkanina+skóra oraz zegary o białych tarczach w kokpicie. Wyposażeniem seryjnym tej wersji są mocne reflektory biksenonowe.
Jeśli chodzi o elektronikę służącą rozrywce i komunikacji w Klasie E dostępne są ostatnie nowinki techniczne. Radio Audio 50 APS jak również zintegrowany system sterowania i nawigacji COMAND APS (dostępne od czwartego kwartału 2002) - oba ze zintegrowanym komputerem nawigacyjnym - wyróżniają się kolorowymi wyświetlaczami mogącymi wyświetlać grafikę, które w połączeniu z zainstalowanym na stałe telefonem pokazują m.in. wiadomości SMS, e-maile oraz informacje przesyłane przez serwis Mercedesa on-line. Po raz pierwszy na pokładzie nowej Klasy E można sterować głosem także systemem nawigacji dzięki urządzeniu LINGUATRONIC.
Nowa klasa E zastąpi - odnoszący sukcesy - poprzedni model, który przy przeciętnej sprzedaży ponad 200 000 pojazdów rocznie jest najczęściej sprzedawaną limuzyną klasy wyższej na świecie. Udział klasy E w tym segmencie rynku wynosi ok. 24 %- w niektórych krajach nawet ponad 40 %. Od roku 1995 DaimlerChrysler wyprodukował około 1,4 miliona limuzyn Klasy E.
Polska premiera tego modelu odbędzie się na początku kwietnia.