Według ekspertów rynku samochodowego, dynamicznie rozwijająca się sprzedaż kompaktowych vanów w Europie ma wzrosnąć z 250.000 egzemplarzy w roku 1998 do 960.000 w roku 2004. W Niemczech wzrost ten jest jeszcze wyraźniejszy: w 1998 roku nabywców znalazło tu 50.000 kompaktowych vanów, zaś w 2004 ma ich być aż 222.000.
Nowy Mercedes-Benz Vaneo jest odpowiedzią koncernu DaimlerChrysler na te trendy. Dzięki koncepcji sandwich, mierzący 4,2 metra długości Vaneo zapewnia ogromną przestrzeń dla pasażerów, ich bagażu lub nieporówalnie dużo miejsca na sprzęt turystyczno-sportowy. Dlatego też Vaneo ma wysoką wartość użytkową dla różnorodnych grup klientów. Na ulicy Vaneo zajmuje tyle miejsca, ile limuzyna średniej klasy, ale wewnątrz oferuje przestrzeń godną kompaktowego vana. Młode rodziny i wszyscy ceniący aktywny wypoczynek znajdą w nim auto "skrojone" idealnie do potrzeb – i będące jednocześnie autem wysokiej klasy. Sześć wersji wyposażenia TREND, TREND Plus, FAMILY, FAMILY Plus, AMBIENTE i AMBIENTE Plus oraz innowacyjne pakiety hobbystyczne pozwalające dopasować auto do indywidualnych potrzeb. "Stworzyliśmy tę nowatorską ofertę wyposażenia dodatkowego na podstawie szeroko zakrojonych badań ankietowych, przeprowadzonych wśród użytkowników vanów i pojazdów kombi." - wyjaśnia kulisy tego pomysłu Heinz Uliczka, szef marketingu w projekcie Vaneo w DaimlerChrysler w Stuttgarcie. "Podczas licznych warsztatów ustaliliśmy najpierw, jakie wymagania stawiają nowoczesnemu vanowi różni użytkownicy – od narciarzy i rowerzystów po właścicieli psów. Vaneo jest śmiałą i wybiegającą w przyszłość realizacją tych życzeń klientów".
Jednobryłowa stylistyka pojazdu
Dzięki swojej jednobryłowej sylwetce, nisko przebiegającej linii środkowej, dużym oknom i przesuwnym drzwiom po obu stronach, kompaktowy van Mercedesa - mimo bliskiego pokrewieństwa technicznego z Klasą A - zachowuje indywidualną stylistykę. Wysoki dach oraz "onebox-design" świadczą o jego wysokiej funkcjonalności. Vaneo to auto zarówno ze wszech miar uniwersalne, ale i nacechowane indywidualnością.
Sześć wersji wyposażeniowo-stylistycznych i cztery silniki do wyboru
Mercedes-Benz Vaneo oferowany jest w sześciu wersjach wyposażenia TREND, TREND Plus, FAMILY, FAMILY Plus, AMBIENTE, AMBIENTE Plus. Do wyboru są trzy nowoczesne silniki benzynowe i jeden silnik wysokoprężny. Auto oferowane jest z pięciobiegową przekładnią manualną – opcjonalnie także ze sprzęgłem automatycznym – lub z automatyczną skrzynią biegów. Dostosowane do indywidualnych potrzeb jest wyposażenie dodatkowe, np.: foteliki dla dzieci w trzecim rzędzie siedzeń czy wysuwana podłoga przestrzeni bagażowej.
Nadwozie i wnętrze
Mercedes-Benz Vaneo oferuje praktyczną i przyjazną przestrzeń. Przy zaledwie 4,2 m długości zewnętrznej auto zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób dorosłych i dwójki dzieci a w innym wariancie dzięki pojemności przestrzeni bagażowej wynoszącej 3000 l i ładowności 600 kilogramów może przewozić sprzęt sportowy nawet o dużych wymiarach.
Przemyślana koncepcja bezpieczeństwa z podwójną podłogą (koncepcja sandwicha) oraz jednobryłowa konstrukcja nadwozia umożliwiają najlepsze w tej klasie wykorzystanie wnętrza. Łącznie 65 do 70 procent przestrzeni Vaneo jest rzeczywiście do dyspozycji pasażerów i bagażu. Oto najważniejsze wymiary w skrócie:
- długość / szerokość / wysokość zewnętrzna: 4192 / 1742 / 1830 milimetrów
- szerokość / wysokość wnętrza: 1280 / 1240 milimetrów
- pojemność przedziału bagażowego: 715 do 3000 litrów
- długość przedziału bagażowego: 300 do 1810 milimetrów
Przestronność Vaneo docenią szczególnie osoby wysokiego wzrostu. Mało który samochód zapewnia tak wiele miejsca nad głowami pasażerów – i to podróżującym na wszystkich siedzeniach. Dzięki swej wysokości zewnętrznej 1,83 metra oraz niemal poziomo przebiegającej linii dachu, Vaneo może się poszczycić rekordową w swojej klasie wysokością wnętrza 1240 milimetrów.
Godny uwagi jest też tzw. wymiar komfortowy, wynoszący blisko 2 m. Wielkość ta określa rozmiary części kabiny pasażerskiej rzeczywiście nadającej się do wykorzystania, nie ograniczonej przez wnęki kół. Konkretnie zaś w Vaneo wymiar komfortowy jest odległością pomiędzy początkiem drzwi przednich a końcem przesuwanych drzwi bocznych. Dzięki długiemu rozstawowi osi oraz ogromnym rozmiarom przesuwanych drzwi Vaneo wypada znakomicie na tle konkurentów także pod względem tego wskaźnika – jakże ważnego w praktyce.
Przedział bagażowy ma pojemność 3000 litrów, zaś dzięki zwartej konstrukcji tylnej osi jest on bardzo szeroki nawet pomiędzy wnękami kół. Aby można było wygodnie wsiadać do auta, Vaneo został zaopatrzony w dwoje przesuwanych drzwi. Także dzieci z łatwością dostaną się do auta przez wielkie otwory odsuwających się do tyłu drzwi, po czym rodzice będą je mogli przypiąć pasami dużo szybciej i łatwiej niż w aucie z konwencjonalnie uchylanymi drzwiami.
Każdy nabywca Vaneo może sam zdecydować, jak rodzaj drzwi tylnych najlepiej odpowiada jego indywidualnym potrzebom. Oprócz klapy podnoszonej do góry można wybrać drzwi dwuskrzydłowe, dzielone w proporcji 2/3 do 1/3. Każda z asymetrycznych części daje się odchylić w bok pod kątem do 170 stopni (dostępne od jesieni 2002).
Dziś sportowiec hobbysta wożący sprzęt o dużych gabarytach, jutro troskliwy ojciec rodziny. Dzięki wielu możliwościom zagospodarowania wnętrza Vaneo jest dostosowany do potrzeb niemal dowolnej kombinacji rodzinno - rekreacyjnej. W normalnej konfiguracji auto oferuje w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń miejsce dla pięciu osób. Tylna kanapa daje się dzielić w proporcji 60 do 40, a także złożyć lub postawić za przednimi fotelami. Powstaje wówczas miejsce na przykład na praktyczny stelaż wewnętrzny, w którym można zamocować dwa rowery z wymontowanymi przednimi kołami. Ponadto części kanapy można całkowicie wymontować – razem, lub każdą z osobna.
Jeżeli ulubionym sportem użytkownika Vaneo jest nie kolarstwo, lecz narciarstwo lub surfing, sensownym dodatkiem jest dający się wymontować fotel przedniego pasażera. Przy wymontowanym przednim fotelu maksymalna długość przestrzeni ładunkowej po tylną klapę wynosi 2,97 metra. Natomiast aż 1,81 metra długości ma ten przedział po wymontowaniu drugiego rzędu siedzeń – wystarczająco dużo by przewieźć narty czy sportową deskę surfingową. Ponadto fotel przedniego pasażera może służyć jako stolik piknikowy. Jego oparcie można złożyć, po czym na tylnej ściance tworzącej blat stolika są do dyspozycji wgłębienia na puszki lub kubki z napojami.
Wnętrze Vaneo jest przyjemne i przestronne. Zawdzięcza to wielkim oknom oraz dwubarwnemu wykończeniu. Okolice okien i dachu są utrzymane w jasnych tonacjach, od linii środkowej w dół dominują odcienie ciemne. Materiały, z których wykonana jest tablica przyrządów oraz tapicerki drzwi i siedzeń, dopasowane są do siebie kolorystycznie i dają poczucie wysokiej jakości.
Fotele Vaneo skonstruowano zgodnie z najnowszą wiedzą z zakresu ergonomii. Zapewniają one nie tylko optymalne podparcie kręgosłupa, lecz dzięki różnorodnym możliwościom regulacji pozwalają się dopasować do każdej postury, gwarantując wysoki komfort.
Przednie fotele są "skrojone z rozmachem" pod względem wszystkich wymiarów – szerokości, długości siedzenia czy wysokości oparcia. Dzięki temu uda nawet bardzo wysokich osób znajdują optymalne podparcie, a tułów jest znakomicie odciążony na wysokim oparciu. Obok "oddychających" tkanin obiciowych bardzo wysoki komfort zapewnia zastosowanie do wypełnienia siedziska i oparcia pianki o różnej twardości. Dzięki temu na przykład boczne części siedzenia uginają się mniej niż partia środkowa.
Sześć linii stylistyczno - wyposażeniowych
Już podstawowy wariant TREND zawiera elementy podnoszące komfort w postaci: dwojga przesuwanych drzwi, elektrycznie podnoszonych szyb z przodu oraz centralnego zamka, który jest uruchamiany zdalnie sygnałem radiowym z dużej odległości. Do standardowego wyposażenia każdego Vaneo należą także liczne elementy podnoszące bezpieczeństwo, jak: poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne z przodu, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP wraz z systemem wspomagania hamowania awaryjnego - BAS, układ ABS oraz zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach.
Wersja TREND Plus zwiera dodatkowo w wyposażeniu seryjnym klimatyzację, elektrycznie uchylane szyby z tyłu, radio MB Sound 10 z odtwarzaczem kasetowym.
Z kolei linia wyposażenia FAMILY zawdzięcza wiele pomysłów i praktycznych rozwiązań swym przyszłym klientom. W ramach warsztatów około 80 matek i dzieci zaprezentowało swoją wizję samochodu rodzinnego. Następnie wspólnie ze specjalistami Mercedes-Benz opracowały rzeczywiście dopasowaną do własnych potrzeb wersję wyposażenia. Zintegrowane foteliki dziecięce w drugim rzędzie, szczególnie odporne materiały, szuflady pod wszystkimi siedzeniami, stoliki rozkładane w oparciach foteli przednich, dyskretne oświetlenie nocne, pozwalające obserwować śpiące dzieci oraz wysuwana podłoga - to najważniejsze elementy tego pakietu.
Linia FAMILY Plus zawiera ponadto: klimatyzację, elektrycznie uchylane szyby z tyłu, radio MB Sound 10 z odtwarzaczem kasetowym. Na życzenie można otrzymać inne dodatki, jak na przykład: drugie, nakładane lusterko wewnętrzne czy wysuwane podnóżki przy fotelikach dziecięcych.
Vaneo w wersji AMBIENTE dodatkowo wyposażone jest w klimatyzację i radio MB Sound 10. Koło kierownicy i dźwignia zmiany biegów są obszyte wysokiej jakości skórą, a konsolę środkową zdobią aplikacje ze szlachetnego drewna. W środku komfort podnoszą: ogrzewanie siedzeń oraz podłokietniki. W wersji AMBIENTE Plus w wyposażeniu seryjnym znajdują się dodatkowo: lakier metalizowany, wysuwana podłoga w przestrzeni ładunkowej oraz radio MB Sound 30 z odtwarzaczem płyt CD.
Ponieważ w naprawdę niewielu vanach kompaktowych rzeczywiście może podróżować siedem dorosłych osób, projektanci Vaneo zdecydowali się przeznaczyć trzeci rząd siedzeń wyłącznie dla dzieci. Eksperci zajmujący się bezpieczeństwem w Mercedes-Benz opracowali dla nich dwa pojedyncze foteliki, łączące wysoki poziom bezpieczeństwa z wysokim komfortem. Najważniejszymi cechami tych siedzeń są: tapicerka utrzymana w wesołych barwach, wyjmowane zagłówki oraz trzypunktowy, zintegrowany pas bezpieczeństwa. Dodatkowa poduszka umożliwia przewożenie dzieci o różnej wadze i wzroście. Wysoki poziom bezpieczeństwa został udowodniony podczas licznych testów zderzeniowych.
Siedzenia te nadają się dla dzieci o wadze od 12 do 36 kilogramów. Każdy z fotelików ma dwa regulowane podłokietniki, dające się dopasować do wzrostu dziecka, co zapewnia komfortową podróż. Z kolei boczne wyprofilowanie pozwala oprzeć główkę śpiącemu dziecku. foteliki wyposażone są w zintegrowane pasy bezpieczeństwa. Można zamontować i wymontować kilkoma ruchami ręki, bez użycia narzędzi. Ponadto oparcia można złożyć, co pozwoli jednocześnie wykorzystać cześć bagażnika.
Vaneo można jeszcze lepiej dopasować do indywidualnych potrzeb przy pomocy pięciu różnych pakietów hobbystycznych.
Zupełnie nowatorskim pomysłem jest wyjmowana osłona przedziału pasażersko-bagażowego, ważny element pakietu FURGON. Dzięki niej w prosty sposób można przekształcić luksusowego vana w dającą się łatwo utrzymać w czystości furgonetkę – i odwrotnie. Jest to idealne rozwiązanie dla tych, który będą używać Vaneo służbowo i prywatnie. Wewnętrzna osłona, wykonana z odpornego na porysowanie tworzywa sztucznego, jest po prostu wsuwana do przedziału ładunkowego i rozkładana jak karton. W ten sposób ścianki boczne, podłoga i sufit są chronione przed zabrudzeniem.
Oprócz tych nowatorskich pakietów o przeznaczeniu hobbystyczno-rekreacyjnym, dostępne są –jako wyposażenie dodatkowe - wysokiej klasy elementy podwyższające komfort. Zalicza się do nich zestaw czujników parkingowych PARKTRONIC, tempomat, system audio z odtwarzaczem płyt CD, telefon komórkowy z zestawem głośnomówiącym, system nawigacyjny wraz z systemem obsługi COMAND i inne.
Bezpieczeństwo i układ jezdny
Absolutnie nowatorski pomysł na bezpieczeństwo Vaneo bazuje na przejętej z Mercedesa Klasy A koncepcji sandwicha. Podczas zderzenia czołowego zespół napędowy wsuwa się pod podłogę pojazdu. Jak wskazują badania analityków, taka konstrukcja Mercedesa ocaliła wielu pasażerów przed poważnymi obrażeniami w prawdziwych wypadkach. Eksperci od zagadnień bezpieczeństwa Mercedes-Benz udoskonalili ten system i dostosowali go do większej masy samochodu. W wypadku kompaktowego vana koncepcja sandwicha ma szczególny sens: ponieważ kratownicowo ułożone podłużnice i poprzecznice w podwójnej podłodze mogą przyjąć znaczną siłę odkształcającą, można sobie pozwolić na zbudowanie krótkiego przodu, bez obawy, że wpłynie to negatywnie na bezpieczeństwo podróżujących.
Właśnie dopiero to umożliwiło efektywne zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz Vaneo. Dodatkową zaletą jest fakt, że podłoga kabiny pasażerskiej i przedziału ładunkowego jest całkowicie równa, co pozwala na jeszcze lepsze wykorzystanie przestrzeni oraz ułatwia ładowanie. Druga ważna zaleta takiej koncepcji: podłoga pod stopami siedzących z przodu jest bardzo stabilna i tak ukształtowana, że w razie zderzenia czołowego silnik, skrzynia biegów i inny osprzęt nie wnikają do wnętrza kabiny i nie zagrażają pasażerom. Przeciwnie, zwarty zespół napędowy ześlizguje się po skośnie ułożonej podłodze pod kabinę, zapobiegając niebezpieczeństwu.
Bezpieczeństwo pasywne, nowatorskie foteliki dla dzieci
Nadzwyczaj niskie ryzyko odniesienia obrażeń pasażerowie zawdzięczają także licznym elementom podwyższającym bezpieczeństwo pasywne. Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz poduszki powietrzne boczne z przodu należą do wyposażenia seryjnego. Przy fotelach przednich oraz zewnętrznych siedzeniach tylnej kanapy montuje się napinacze pasów bezpieczeństwa. Przednie fotele są dodatkowo wyposażone w ograniczniki siły napięcia pasów. Ponadto przy wszystkich fotelach znajdują się zagłówki. Szczególnie dobrze chronieni są w Vaneo mali pasażerowie. Na obu zewnętrznych siedzeniach tylnej kanapy można zamontować zintegrowane foteliki dziecięce, dodatkowo dostępne są dwa pojedyncze fotele dla dzieci, montowane w trzecim rzędzie. Wszystkie te udogodnienia są opracowane zgodnie z najnowszą wiedzą o wypadkach, i skonstruowane tak, by zapewnić malcom jak największy komfort, a ich rodzicom łatwą obsługę.
Układ jezdny: dopasowany do różnorodnych wymagań
Nadwozie o wysokiej sztywności, długi rozstaw osi, wynoszący 2,90 metra, oraz szeroki rozstaw kół (1524 milimetry z przodu oraz 1477 milimetrów z tyłu) stanowią o wysokim komforcie jazdy. Przednionapędowe auto z przodu ma kolumny McPhersona, zaś koła tylne są zawieszone na wzdłużnych wahaczach. Ta ostatnia została zoptymalizowana pod wysokie obciążenia, a jednocześnie dzięki zawartej konstrukcji nie ogranicza pojemności przedziału ładunkowego.
Maksymalną stabilność podczas jazdy i utrzymywanie kierunku zapewnia elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP. Układ pewnie utrzymuje auto na zadanym torze jazdy. Najnowsza generacja ESP została specjalnie dopasowana do Vaneo i działa szczególnie delikatnie.
Pomocą w sytuacjach awaryjnych służy także BAS. W razie hamowania awaryjnego układ ten zapewnia najkrótszą możliwą drogę hamowania, wytwarzając odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym szybciej, z większą siłą i dłużej niż potrafi to większość kierowców. Niezawodnym partnerem systemu BAS jest układ hamulcowy z dużymi tarczami we wszystkich kołach i seryjnym ABS-em.
Silniki i skrzynie biegów
Niewielkie zużycie paliwa, duża dynamika i niska emisja szkodliwych substancji – to oto cechy nowoczesnych silników czterocylindrowych Vaneo. Silników, które sprawdziły się już w Mercedesie Klasy A. Łącznie klient ma do wyboru trzy jednostki benzynowe o pojemnościach 1.6 i 1.9 oraz jedną wysokoprężną CDI 1.7, a ich szerokie spektrum mocy sięga od 60 kW/82 KM do 92 kW/125 KM.
Seryjnie Vaneo wyposażany jest w pięciostopniową skrzynię biegów przełączaną ręcznie. Do każdej wersji silnikowej można też zamówić automatyczne sprzęgło (AKS). W tym innowacyjnym rozwiązaniu nie ma lewego pedału; sprzęgło jest uruchamiane elektrohydraulicznie przez serwomotor, po tym jak otrzyma z czujników w dźwigni zmiany biegów informację o zamiarze zmiany przełożenia.
Jeżeli ktoś chce zrezygnować nie tylko z wysprzęglania, lecz również z ręcznej zmiany biegów, wygodną alternatywę dla skrzyni manualnej znajdzie w przekładni automatycznej. Nowoczesny automat jest dostępny na życzenie w połączeniu z obydwoma mocniejszymi silnikami benzynowymi oraz z wysokoprężnym. Biegi w tej skrzyni można zmieniać zresztą również ręcznie, przesuwając dźwignię w lewo lub w prawo.