Mercedes-Benz Trucks podczas Międzynarodowych Targów Samochodów Użytkowych IAA 2008 zaprezentował założenia strategii na rzecz poprawienia ekonomiczności transportu. Celem inicjatywy „BlueTec Eco” jest wsparcie przewoźników w ich codziennej działalności w stopniu, jaki jest technicznie możliwy do osiągnięcia. A potencjał oszczędności współczesnych pojazdów użytkowych jest duży. Świadczy o tym wynik zużycia oleju napędowego uzyskany przez standardowy samochód ciężarowy Mercedes-Benz Actros podczas jazd testowych w idealnych warunkach na odcinku 12728 kilometrów (Nardo, Włochy) - 40-tonowy zestaw ciężarowy zużył tylko 19,44 l / 100 km.
Cztery elementy stanowią klucz do optymalizacji kosztów życia paliwa w ramach pakietu „BlueTec Eco”: eko-seminarium dla managerów (Eco Manager Seminar), eko-doradztwo (Eco Advice), eko-analizy (Eco Analysis) i eko-prezentacje (Eco Presentation).
Ekoseminarium dla managerów to dwudniowy kurs przeznaczony dla właścicieli firm oraz fleet managerów, podczas którego uzyskują oni generalny pogląd na kwestię optymalizacji kosztów. Dane wygenerowane przez system Fleetboard na konkretnym przykładzie są poddawane szczegółowej analizie. Wpływ stylu jazdy kierowców na zużycie paliwa jest pokazywany zarówno w praktyce, jak i podczas teoretycznych ewaluacji. Według ekspertów przewidujący styl jazdy pozwala zaoszczędzić 10 – 12% paliwa. A skoordynowane wykorzystywanie danych z systemu FleetBoard pozwala wdrożyć odpowiedni styl jazdy w zależności od zadań transportowych wykonywanych przez firmę.
W ramach inicjatywy „BlueTec Eco” firmy transportowe mogą również uzyskać odpowiedzi na bieżące pytania. Po szczegółowej analizie zagadnienia, specjaliści z Profesjonalnej Grupy Doradczej opracowują odpowiednie rozwiązania dla optymalizacji kosztów dla konkretnej floty oraz dostarczają narzędzia do jej mierzenia. Ta usługa obejmuje również najnowsze wnioski dotyczące prawidłowej konfiguracji pojazdu w zależności od sposobu działania oraz serwisowania, jak również odnoszące się do najbardziej ekonomicznego stylu jazdy.
Eko-analizy (BlueTec Eco Analysis) skierowane są do klientów, którzy chcą zmniejszyć aktualny poziom spalania paliwa oraz osiągnąć najmniejsze z możliwych zużycie paliwa we flocie w naturalnych warunkach działalności. Specjalnie do tego przygotowani trenerzy z Profesjonalnej Grupy Doradczej towarzyszą kierowcom podczas ich codziennej pracy, dzięki czemu mogą zidentyfikować potencjał poprawy ekonomiczności i następnie wdrożyć go w życie. Zaletą takiego treningu dla przewoźnika jest udokumentowana analiza indywidualnej pracy floty i jednocześnie wiedza na temat tego, o ile i jak można aktualnie osiągnąć oszczędności.
Ponadto Mercedes-Benz oferuje 2-godzinne eko-prezentacje (Eco Presentation) skierowane do szerszego kręgu zainteresowanych, które prowadzone są w stacjach dealerskich Mercedes-Benz w Niemczech. Eksperci dzielą się wówczas swoją wiedzą i wnioskami na temat możliwości zmniejszenia zużycia paliwa. Przykład rekordowego wyniku nowego Actrosa podczas jazd testowych w Nardo w południowych Włoszech służy do opisu oraz dyskusji związanej z potencjałem ekonomiczności w codziennej transportowej rzeczywistości. Identyfikowane są czynniki wpływające w znaczący sposób na zużycie paliwa, wraz z instrukcjami, jak w odpowiedni sposób interpretować ten potencjał oszczędności.
W obliczu rosnących cen paliwa czynnik ekonomiczności pojazdów zyskuje na znaczeniu niezwykle szybko i staje się główną konkurencyjną zaletą w branży transportowej. Co więcej, jego ranga rośnie również w kontekście dbania o środowisko i debaty na temat emisji CO2 i spalin, w którymi jest nierozerwalnie związany.