Nowy Mercedes-Benz Actros na IAA 2002

Nowy Mercedes-Benz Actros na IAA 200210.08.2002
Nowa rodzina pojazdów Actros typ 1832 do 4158 zastąpi wprowadzoną w roku 1996 rodzinę ciężkich ciężarówek Actros. Produkcja przekraczająca 230.000 pojazdów, ok. 20% udział w rynku zachodnioeuropejskim oraz klienci w 98 krajach na całym świecie ...

DaimlerChrysler zaprezentuje na międzynarodowej wystawie samochodowej IAA w Hanowerze nowy model samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Actros, przeznaczony do eksploatacji na długich trasach. Nowa rodzina pojazdów Actros typ 1832 do 4158 zastąpi wprowadzoną w roku 1996 rodzinę ciężkich ciężarówek Actros.

Nowy Mercedes-Benz Actros na IAA 2002 1 Produkcja przekraczająca 230.000 pojazdów, ok. 20% udział w rynku zachodnioeuropejskim oraz klienci w 98 krajach na całym świecie – to dotychczasowe sukcesy generacji Actrosa w minionych latach szczególnie dzięki ogólnie znanej oszczędności w eksploatacji ciągłej. Na podstawie takiej samej koncepcji ekonomicznej firma DaimlerChrysler opracowała nowego Actrosa. Jego cechami charakterystycznymi są m.in. całkowicie nowe, dopasowane do potrzeb kierowcy wnętrze kabiny, silniki o podwyższonej mocy, innowacje w rodzaju integralnego tyłu pojazdu oraz pojedyncze ogumienie na nowej osi tylnej.

Pomieszczenie do pracy i mieszkania ze stemplem jakości

W zmodernizowanej kabinie kierowcy widoczne są przede wszystkim krata wlotu powietrza z charakterystycznymi masywnymi żebrami, aerodynamiczne dopracowana sylwetka oraz nowe reflektory z przeźroczystego szkła, opcjonalnie z lampami ksenonowymi dla optymalnego oświetlenia jezdni.

Wyposażenie wnętrza kabiny stwarza poczucie luksusu, który, jak wynika z licznych rozmów i wywiadów z kierowcami ciężarówek, jest rezultatem kompleksowego uwzględnienia ich potrzeb. Modułowy kokpit z nowym systemem informacji i obsługi jest dostosowany do zadań, jakie dana wersja pojazdu ma spełniać. Podobnie indywidualnie może być wyposażona przestrzeń pasażera – od siedzenia "funkcyjnego" ze składanym siedziskiem, poprzez ulepszony fotel swobodnie zawieszony, tak zwane siedzenie wypoczynkowe aż do fotela tapicerskiego w wykonaniu "single cab". Wzorowo zaprojektowane zostały łóżka: na dole tak zwane łóżko standardowe z materacem sprężynowym, na górze komfortowe łóżko z rusztowaniem z listew, dopasowującym się do konturów ciała, oraz materacem z pianki o wymiarach 800 mm x 2020 mm, umożliwiającym oddychanie skóry. Zarówno komfortowe łóżko jak i siedzenia otrzymały stempel jakości stowarzyszenia "Zdrowe Plecy".

Nowy Mercedes-Benz Actros na IAA 2002 2 Różne możliwości ogrzewania i klimatyzacji – od regulacji powietrza do pełnej automatyki – oraz przemyślana koncepcja oświetlenia stwarzają klimat pracy umożliwiający zachowanie kondycji i mieszkalną atmosferę na długich trasach. W nowej generacji Actrosa służy temu także powiększona dwukrotnie przestrzeń przeznaczona na schowki na utensylia niezbędne do pracy drobiazgi i przedmioty osobistego użytku.

Innowacja: Integralny tył

W resorowanych pneumatycznie ciągnikach siodłowych dokonano całkiem nowego rozmieszczenia urządzeń pomocniczych. W "integralnym tyle", stosowanym seryjnie w wersji z kabiną Megaspace, w dotychczas niewykorzystanej przestrzeni między tylną osią i końcową poprzecznicą umieszczono konstrukcję nośną z akumulatorami i zbiornikiem sprężonego powietrza. Jednocześnie w ramie zainstalowano suszarkę sprężonego powietrza, czteroobwodowy zawór ochronny oraz zawór sterowania przyczepy. Zwolnioną w ten sposób przestrzeń można wykorzystać do zabudowy, np. dodatkowych i większych zbiorników paliwa (do 1.400 l). W połączeniu z integralnym tyłem resorowane pneumatycznie ciągniki siodłowe otrzymały po miechu powietrznym na każde tylne koło, co również pozytywnie oddziałuje na obciążenie użyteczne.

Pojedyncze ogumienie

Całkiem nowe jest też dostępne jako opcja pojedyncze ogumienie osi napędzającej. Dotychczasowe ogumienie bliźniacze zostało tu zastąpione bardzo szeroką pojedynczą oponą o ekstremalnie wysokiej obciążalności i wymiarach 495 / 45R / 22,5. Zalety tego rozwiązania to m.in. oszczędność paliwa dzięki mniejszemu ciężarowi w połączeniu ze zoptymalizowanym oporem toczenia. Do podniesienia obciążenia użytecznego przyczynia się też nowa tylna oś HL 6: wykonana w technice obróbki plastycznej jest lżejsza o 90 kg od dotychczas stosowanej osi odlewanej.

Oszczędna rodzina pojazdów

Nowa rodzina Actrosów typ 1832 do 4158 obejmuje ciągniki siodłowe, ciężarówki z otwartą skrzynią ładunkową i wywrotki w sześciu wersjach kabiny kierowcy i 12 wersjach odstępu między osiami. Z uwzględnieniem wszelkich możliwych modyfikacji istnieje 530 wariantów Actrosa. Odpowiedzialne za napęd są znane z oszczędności silniki V serii 500 o podwyższonej mocy. Silnik V6 OM 501 LA pokrywa w pięciu klasach mocy cały zakres od 235 kW / 320 KM do 335 kW / 456 KM. Ośmiocylindrowy silnik o dużej pojemności jest dostępny w trzech klasach mocy: od 370 kW / 503 KM do 425 kW / 578 KM. Nowy Mercedes-Benz Actros zostanie zaprezentowany z okazji IAA we wrześniu 2002. Od początku roku 2003 pojazdy będą sukcesywnie wprowadzane na rynek.

Źródło: DaimlerChrysler