...atrakcyjną propozycją w ramach aktualnej serii modelowej. Nowe coupe nawiązuje do najlepszych tradycji poprzedników, którzy przez wszystkie lata obecności na rynku niezmiennie spotykał się z ogromnym entuzjazmem ze strony miłośników czterech kółek.
Nowe Coupe Klasy E to bardzo szczególne połączenie dwóch cech, z których słyną modele coupe Mercedes-Benz: emocji i dynamiki. Obok tradycyjnych wyróżników takich jak brak słupka środkowego i całkowicie chowane szyby boczne, nowe coupe może pochwalić się szczególną interpretacją usportowionej stylistyki. Nowa Klasa E Coupe to w skrócie najbardziej aerodynamiczny, samochód świata, produkowany seryjnie. Model ten odznacza się najkorzystniejszym współczynnikiem oporu powietrza o wartości parametru Cd równej zaledwie 0,24. Nowa koncepcja technologiczna obejmuje również dwie nowe, czterocylindrowe jednostki napędowe, spalające do 17% mniej paliwa, a przy tym gwarantujące znaczący przyrost mocy i momentu obrotowe-go. Nowa Klasa E Coupe jest standardowo wyposażona w zawieszenie typu AGILITY CONTROL, zdolne automatycznie dostrajać się do bieżącej sytuacji na drodze. Układ łączy przyjemność z jazdy i doskonałe prowadzenie z maksymalnym poziomem komfortu.
Nowe Coupe oferuje wszystkie techniczne nowinki najnowszej serii modelowej Klasy E, jakich można by się było spodziewać w sportowo zorientowanym luksusowym aucie tego typu. Można wśród nich wymienić adaptacyjny układ amortyzacji drgań, układ rozpoznawania objawów zmęczenia u kierowcy, system zapobiegawczej ochrony pasażerów PRE-SAFE, a także rozwiązanie o nazwie Active Bonnet („aktywna maska”). Charakterystycznym dla wersji Coupe elementem wyposażenia jest pakiet jazdy dynamicznej (Dynamic Driving), umożliwiający regulacje parametrów zawieszenia za naciśnięciem guzika. Kolejne układy wyznaczające nowe standardy technologii tej kategorii pojazdów samochodowych to inteligentny układ wspomagania pracy reflektorów samochodowych (Adaptive Main Beam Assist), system rozpoznawania znaków drogowych, a także automatyczny układ hamowania awaryjnego.
Klasa E przeciera szlaki również w dziedzinie napędu. Nowe diesle i silniki benzynowe w technologii bezpośredniego wtrysku paliwa to połączenie wydajności i efektywnie wydobywanej, wysokiej mocy. Oferta silnikowa obejmuje dwa modele wyposażone w motory R4, rozwijające znacznie większą moc i moment obrotowy, przy jednoczesnej redukcji poziomu spalania paliwa nawet o 17 procent.
Najlepszym przykładem jest tu E 250 CDI BlueEFFI-CIENCY Coupe, zużywający 5,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów i emitujący 139 gramów CO2 na kilometr, co czyni zeń jednego z najbardziej ekonomicznych przedstawicieli tej klasy.
Tak niskie, wzorcowe wręcz spalanie to zasługa nie tylko nowych silników, lecz także całego szeregu praktycznych, zastosowanych rozwiązań. Jest wśród nich uruchamianie „na żądanie” pompy układu kierowniczego i pompy paliwowej, opony o niskim współczynniku oporu toczenia, czy układ kontroli pracy alternatora uwzględniający sytuację na drodze i zapotrzebowanie pojazdu na prąd elektryczny w danej chwili. No i nie zapominajmy o doskonałej aerodynamice, czynniku w dużej mierze decydującym w tym zakresie.
Stylistyka – pasja
Stylistyka nowego modelu tego dwudrzwiowego auta wykorzystuje tradycyjne elementy wizualne stanowiące o niepowtarzalnym charakterze aut ze stajni Mercedes-Benz. Można tu, dla przykładu, wymienić niezakłócone obecnością słupka B boczne szyby, całkowicie chowane w drzwiach. Innym znakiem rozpoznawczym stylistyki Mercedesów coupe jest przednia atrapa o sportowym wyglądzie, z dużą, umieszczoną centralnie gwiazdą – symbolem marki. Jednocześnie nowy model ekscytuje nowoczesnym wyglądem wyznaczającym stylistyczne trendy przyszłości tej klasy pojazdów.
Coupe odznacza się przy tym wyraźnym powinowactwem z limuzyną Klasy E. Świadczy o tym stylistyka bliźniaczych reflektorów o owalnym, wydłużonym obrysie, które tu jednak po-traktowano bardziej sportowo, ostrzej, nadając im bardziej dynamicznego, agresywnego wyglądu. Kolejną cechą stylistyczną, którą Klasa E Coupe dzieli z wersją Saloon, jest mocarny zarys tylnego narożnika auta – element, który nadał atletycznego wyglądu również modelowi S 220 „Ponton" Coupe z 1955.
Nowe fotele o sportowej konstrukcji
Fotele Klasy E w wersji coupe to zupełnie nowa konstrukcja. Elektrycznie regulowana wysokość i kąt nachylenia oparcia to standardowe wyposażenie samochodu. Wysokie, nawiązujące do rozwiązań stosowanych w autach sportowych oparcia foteli wyposażono w praktyczną funkcję o nazwie Easy-Entry, ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom podróżujące na tylnej kanapie.
Oprócz elektrycznego sterowania położenia foteli, z możliwością zapamiętywania ustawień (opcja), przednie fotele posiadają także podparcie okolicy lędźwiowej w czterech płaszczyznach regulowane za pośrednictwem układu elektro-pneumatycznego. Rozwiązanie to zapewnia korzystną, ze względu na budowę anatomiczną, pozycję dolnego odcinka kręgosłupa, co podnosi poziom komfortu podróżowania.
Luksusowe fotele obleczone skórzaną tapicerką i aktywnie wentylowane są dostępne w opcji, podobnie jak fotele kubełkowe wyposażone w komory wypełniane powietrzem wkomponowane w siedziska oraz boczki oparć. Dostępne jest rozwiązanie w postaci dwóch niezależnych foteli dla pasażerów podróżujących z tyłu. Ich oparcia składają się niezależnie, bądź razem, co skutkuje zwiększeniem pojemności przedziału bagażowego.
Silniki: redukcja poziomu spalania paliwa o 17 procent
Silnik wysokoprężny pod maską E 250 CDI BlueEFFICIENCY Coupe to sztandarowa jednostka napędowa pośród czterocylindrowych diesli Mercedes-Benz nowej generacji. Odznacza się takimi cechami, jak m.in.: dwufazowe turbodoładowanie, precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne oraz najnowsza technologia common-rail. Silnik ma moc 150 kW/204 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 500 niutonometrów, dostępnym już przy 1600 obr./min. Oznacza to wzrost mocy o około 36 procent, w porównaniu z poprzednikiem, przy 17-procentowej redukcji poziomu spalania paliwa: 5,3 litra na 100 kilometrów (test mieszany NEDC, wartości orientacyjne). Odpowiada to emisji dwutlenku węgla na poziomie 138 gramów na kilometr.
W ofercie pozostaje turbodoładowana wysokoprężna V6-tka z bezpośrednim wtryskiem common-rail. Montowana pod maską modelu E 350 CDI BlueEFFICIENCY Coupe, rozwija moc 170 kW/231 Km (poprzednio: 165 kW/224 KM) i zużywa 6,8 litrów oleju napędowego na100 kilometrów w cyklu mieszanym (NEDC). Jej emisja CO2 to 179 gramów na kilometr.
Mercedes-Benz postawił także na technologię bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych. Tu też kierunek wyznacza coupe Klasy E: Jednostka napędowa pod maską E 250 CGI BlueEFFICIENCY Coupe to nowa, czterocylindrowa konstrukcja o mocy 150 kW/204 KM, napędzająca auto za pośrednictwem pięciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów, oferowanej w standardzie.
Silnik zadowala się 7.0 litrami benzyny na 100 kilometrów (test mieszany NEDC, wartości orientacyjne). Zaś emisja CO2 to 164 gramów na kilo-metr. To o około 13 procent mniej niż u poprzedniej R-czwórki (135 kW/184 KM) wyposażonej w tradycyjny układ wtrysku paliwa.
Mercedes-Benz zastąpił poprzedni silnik benzynowy V6 pierwszą jednostką napędową na świecie pracującą w technologii bezpośredniego wtrysku benzyny opartej na ukierunkowanym rozpylaniu paliwa. Rozwiązanie to zastosowano w modelu E 350 CGI BlueEFFICIEN-CY Coupe. Silnik generuje moc 215 kW/292 KM – wzrost o 15 kW/20 KM – a spala o około 14 procent mniej benzyny niż poprzednia V6-tka: w cyklu mieszanym wg NEDC jest to zaledwie 8.5 litra na 100 kilometrów, przy 199 gramach CO2 na kilometr.
Topowy model serii, czyli E 500 Coupe, dysponuje potężnym silnikiem V8 o mocy 285 kW/388 KM i momencie obrotowym 530 niutonometrów, który oferuje osiągi typowe dla auta sportowego. Inżynierowie Mercedesa poprawili napędzającą samochód V-ósemkę, zmniejszając zużycie paliwa (w porównaniu z poprzednikiem) o 0.5 litra, do poziomu 10.9 li-tra na 100 kilometrów (test mieszany, NEDC). Wszystkie silniki montowane pod maska nowej Klasy E w wersji coupe spełniają wymagania normy emisji gazów spalinowych EU5.
Bezpieczeństwo: czujniki, układ radiolokacyjny i kamery na straży bezpiecznej jazdy
Układy bezpieczeństwa opracowane na potrzeby Klasy E opierają się na wynikach badań wypadków drogowych, które stanowią cenny wkład w zapewnienie bezpieczeństwa jazdy. Ryzyko samego udziału w zdarzeniu drogowym jest maksymalnie redukowane, co przyczynia się do wzrostu poziomu ochrony pasażerów, a także pomaga zwiększyć bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Rozwiązania tego typu wyznaczające standardy bezpieczeństwa motoryzacyjnego dostępne są w nowej Klasie E Coupe, bądź to jako wyposażenie standardowe, bądź opcjonalne. Oparte na układzie niezwykle czułych sensorów, kamer i systemów radiolokacyjnych, zmieniają omawiany dwudrzwiowy samochód w „inteligentnego partnera” kierowcy, dysponującego zmysłem wzroku, czującego i zdolnego momentalnie reagować na niebezpieczne sytuacje, a gdy zajdzie taka potrzeba, także podejmować samodzielne decyzje, wyręczając kierowcę w obliczu nieuchronnej kolizji.
Senność to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Właśnie dlatego specjaliści Mercedesa opracowali układ wspomagania koncentracji kierowcy o nazwie ATTENTION ASSIST, stanowiący część standardowego wyposażenia nowego coupe Klasy E. System działa w ten sposób, że podczas jazdy nieustannie monitoruje z górą 70 różnych parametrów zachowania kierowcy, aby rozpoznać występujące u niego objawy senności i ostrzec go jeszcze przed rozpoczęciem niebezpiecznej fazy tzw. mikrosnu. Szczególnie ważnym wskaźnikiem narastającego zagrożenia okazała się obserwacja operowania kierownicą: kilka lat praktycznych testów prowadzonych przez inżynierów Mercedesa pokazało, że ospały kierowca ma tendencję do popełniania drobnych błędów jeśli chodzi o ruch kierownicą, które to błędy często koryguje w sposób gwałtowny, odznaczający się pewną prawidłowością. Specjalny czujnik kąta skrętu kierownicy rozpoznaje owo specyficzne zachowanie kierowcy za kółkiem.
Kolejnym standardowym elementem wyposażenia samochodu jest układ profilaktycznej ochrony użytkowników PRE-SAFE® -- wynalazek sygnowany przez Mercedesa, zdobywca wielu nagród, urządzenie nie posiadające odpowiednika w żadnym innym pojeździe tej klasy. W przypadku powstania bezpośredniego zagrożenia wypadkiem, system aktywuje szereg środków zaradczych służących ochronie kierowcy i pasażera na przednim fotelu. W wyniku przedsięwziętych środków ostrożności pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne są w stanie zapewnić maksymalną ochronę użytkownika na wypadek zderzenia. Owa profilaktyczna ochrona przed zagrażającym wypadkiem jest możliwa dzięki temu, że, rozpoznając potencjalnie niebezpieczne sytuacje na drodze, układ PRE-SAFE® korzysta z czujników syste-mów: wspomagania układu hamulcowego (Brake Assist) oraz stabilizacji toru jazdy (ESP®).
Inteligentny układ wspomagania pracy reflektorów samochodowych, czyli gwarancja optymalnego oświetlenia drogi
Podobnie jak limuzyna, także wersja coupe nowej Klasy E oferuje najnowsze rozwiązania w dziedzinie technologii oświetlenia drogi. Reflektory przednie nieustannie dostosowują się do aktualnej sytuacji na drodze, by, reagując automatycznie, zapewnić kierowcy możliwie najlepszą widoczność w każdej chwili.
Zadanie to wykonuje inteligentny układ wspomagania pracy reflektorów samochodowych, czyli Adaptive Main Beam Assist: kamera umieszczona po wewnętrznej stronie przedniej szyby umożliwia rozpoznanie pojazdu/pojazdów nadjeżdżających z przeciwka, a system automatycznie reguluje ustawienie reflektorów w taki sposób, aby zapobiegać oślepianiu innych użytkowników drogi. W efekcie zasięg świateł mijania może zwiększyć się z obecnych 65 metrów (obowiązująca norma), nawet do 300 metrów. Jeśli droga przed nami jest pusta, układ stopniowo przełącza reflektory w drogowy tryb pracy.
Adaptacyjny układ wspomagania pracy reflektorów opiera się na reflektorach biksenonowych, które producent oferuje w połączeniu z ze światłami do jazdy dziennej dziennymi pracującymi w technologii diod elektroluminescencyjnych (LED).
Automatyczny układ hamowania awaryjnego w obliczu nieuchronnego zderzenia
Sprawdzone systemy wspomagania rodem z Klasy S pomagające zapobiegać najechaniu na tył pojazdu poprzedzającego są obecnie dostępne również na wyposażeniu Klasy E Coupe. Wykorzystują one czujniki radiolokacyjne długiego i krótkiego zasięgu, monitorujące sytuację na drodze przed pojazdem i ostrzegające kierowcę w sytuacji, gdy istnieje ryzyko kolizji. Mercedes-Benz włączył te technologiczne rozwiązania w układ o nazwie DISTRONIC PLUS; obok systemu kontroli odległości od pojazdu poprzedzającego – automatycznie zachowującego zadaną odległość od samochodu jadącego przed nami i zdolnego zatrzymać pojazd jeśli sytuacja na drodze tego wymaga – wchodzi on w skład układów Brake Assist PLUS i PRE-SAFE® Brake.
Brake Assist PLUS (system pomocniczy wspomagający pracę układu hamulcowego) interweniuje w momencie nagłego zmniejszenia się odległości od pojazdu poprzedzającego. Wówczas ostrzega on kierowcę, niemal momentalnie obliczając siłę, z jaką należy wspomóc układ hamulcowy, aby zapobiec kolizji. Owa siła hamowania jest dostępna w tej samej chwili, w której kierowca naciska pedał hamulca. W zależności od prędkości i odległości, system umożliwia wykonanie manewru hamowania kontrolowanego, bądź – w razie konieczności -- awaryjnego.
PRE-SAFE® Brake (system profilaktycznego wspomagania układu hamulcowego) idzie o krok dalej: automatycznie przyhamowuje lub wyhamowuje samochód w sytuacji bezpośredniego zagrożenia kolizją i przy braku reakcji na ostrzeżenia ze strony kierowcy. Następuje znaczne ograniczenie siły uderzenia, a to dzięki temu, że system można uznać za coś w rodzaju „elektronicznej strefy kontrolowanego zgniotu”, gwarantującej użytkownikom jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa.
Najwszechstronniejsza ochrona w swojej klasie
Dysponując siedmioma standardowo montowanymi poduszkami bezpieczeństwa, napinaczami pasów bezpieczeństwa i ogranicznikami siły napięcia pasów wszystkich foteli, a także zagłówkami ograniczającymi skutki zderzenia przy fotelach kierowcy i przedniego pasażera, nowa Klasa E w wersji coupe gwarantuje najwszechstronniejszą ochronę spośród wszystkich aut w swojej klasie. Oferta poduszek, zdolnych napełnić się gazem w ciągu tysięcznych części sekundy, obejmuje poduszki przednie kierowcy i pasażera, ochronę kolan kierowcy oraz kurtyny boczne. Tylne poduszki powietrzne dostępne są jako opcja. Przednia strefa kontrolowanego zgniotu składa się z czterech niezależnych płaszczyzn, które umożliwiają równy rozkład sił uderzeniowych na dużym obszarze, omijając przedział pasażerski. Ponadto, zastosowanie superwytrzymałych stopów stali skutkuje większą odpornością karoserii na wysokie obciążenia powstające w chwili zderzenia. Należy podkreślić, że stal tego typu, a więc materiał szczególnie wysokiej jakości, stanowi około dwie trzecie całości blachy użytej do konstrukcji karoserii Klasy E Coupe.
„Aktywna maska silnika” (Active Bonnet), stanowiąca element wyposażenia standardowego samochodu, to najnowsze osiągnięcie długoletnich i nacechowanych pasmem sukcesów starań koncernu Mercedes-Benz ukierunkowanych na ochronę pieszego. W przypadku potrącenia przechodnia, układ sprężyn wchodzący w skład rozwiązania, w ułamku sekundy unosi tylną część maski o 50 mm, zwiększając tym samym powierzchnię, która może ulec zgnieceniu . Szczególną cechą tego opracowanego przez konstruktorów Mercedesa układu jest mechanizm umożliwiający przywrócenie pozycji wyjściowej aktywnej maski bez konieczności złożenia wizyty w warsztacie samochodowym.
Wygoda: zaawansowana technologia i nowe wrażenia z jazdy
Obok bezpieczeństwa to komfort od zawsze jest jedną z podstawowych zalet Klasy E. I tu także wersja coupe nie ma się czego wstydzić, spełniając oczekiwania rozbudzone przez poprzeczką. W nowym modelu widać zauważalny postęp w dziedzinie wygody użytkowników, zwłaszcza jeśli chodzi o komfort jazdy, foteli i układu klimatyzacji. Kolejnym ważnym z punktu widzenia czynnikiem determinującym pojęcie komfortu jest obszerne wnętrze pojazdu, uzyskane dzięki zwiększeniu zarówno długości, jak i szerokości nadwozia o 46 milimetrów. Ma to wpływ na odległość między punktami odniesienia fotela przedniego i tylne-go - ważny parametr opisujący zakres swobody ruchu użytkownika samochodu – która zwiększyła się o 10 milimetrów, osiągając 789 mm, podczas gdy inny parametr – miejsce na łokcie – został poprawiony nawet o 49 milimetrów w porównaniu z poprzednim modelem.
Wysoki poziom komfortu jazdy dzięki adaptacyjnemu układowi amortyzacji drgań
Stanowiące standardowe wyposażenie Klasy E Coupe zawieszenie typu AGILITY CONTROL automatycznie dostosowuje się do bieżącej sytuacji na drodze. W celu zapewnienia maksymalnego komfortu jazdy, układ redukuje siłę tłumienia drgań podczas normalnej jazdy, aby natychmiast zastosować maksymalną siłę tłumienia podczas dynamicznego pokonywa-nia zakrętów bądź nagłego omijania przeszkód na drodze. Rozwiązanie takie gwarantuje optymalną stabilizację jazdy Coupe.