Stuttgart – Dokładnie przed 50 laty Mercedes opatentował wynalazek swojego inżyniera Béli Barényi – strefę kontrolowanego zgniotu nadwozia. W rocznicę tego wydarzenia samochodowa firma ze Stuttgartu wkracza w nową erę bezpieczeństwa pojazdów. Pod nazwą PRE-SAFE Mercedes-Benz po raz pierwszy prezentuje system potrafiący przewidzieć grożący wypadek i zapobiegawczo uaktywnić funkcje zabezpieczające. Dzięki temu osoby podróżujące pojazdem w trakcie kolizji znajdować się będą w optymalnej pozycji siedzącej, a wtedy poduszki powietrzne najefektywniej spełnią swoją rolę.
System PRE-SAFE montowany seryjnie w samochodach Klasy S świętował swoją światową premierę we wrześniu 2002 roku.
Do prewencyjnych działań chroniących przed skutkami ewentualnego wypadku zalicza się błyskawiczne napinanie pasa, które jeszcze przed kolizją zmusza kierowcę i pasażerów do zajęcia jak najbardziej optymalnej siedzącej, w której poduszki powietrzne będą mogły zadziałać najskuteczniej. W razie potrzeby PRE-SAFE zmienia również ustawienia fotela pasażera obok kierowcy oraz pojedynczych foteli z tyłu, wyposażonych w elektryczną regulację. Gdy samochód zacznie wpadać w poślizg, system automatycznie zamknie dach otwierany.
Mercedes-Benz od pięciu dekad prekursorem bezpieczeństwa w samochodach osobowych
Dzięki PRE-SAFE Mercedes-Benz po raz kolejny potwierdza swoją rolę prekursora wyznacza trendy w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów. Przed 50 laty, 28 sierpnia 1952 roku inżynier Béla Barényi z Mercedesa uzyskał patent na wynalazek strefy kontrolowanego zgniotu, który w całym przemyśle samochodowym zrewolucjonizował budowę nadwozi. W 1959 roku pionierska zasada konstrukcji Béli Barényi znalazła po raz pierwszy zastosowanie w produkcji seryjnej w fabrykach Mercedes-Benz.
Wprowadzając poduszki powietrzne, poduszki boczne, ograniczniki siły napinania pasów i poduszki nadokienne w kolejnych latach Mercedes-Benz prezentował rozwiązania stanowiące kamienie milowe techniki zwiększającej bezpieczeństwo. Ich konstrukcja zawsze opierała się na analizie autentycznych wypadków drogowych. Dzięki tym systemom samochody osobowe Mercedes-Benz osiągnęły poziom bezpieczeństwa, dzisiaj uchodzący za wzorowy. Nowatorska koncepcja przewidującego systemu ochrony PRE-SAFE, doskonale uzupełnia sprawdzone już systemy, służące podczas wypadku do zatrzymywania ludzi na swoim miejscu. Ich montaż w samochodach Klasy S oznacza początek nowej epoki w dziedzinie zabezpieczeń w pojazdach.
PRE-SAFE opiera się na wynikach badań nad wypadkami prowadzonych przez Mercedes-Benz. Zgodnie z tymi wynikami dwie trzecie wszystkich wypadków drogowych to zdarzenia, w których między rozpoznaniem sytuacji wypadkowej a kolizją istnieje pewna luka czasowa. Właśnie tę fazę Mercedes-Benz wykorzystywać będzie w przyszłości do inicjowania działań zapobiegawczych, mogących dodatkowo zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów. Zmodyfikowana Klasa S jest pierwszym modelem, w którym zastosowano ten nowatorski system.
Połączenie bezpieczeństwa czynnego i biernego
Do przewidywania możliwości wypadku system PRE-SAFE wykorzystuje czujniki elektronicznego programu stabilizacji jazdy ESP® oraz asystenta hamowania, gdyż te właśnie urządzenia potrafią rozpoznać niebezpieczną sytuację podczas jazdy. Elementy składowe systemu działają w sposób powtarzalny. Jeśli nie dojdzie do kolizji, napięcie pasów zostaje zwolnione, a kierowca lub pasażerowie mogą przestawić swoje fotele do ich poprzedniej pozycji. PRE-SAFE będzie wtedy znów gotowy do ponownego działania.
Ten system to wynik około sześciu lat intensywnej konstruktorskiej pracy inżynierów Mercedesa. W testach i w pracach nad precyzyjnym zestrojeniem przyszłościowego systemu brały udział setki kierowców - mężczyzn i kobiet - którzy „przeżywali” na własnym ciele efekty jego działania na testowych trasach i w berlińskim ośrodku symulacji jazdy, należącym do działu badawczego koncernu DaimlerChrysler.
Sterowanie poduszkami w zależności od okoliczności wypadku i wagi ciała pasażera
Poza tym Mercedes-Benz w samochodach Klasy S doprowadza do perfekcji ochronę ludzi dzięki tak zwanym czujnikom Up Front z przodu nadwozia, które w razie zderzenia umożliwiają wczesne rozpoznanie siły uderzenia i dzięki temu odpowiednie do sytuacji dwustopniowe sterowanie poduszką powietrzną dla pasażera. Z kolei napinacze pasów dzięki czujnikom Up Front mogą być uaktywniane jeszcze wcześniej niż dotychczas, co pozwala im doprowadzić ułożenie ciała pasażera do najbezpieczniejszej pozycji siedzącej.
Nowością jest także układ automatycznej klasyfikacji wagi ciała pasażera obok kierowcy za pomocą specjalnej folii umieszczonej w tapicerce fotela. Dzięki niemu czołowa poduszka powietrzna uaktywniana jest dwustopniowo, zarówno w zależności od siły uderzenia, jak i od wagi ciała tego pasażera.