...oraz optymalny poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Luksus i dynamika, połączone z poczuciem przynależności do elity – te cechy uosabiają topowe modele Klasy S od Mercedes-AMG. S 63 AMG dzięki mocy 386 kW/525 KM i silnikowi V8 AMG o pojemności 6.2 litra rozwijającemu 630 Nm maksymalnego momentu obrotowego jest w stanie osiągnąć prędkość 100 km/h już po 4.6 sekundy. S 65 AMG imponuje jeszcze bardziej. Dzieje się tak m.in. za sprawą sześciolitrowego, dwunastocylindrowej jednostki AMG biturbo pod maską S 65 AMG, rozwijającej moc maksymalną 450 kW/612 KM. Silnik, który dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 1000 niutonometrów, pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy. Prędkość maksymalną obu limuzyn ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Pomimo zachowania parametrów technicznych i osiągów auta, udało się ograniczyć spalanie paliwa i emisję CO2 nawet do 3 procent.
Status auta podkreśla nowa, bardziej wysunięta w przód, ukształtowana na podobieństwo grota strzały, przednia atrapa z bliźniaczymi, chromowanymi listwami wlotu powietrza. W nowy panel przedni wkomponowano przykuwające oczy światła AMG do jazdy dziennej, wykonane w technologii LED (diod świecących), a także dwa poprzeczne wloty powietrza na obu bokach. Inne wpadające w oko element to napisy „6.3 AMG” lub „V12 Biturbo” na przednim błotniku i zmodyfikowane lusterka zewnętrzne.
Dolne panele boczne podkreślają elegancką linię auta, biegnącą ku tyłowi samochodu. W jego tylnej części dostrzeżemy jeszcze jedną charakterystyczną cechę: środkowa część wstawki dyfuzora jest teraz pomalowana na ten sam kolor, co nadwozie auta. Nowe lampy tylne, wyposażone w 52 diody elektroluminescencyjne ułożone w kształt podwójnej litery „C”, również nadają Klasie S niepowtarzalny wygląd. Charakterystycznym elementem podkreślającym charakter auta jest jego sportowy wydech z dwoma podwójnymi, chromowanymi końcówkami, w stylu V12. Model S 63 AMG jest wyposażony w dziewiętnastocalowe felgi, natomiast S 65 AMG może się pochwalić dwudziestocalowymi kołami AMG z kutego stopu lekkich metali, w stylistyce podwójnych szprych, pokrytymi lustrzanym lakierem w kolorze tytanowej szarości, „obutymi” w opony o rozmiarze 255/35 R 20 (przód) i 275/30 R 20 (tył).
Stabilizacja pojazdu wobec podmuchów bocznego wiatru, hamulec momentu wektorowego i system Direct-Steer
Zawieszenie sportowe AMG, oparte na układzie aktywnej kontroli nadwozia (Active Body Control, ABC), posiada – po raz pierwszy w wyposażeniu standardowym – funkcję stabilizującą pojazd, która rekompensuje wpływ bocznego wiatru bądź też, w przypadku silniejszych podmuchów, do minimum ogranicza jego działanie. System ABC, wykorzystując czujniki nachylenia kąta kół i przyspieszenia bocznego wchodzące w skład układu stabilizacji toru jazdy ESP®, różnicuje rozkład obciążeń koła w zależności od kierunku i siły wiatru; reakcja układu następuje w ułamku sekundy.
W skład standardowego wyposażenia auta wchodzi także nowa funkcja pod nazwą hamulec momentu wektorowego (Torque Vectoring Brake): podczas jazdy na zakrętach na krótką chwilę uruchamia się hamulec tylnego, wewnętrznego koła, co umożliwia bardziej precyzyjne i kontrolowane pokonywanie zakrętów. Rozwiązanie to stanowi element układu stabilizacji toru jazdy ESP® i nie tylko poprawia reakcję auta na ruchy kierownicą, ale także przyczynia się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa czynnego, co jest szczególnie widoczne w sytuacjach krytycznych. Wrażenia z jazdy dodatkowo potęguje system Direct-Steer: oferując zmienny, uzależniony od kąta skrętu kierownicy, stopnień przełożenia układu kierowniczego, zapewnia bardziej bezpośrednią rekcję układu jezdnego podczas pokonywania zakrętów, co z kolei przekłada się na bardziej precyzyjne prowadzenie auta – a co za tym idzie, większą przyjemność z jazdy za kółkiem Klasy S Mercedes-AMG.
Wysokowydajny układ hamulcowy, oparty na układzie ADAPTIVE BRAKE, gwarantuje odpowiednią siłę i drogę hamowania, a także czas reakcji. Oś przednią wyposażono w podwójne zaciski pływające. Ta unikalna technologia łączy w sobie zalety tarczy hamulcowej z zaciskiem ślizgowym – mniejszą ilość energii cieplnej przekazywanej do płynu hamulcowego i niezaprzeczalne korzyści jeśli chodzi o poziom komfortu wynikający z zastosowania mechanizmu prowadnicy okładziny hamulcowej – ze skutecznością hamulca wyposażonego w stały zacisk dużych rozmiarów.
Szeroka gama wyposażenia standardowego spod szyldu stylowego luksusu Wyposażenie wnętrza w niczym nie ustępuje luksusem pakietowi technologicznemu: z chwilą otwarcia drzwi, S 65 AMG wita kierowcę dużym, animowanym napisem "AMG V12 BITURBO" na centralnym ekranie zespołu przyrządów.
Menu główne informuje użytkownika o temperaturze oleju silnikowego, bieżącym przełożeniu skrzyni biegów i stanie ładowania akumulatora, zaś funkcja RACETIMER pokazuje czasy okrążeń podczas jazdy na torze wyścigowym. Luksusowa tapicerka skórzana typu PASSION, stanowiąca wyposażenie modelu S 65 AMG, ze wzorem opartym na figurze rombu, w stylu AMG V12, przydaje wnętrzu atmosfery wyrafinowania. Szczodre zastosowanie elementów z drzewa orzechowego oraz analogowy zegar AMG projektu IWC to standard. Pięciostopniową automatyczną skrzynia biegów SPEEDSHIFT w modelu S 65 AMG wyposażono w funkcję bezpośredniego wyboru przełożenia DIRECT SELECT. Biegi zmienia się przy pomocy aluminiowych manetek umieszczonych przy nowej sportowej kierownicy AMG. S 63 AMG jest wyposażony w skrzynię 7G-TRONIC SPEEDSHIFT.
Nowe standardy bezpieczeństwa czynnego i biernego
Najbardziej ekskluzywny model Klasy S to wzór dla świata motoryzacji jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Zawdzięcza to połączeniu nowatorskich systemów wspomagających pracę kierowcy opartych na technologii wideo i radiolokacyjnej. Są wśród nich: układ rozpoznawania stanu senności u kierowcy (ATTENTION ASSIST), adaptacyjny układ wspomagania świateł drogowych (Adaptive Highbeam Assist), układ utrzymujący pojazd na wyznaczonym pasie ruchu (Lane Keeping Assist) oraz hamulce typu PRE-SAFE®, połączone z radiolokatorem kontrolującym odległość od poprzedzającego pojazdu. Każdy z nich reaguje niezależnie od innych w sytuacji zagrożenia wypadkiem, działając tym samym na podobieństwo „elektronicznej strefy kontrolowanego zgniotu”.
Układ wspomagający widzenie w warunkach jazdy nocą (Night View Assist), z pracującą w podczerwieni kamerą, posiada nową funkcję rozpoznawania obecności pieszego na drodze. Obraz z kamery umieszczonej na przedniej szybie jest także wykorzystywany przez nowy system kontroli dopuszczalnej prędkości jazdy, dostępny jako opcja.
Układy Brake Assist PLUS i kontroli odległości od poprzedzającego pojazdu (DISTRONIC PLUS) wspierają kierowcę na wypadek konieczności wykonania manewru hamowania awaryjnego. Dbający o optymalne położenie ciała użytkownika w obliczu wypadku system PRE-SAFE® oraz luksusowe zagłówki foteli w technologii NECK-PRO także stanowią teraz wyposażenie standardowe auta.
Nowe systemy komunikacyjno-rozrywkowe, w tym COMAND APS z nowatorskim ekranem SPLITVIEW, umożliwiającym oglądanie przez kierowcę i pasażera dwóch różnych obrazów jednocześnie, jeszcze bardziej podnoszą poziom wygody jazdy odczuwany przez osoby podróżujące modelem S 65 AMG.
W opcji dostępne są także dodatki przeznaczone wyłącznie do aut sygnowanych logo AMG, a oferowane przez wyspecjalizowaną komórkę w ramach firmy Mercedes-AMG - PERFORMANCE STUDIO:
• dwudziestocalowe koła AMG z kutego stopu lekkich metali, w stylistyce podwójnych szprych, pokryte lustrzanym lakierem w kolorze tytanowej szarości, wyposażone w opony o rozmiarze 255/35 R 20 na przodzie i 275/30 R 20 z tyłu
• elementy wykładziny AMG wykończone włóknem węglowym/lakierem fortepianowym
• dywaniki AMG.
S 63 AMG jest produkowany w wersji z normalnym i przedłużonym rozstawem osi. S 65 AMG jest dostępny wyłącznie w wersji o przedłużonym rozstawie osi. Oba modele znajdą się w sprzedaży w czerwcu 2009 r. Samochody można już jednak zamawiać w polskich salonach. Model S 63 AMG kosztuje 596.500,00 zł, a S 65 L AMG kosztuje 957.500,00 zł.
Zdjęcia modeli klasy S w wersji AMG na naszym fotoblogu.