Stuttgart – Perfekcyjna technika, fascynująca stylistyka i przyjemność z jazdy dla czworga pasażerów – oto cechy wyróżniające nowy kabriolet Klasy CLK, z jakimi zaprezentuje się on po raz pierwszy publiczności wiosną 2003 roku. W ten sposób Mercedes-Benz kontynuuje tradycję sukcesów tych czteromiejscowych samochodów.
Nowy kabriolet CLK uzyskuje najlepsze parametry aerodynamiczne (współczynnik Cw 0,30), niskiego poziomu hałasu we wnętrzu i objętości bagażnika (390 litrów). W dziedzinie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów Mercedes-Benz odnotował dalsze postępy, a to dzięki wysoce stabilnej konstrukcji nadwozia, seryjnym bocznym poduszkom powietrznym, poduszkom adaptacyjnym dla kierowcy i pasażera oraz napinaczom pasów na wszystkich fotelach. Wzorcowy jest także komfort w nowym kabriolecie Mercedesa, pasażerowie mogą cieszyć się jeszcze większą ilością miejsca we wnętrzu niż dotychczas. Nowego rodzaju wielowarstwowy składany dach z materiału zapewnia optymalny komfort, zarówno jeśli chodzi o poziom hałasu jak i obsługi; otwiera się go i zamyka w pełni automatycznie za naciśnięciem przycisku lub z pilota.
Zakres mocy cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowych jednostek sięga od 120 kW / 163 KM do 270 kW / 367 KM; zużycie paliwa zostało zmniejszone nawet o 7 procent.
Fascynująca linia nadwozia nowego kabrioletu, oparta na stylistyce odnoszącego sukcesy coupé, również podkreśla indywidualny charakter Klasy CLK w ofercie samochodów osobowych firmy DaimlerChrysler. Każdy szczegół dynamicznego i zarazem eleganckiego nadwozia, a także gustownie urządzonego wnętrza uzasadnia przynależność tego modelu do najbardziej ekskluzywnej kategorii pojazdów.
Od 1998 roku oznaczenie modelu CLK uchodzi za markowy znak najwyższej przyjemności jazdy kabrioletem. Techniczne innowacje i atrakcyjna stylistyka nowego kabrioletu CLK stwarzają jak najlepsze warunki nawiązania do sukcesów modelu poprzednika, który zachwycił ponad 110 000 właścicielek i właścicieli.
Składany dach: otwieranie i zamykanie pilotem
Oferowany w kolorach czarnym, niebieskim albo szarym składany dach kabrioletu również stanowi nowość. Otwiera się w pełni automatycznie, także za pomocą pilota, ponadto w ciągu kilku sekund w całości chowa się pod stylową pokrywą z tyłu i w ten sposób – w połączeniu z całkowicie opuszczanymi szybami bocznymi – pozwala na niezmącone zachwycanie się otwartą przestrzenią w jej najpiękniejszej postaci. Także przy zamykaniu dachu nie trzeba angażować rąk; hydrauliczny napęd wykonuje to zadanie i automatycznie zamyka dach na górnym obramowaniu przedniej szyby.
Wielowarstwowa struktura dachu zapewnia wręcz wzorową izolację termiczną i utrzymuje szumy we wnętrzu pojazdu na bardzo niskim poziomie. Wąskie słupki oraz duże szyby po bokach i z tyłu umożliwiają kierowcy – także przy zamkniętym dachu – nienaganną widoczność do tyłu. Jeśli chodzi o poziom szumu we wnętrzu, izolację termiczną i widoczność dookoła samochodu, to nowy kabriolet CLK jest najlepszy w swojej klasie.
Pojemność bagażnika powiększyła się w porównaniu z poprzednim modelem o 40 litrów i wynosi teraz 390 litrów (wg metody pomiaru VDA) – a to też jest nowa, najlepsza wartość wśród czteromiejscowych kabrioletów. Podobnie jak dach, również i bagażnik można otwierać przy pomocy pilota.
Bezpieczeństwo: wielkopowierzchniowe boczne poduszki powietrzne i automatyczna ochrona przy dachowaniu
Inne, typowe dla Mercedesa rozwiązania, na które warto zwrócić uwagę w nowym kabriolecie CLK to sterowany czujnikami pałąk przeciwkapotażowy, wysuwający się w przypadku zagrożenia automatycznie w ułamku sekundy oraz wielkopowierzchniowe boczne poduszki powietrzne zabezpieczające głowę i klatkę piersiową, umieszczone w oparciach przednich foteli. Do seryjnego wyposażenia zabezpieczającego należą także napinacze pasów i ograniczniki siły napięcia pasów na wszystkich fotelach, automatyczne naprowadzacze pasów dla kierowcy i pasażera z przodu oraz adaptacyjne przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Przy zadziałaniu przedniej poduszki pasażera układ sterujący uwzględnia również jego wagę. Po raz pierwszy na zamówienie można również otrzymać boczne poduszki dla pasażerów z tyłu.
Sztywna struktura nadwozia również stwarza warunki dla zapewnienia wzorowego bezpieczeństwa i wysokiego komfortu. Około 40 procent wszystkich blach i surowego nadwozia wykonuje się z wysokowytrzymałych stopów stali, które przy minimum masy zapewniają maksimum bezpieczeństwa i stabilności. Odpowiednio do tego o około 12 procent poprawiła się wytrzymałość nadwozia na skręcanie – ważny parametr wpływający na charakterystykę jazdy i poziom drgań, a zatem i komfort.
Najlepsze w swojej klasie wskaźniki nowy kabriolet CLK wykazuje także w dziedzinie aerodynamiki. Oprócz niskiego współczynnika oporu powietrza Cw, wynoszącego tylko 0,30, może się też poszczycić wzorowymi parametrami w zakresie siły wyporu na osi przedniej i tylnej. Dzięki temu aerodynamiczne właściwości stwarzają warunki dla wysokiej stabilności jazdy, optymalnego poziomu hałasu i korzystnie wpływają na zużycie paliwa.
Komfort: więcej swobody ruchu na wszystkich miejscach
Przyjemność jazdy w otwartej przestrzeni przy jednocześnie komfortowych warunkach dla czwórki pasażerów – oto cel, do jakiego dążyli konstruktorzy nowego kabrioletu Klasy CLK, z jeszcze większą konsekwencją niż w przypadku projektowania jego poprzednika. Dzięki powiększeniu nadwozia we wszystkich wymiarach (długość o 71 milimetrów) i większemu rozstawowi osi (o 25 milimetrów) dwudrzwiowy samochód zapewnia wyraźnie odczuwalne zwiększenie przestrzeni i komfortu we wnętrzu. Nad głową przybyły 23 milimetry, szerokość na poziomie łokci z tyłu o 30, a na poziomie kolan pasażerów jadących z tyłu o prawie 44 milimetry.
Ulepszono także system wsiadania dla pasażerów jadących z tyłu, którzy mają do dyspozycji wygodne, kubełkowe pojedyncze fotele. Są one wyposażone w zintegrowane automatyczne pasy i zagłówki o regulowanej wysokości, które za naciśnięciem przycisku na desce rozdzielczej można prawie całkowicie opuścić.
Wyposażenie: automatyczna klimatyzacja i radio w wyposażeniu seryjnym
W seryjnym wyposażeniu nowego kabrioletu Klasy CLK znajdują się kolejne systemy, znacznie podwyższające komfort jazdy i obsługi: automatyczna klimatyzacja z nawiewem na tył, asystent świateł zewnętrznych, czujnik deszczu uruchamiający wycieraczki, TEMPOMAT i SPEEDTRONIC, radio z odtwarzaczem kaset, obciągnięta skórą wielofunkcyjna kierownica z regulowaną długością i wysokością kolumny, z podświetlanymi przyciskami obsługowymi oraz z centralnym wyświetlaczem do indywidualnych ustawień.
Innowacje pochodzące z topowych modeli firmy DaimlerChrysler czynią z nowego kabrioletu CLK jedyny w swoim rodzaju samochód klasy hightech w tej klasie pojazdów. Na zamówienie montuje się w nim między innymi tempomat z regulacją odległości DISTRONIC, bezkluczykowy system uprawniający do wsiadania i do jazdy KEYLESS-GO, zintegrowany system obsługi COMAND APS, system obsługi głosowej LINGUATRONIC do telefonu, radia i nawigacji, komfortową klimatyzację automatyczną THERMOTRONIC z czujnikiem słonecznym oraz silne reflektory biksenonowe.
Podobnie jak w wersji coupé, również i w przypadku nowego kabrioletu CLK klienci Mercedesa mogą wybierać między dwiema liniami: ELEGANCE albo AVANTGARDE, spełniając w ten sposób swoje osobiste życzenia odnośnie stylistyki i wyposażenia.
Silniki: pięć benzynowych jednostek o mocach od 163 do 367 KM
Typową dla Mercedesa indywidualność i różnorodność widać również w silnikach: do wyboru jest pięć nowoczesnych benzynowych jednostek napędowych. Od silników montowanych w poprzednim modelu różnią się one znacznie większą mocą, większym momentem obrotowym i mniejszym zużyciem paliwa.
Na czele znajdują się dwa ośmiocylindrowe silniki z charakterystyką mocy rasowych wozów sportowych: nowy CLK 500 rozwija moc 225 kW / 306 KM i przyspiesza w ciągu 6,2 sekundy od zera do 100 km/h. Jest zatem o 20 kW / 27 KM mocniejszy i przyspiesza o 1,2 sekundy szybciej niż dotychczasowy CLK 430. Mimo zwiększonej mocy kabriolet CLK 500 zużywa około pięciu procent paliwa mniej niż poprzedni V8. Z firmy Mercedes-AMG pochodzi silnik V8 o mocy 270 kW / 367 KM, montowany w wersji CLK 55 AMG, osiągający 15 kW / 20 KM więcej niż jego poprzednik. Kabriolet z tym silnikiem uzyskuje wynik 5,4 sekundy od zera do 100 km/h (poprzednik 6,2 sekundy).
Oferta jednostek sześciocylindrowych do kabrioletów CLK została poszerzona o spokojnie pracujący 2,6-litrowy silnik o mocy 125 kW / 170 KM. Sprawdzona jednostka V6 z modelu kabrioletu CLK 320 (160 kW / 218 KM) pozostaje w ofercie bez zmian.
Nowa generacja silników czterocylindrowych z unikatowym systemem TWINPULSE umożliwiła uzyskanie dalszych postępów w zakresie charakterystyki mocy, rozwijania momentu obrotowego, kultury pracy i zużycia paliwa w kabrioletach CLK. System TWINPULSE łączy w sobie różne technologie, takie jak doładowanie sprężarką mechaniczną, wałki wyrównawcze, chłodzenie powietrza doładowania, zmienny rozrząd i technikę czterozaworową.
Dzięki takiemu pakietowi klasy hightech pod maską nowy CLK 200 KOMPRESSOR pracuje spokojnie jak jednostka sześciocylindrowa i uzyskuje przy tym moc 120 kW / 163 KM, zużywając tylko 8,8 litrów benzyny super na 100 kilometrów (łączne zużycie wg NEFZ) – czyli o około siedmiu procent mniej niż w przypadku poprzedniego modelu z tą samą mocą.
Układ jezdny: nowe konstrukcje poprawiają dynamikę
Pod wieloma względami nowy lub dopracowany układ jezdny sprawia, że wrażenia w zakresie dynamiki jazdy są perfekcyjne. Nowa przednia oś z trójkątnym wahaczem, precyzyjny układ wspomagania układu kierowniczego z listwą zębatą i zmodyfikowana tylna oś wielowahaczowa stanowią w kabriolecie CLK idealną kombinację dającą wysokie bezpieczeństwo jazdy, dynamikę i komfort. Na zamówienie pojazd może być wyposażony w bardziej sportowy układ jezdny – czytaj: sztywniej zestrojone zawieszenie oraz niżej usytuowane nadwozie.
Seryjnie montowane 16-calowe felgi z lekkiego metalu oraz mieszane ogumienie na przedniej i tylnej osi (205/55 R16 lub 225/50 R16) podkreślają sportowy charakter nowego kabrioletu Mercedesa. Model CLK 500 z silnikiem V8 jeździ na oponach 17-calowych, a CLK 55 AMG akcentuje swój elitarny charakter felgami 18-calowymi.