Mercedes-Benz klasy G od początku grudnia 2000 wzbogaci się o nowy wygląd i liczne innowacje techniczne. Modele samochodów terenowych roku 2001 swoją światową premierę miały 28 września 2000 na salonie samochodowym w Paryżu. Pod maską klasy G, która od ponad 20 lat znajduje się w gamie modeli Mercedesa, kryć się będzie w przyszłości także silnik diesla V8 znany z klasy S.
W ofercie tych samochodów terenowych znajdują się trzy warianty silników. Podstawowy, czyli G 320 z motorem V6 osiąga moc 215 KM, potężniejszy- G 500 z benzynową jednostką V8 odznacza się mocą 296 KM. Główną nowością jest jednak G 400 CDI, którego ośmiocylindrową jednostkę diesla wyposażono we wtrysk bezpośredni typu common-rail, podwójne turbodoładowanie i chłodnicę powietrza doładowującego, dzięki czemu silnik ten uzyskuje moc maksymalną 250 koni mechanicznych. Rozwiązania te sprawiają, że klasa G napędzana przez CDI osiąga maksymalną prędkość 180 km/h i zużywa 12,8 l paliwa na 100 kilometrów. Moc 250 KM i potężny moment obrotowy wynoszący aż 560 Nm od 1700 obr/min sprawiają, iż jest to jeden najbardziej wydajnych motorów wysokoprężnych stosowanych w samochodach terenowych.
Do wyposażenia seryjnego we wszystkich wariantach silnikowych klasy G należy pięciostopiowa automatyczna skrzynia biegów. Nowością jest możliwość manualnej zmiany przełożeń, dzięki której można wrzucić poszczególne biegi przez lekkie dotknięcie i przesunięcie gałki w prawo lub lewo. Obsługa w pełni zsynchronizowanego reduktora i przekładni rozdzielczej, które w terenie lub podczas jazdy z podłączoną przyczepą zwiększają siłę pociągową, została przez inżynierów Mercedesa ulepszona poprzez system elektryczny. Redukcję terenową włączyć można poprzez wciśnięcie przycisku na konsoli.
Klasa G otrzymała oprócz przerobionej okładziny wewnętrznej drzwi również deskę rozdzielczą o nowym kształcie i zmodyfikowanych przełącznikach. Większą przejrzystość uzyskał zestaw wskaźników i konsola środkowa, która łączy się w swej dolnej części z podłokietnikiem i schowkiem pomiędzy przednimi siedzeniami.
W zestawie wskaźników wyróżnia się przede wszystkim obszerny wyświetlacz centralny. Wyświetlacz ten obsługuje się przy pomocy podświetlanych przycisków w wielofunkcyjnej kierownicy, która sprzęgnięta jest także z radiem i telefonem. Komfort klimatyczny na pokładzie Mercedesa G zwiększy sterowany przez czujniki automatyczny system klimatyzacyjny z osobną regulacją temperatury dla kierowcy i pasażera siedzenia przedniego. System ten wyposażono w obrotowe dysze nadmuchu w tylnej części samochodu oraz filtry kurzu i pyłków. Dużo lepszy komfort podróżowania powinny zaoferować również przednie siedzenia o nowym kształcie z elektryczną regulacją ustawienia w płaszczyźnie poziomej i pionowej. Zajęcie odpowiedniej pozycji ułatwia elektrycznie ustawiana kolumna kierownicza. Należąca do wyposażenia seryjnego pamięć pozycji siedzeń i kierownicy przechowuje dane na temat ich indywidualnych ustawień. Gdy tylko kierowca wyciągnie elektroniczny klucz ze stacyjki kierownica automatycznie unosi się do góry, aby ułatwić mu wysiadanie. Pozostaje ona w tej pozycji dopóki kierowca ponownie nie wsiądzie do samochodu.
Liczne czujniki sterują w nowej klasie G wycieraczkami, oświetleniem zewnętrznym i lusterkami wewnątrz samochodu. Specjalny czujnik różnicuje częstotliwość pracy wycieraczek w zależności od intensywności opadów, czujnik światła zainstalowany na szybie przedniej sprawia, że reflektory i światła tylne zapalają się samodzielnie w ciemnościach. Wyposażenie to uzupełnione zostało przez automatycznie przyciemniające się lusterko wewnętrzne, które reaguje na dojeżdżające z tyłu pojazdy.
Na zewnątrz, w unowocześnionej klasie G zauważymy między innymi kierunkowskazy o białych kloszach znajdujące się w części frontowej i bocznej, dwukolorowe światła tylne oraz dekoracyjny pas na bocznych listwach ochronnych. W modelach G 500 i G 400 CDI za elegancki wygląd mają odpowiadać polakierowane na srebrny kolor 18-calowe koła z lekkich stopów z błyszczącymi ozdobnymi kołpakami a także zderzaki w kolorze auta.
Od grudnia 2000 w klasie G będzie można zainstalować system obsługi i wskaźników typu Comand składający się z: radia, odtwarzacza płyt CD, systemu nawigacyjnego, odbiornika telewizyjnego oraz innych. Wszystko to zintegrowane będzie w jednym urządzeniu. W modelach V8 G 400 CDI oraz G 500 ten wielofunkcyjny sprzęt będzie należał do wyposażenia seryjnego.
Ponadto klienci firmy Mercedes zakupujący klasę G będą mogli korzystać z usługi doprowadzania do celu na podstawie danych o aktualnej sytuacji drogowej i automatycznego systemu wzywania pomocy "Teleaid". Na życzenie Mercedes-Benz wyposaży samochód dodatkowo w system obsługi głosem "Linguatronic", sterujący pracą telefonu i sprzętu audio.