Pakiet efektywności lub technologia NGT w Sprinterze są tego przykładem. Aktualna generacja tego samochodu dostawczego ustanawia standardy poprzez nowoczesną technologię napędu, łączącą ekonomię z ekologią i przyjemnością jazdy. Mniejsze zużycie paliwa i niższa emisja spalin przy wyższym poziomie wydajności – tak Mercedes-Benz rozumie efektywność.
Pakiet efektywności: nowe silniki, skrzynie biegów i inne komponenty
Mercedes-Benz Sprinter jest dobrym przykładem inteligentnego podążania w kierunku jeszcze większej opłacalności i lepszej ochrony środowiska bez żadnej rezygnacji z mocy i przyjemności jazdy. BlueEFFICIENCY oznacza w tym przypadku pakiet efektywności, składający się z nowo opracowanego, 4-cylindrowego silnika OM 651, nowej skrzyni biegów ECO Gear i funkcji ECO start-stop.
Nowa generacja silników wysokoprężnych: pierwszorzędne wykonanie
Najwyższa efektywność charakteryzuje gamę nowych silników wysokoprężnych w Mercedes-Benz Sprinter. To przede wszystkim nowy, czterocylindrowy silnik CDI. Trzy poziomy mocy 70 kW (95 KM), 95 kW (129 KM) i 120 kW (163 KM) pokrywają prawie wszystkie wymagania klientów samochodów dostawczych w klasie Sprintera. Czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 2,15 l z momentami obrotowymi 250 Nm, 305 Nm oraz 360 Nm osiąga bardzo dużą moc. Godny uwagi jest fakt, że najwyższy moment obrotowy jest dostępny już przy 1400obr/min lub nawet 1200obr/min (w przypadku średniego silnika),a więc przy niezwykle niskiej prędkości obrotowej. Dzięki temu silniki Sprintera są dobrym przykładem nowoczesnego downsizingu.
Pierwszorzędne wykonanie i doskonała technologia nie byłaby możliwa, gdyby nie długie i intensywne prace badawczo-rozwojowe. Dwa znajdujące się u góry wałki rozrządu, turbosprężarka ze zmienną geometrią turbin dla dolnego poziomu mocy ew. podwójne doładowanie z dwiema sprężarkami dla obu górnych wariantów mocy, wtrysk paliwa za pośrednictwem Common Rail z ciśnieniem wtrysku maksymalnie 1800 bar, wtryskiwacze magnetyczne z siedmiootworowymi dyszami, powiększona chłodnica powietrza doładowywanego – to tylko najważniejsze efekty tych prac, służące zwiększeniu efektywności wysoko rozwiniętych silników.
Sterowanie podzespołami stosownie do potrzeb oszczędza paliwo
Do pakietu efektywności Sprintera należą również podzespoły sterowane odpowiednio do potrzeb – nowość w samochodach dostawczych. I tak elektrycznie przełączana pompa olejowa reguluje swoją wydajność samodzielnie i adaptacyjnie – pierwszy raz w przypadku silnika wysokoprężnego. Odpowiednio do potrzeb pracują również wtryskiwacze oleju do chłodzenia tłoków. Również tylko w razie potrzeby pracuje prądnica. Efekt: wymienione wyżej podzespoły w odróżnieniu do tradycyjnych podzespołów zużywają energię tylko wtedy, gdy są rzeczywiście potrzebne.
{akapit}
Silniki w Sprinterach czyste we wszystkich warunkach eksploatacji
Liczne działania zwiększające efektywność dzięki obniżeniu zużycia paliwa oszczędzają nie tylko pieniądze, lecz także środowisko naturalne. Recyrkulacja spalin z dwustopniowym chłodzeniem obniża poziom emitowanych spalin. W odróżnieniu od wielu innych zespołów napędowych nowy silnik osiąga wysoki wskaźnik recyrkulacji spalin także na pełnym gazie. Sprinter uważany jest w związku z tym za czysty we wszystkich warunkach eksploatacji.
Pozostające spaliny są oczyszczane w katalizatorze oksydacyjnym oraz w filtrze cząstek stałych. Dzięki temu wszystkie warianty mocy i warianty wagowe spełniają już dzisiaj normę emisji spalin Euro 5. Opcjonalnie Sprinter może spełniać jeszcze bardziej restrykcyjną normę EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle).
Trwałość w parze z ekonomicznością
Oznaką efektywności jest również wytrzymałość i długotrwałość. Okresy pomiędzy wymianami oleju i przeglądami technicznymi są elastyczne - wynoszą 40 000 km ew. 50 000 km, jeżeli pojazd jest wyposażony w system serwisowania ASSYST.
Napęd rozrządu poprzez koła zębate i krótki łańcuch w odróżnieniu od innych konstrukcji spełnia najwyższe wymagania niezawodności i trwałości. W przypadku Mercedes-Benz Sprinter dotyczy to kompletnego zespołu napędowego: co najmniej 90 procent silników osiąga przebieg min. 350 000 km bez remontu generalnego. To duże osiągnięcie, jeżeli weźmie się pod uwagę dużą moc oraz momenty obrotowe, jakie osiąga.
V6 CDI: świetna technika jeszcze bardziej ulepszona
Równie efektywny jest silnik V6 OM 642 o pojemności skokowej trzech litrów – jedyny silnik sześciocylindrowy w samochodzie dostawczym w Europie. Jego świetna technika na bazie skrzyni korbowej z obudową z aluminium oraz łącznie czterema górnymi wałkami rozrządu korzysta z tych samych rozwiązań, co silnik z czterema cylindrami. Dodatkowo są tutaj stosowane piezowtryskiwacze oraz – w połączeniu z układem klimatyzacji – elektronicznie sterowany wentylator wiskotyczny, również sterowany odpowiednio do potrzeb. Dzięki modyfikacjom silnik V6 CDI osiąga moc 140 kW (190 KM) i maksymalny moment obrotowy 440 Nm.
Nowa skrzynia biegów obniża zużycia, zwiększa dynamikę
Zmniejszone zużycia paliwa, jeszcze lepsze właściwości jezdne i dynamika Sprintera to również zasługa nowej skrzyni biegów ECO Gear. Ta sześciobiegowa, mechaniczna przekładnia opracowana specjalnie dla samochodów dostawczych charakteryzuje się dużą rozpiętością przełożeń, z niższym przełożeniem pierwszego biegu i wyższym przełożeniem szóstego biegu, pozwalającym na wolniejszy wzrost prędkości obrotowej. To specjalne rozwiązanie dla samochodów dostawczych uwzględnia także typowe sytuacje takie jak ruszanie pod górę z przyczepą oraz przejazdy na dłuższych odcinkach na autostradzie. Niższy poziom prędkości obrotowej przyczynił się do niższego zużycia paliwa, mniejszej ilości emitowanych spalin oraz cichszej pracy samochodu, a więc większego komfortu jazdy.
Napęd na miarę: dwa przełożenia do wyboru
Tak jak dotychczas osoby kupujące Sprintera mają do wyboru różne przełożenia przekładni głównej. Przy nowym, mocnym silniku i dużej rozpiętości skrzyni biegów, najkrótsze przełożenie odgrywa podrzędną rolę. Jednakże jest ono nadal dostępne na wyraźne życzenie, w pojazdach do zastosowań specjalnych. Kupujący mogą wybierać w ten sposób pomiędzy dwoma zakresami przełożeń. Dzięki nim Sprintera wraz z szeroką ofertą silników można perfekcyjnie dopasować do każdego obszaru zastosowania.
Im więcej jeździsz, tym więcej oszczędzasz
Ekonomiczność nowego Sprintera jest szczególnie odczuwalna we flotach, gdzie pojazdy pokonują znaczne odległości. Przy przebiegu 50 000 km rocznie nowa generacja Sprintera w zależności od modelu pozwala na oszczędność ok. 250 do 750 litrów paliwa rocznie. Przy przebiegu 150 000 km korzyść ta wzrasta trzykrotnie do wartości ok. 750 do 2250 litrów. Oznacza to bezpośrednią korzyść finansową rzędu trzech- i czterocyfrowych kwot euro rocznie. Równocześnie mniejsze zużycie paliwa oszczędza zasoby i zmniejsza znacznie poziom emisji szkodliwych związków. Oszczędności te idą w parze z jeszcze większą dynamiką Sprintera uzyskaną w wyniku połączenia nowych i mocniejszych silników z nowymi skrzyniami biegów. Jeszcze ważniejsza jest w praktyce znacznie lepsza elastyczność zespołu napędowego.
Mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom emisji szkodliwych związków przy większej mocy – tak Mercedes-Benz Vans rozumie efektywność.
Funkcja ECO Start-Stop: silnik oszczędza przy każdym zatrzymaniu do 8 % paliwa
Do pakietu efektywności BlueEFFICIENCY należy także funkcja ECO start-stop, wprowadzona wiosną ubiegłego roku. Bazuje na prostej mądrości: silnik, który nie pracuje, nie zużywa paliwa; a więc jeśli pojazd stoi na biegu neutralnym, silnik jest automatycznie wyłączany.
Teraz ECO start-stop pomaga to również kierowcom aktualnej generacji Mercedes-Benz Sprinter oszczędzać paliwo i chroni jednocześnie środowisko oraz portfel. Potencjał oszczędności jest znaczący: średnio Mercedes-Benz Sprinter z ECO start-stop zużywa do ośmiu procent mniej paliwa w trybie jazdy miejskiej. W pojedynczych przypadkach kierowcy – w zależności od wykorzystania pojazdu i natężenia ruchu – redukują zużycie nawet o 20 procent. Równolegle do tego obniżana jest emisja CO2 a samochód pracuje ciszej.
Mercedes-Benz Sprinter – pierwszy samochód dostawczy z systemem start-stop Funkcja ECO start-stop wykorzystuje swój potencjał oszczędnościowy przede wszystkim podczas jazdy w mieście, przy częstym staniu na czerwonym świetle czy w korku. Już w przypadku zatrzymania trwającego powyżej trzech sekund bez włączonego biegu funkcja ECO start-stop wyłącza silnik. Po wciśnięciu pedału sprzęgła lub zwolnieniu hamulca i przy toczeniu się pojazdu silnik uruchamia się niezwłocznie. Dzieje się to tak szybko, że ruszenie ze świateł odbywa się prawie bez opóźnień. Dmuchawa układu wentylacji i reflektory działają także przy wyłączonym silniku.
Przyjazny dla środowiska, bezpieczny i komfortowy równocześnie
Innowacyjna elektronika dba o bezpieczeństwo: jeśli pojazd zaczyna się toczyć, następuje natychmiastowe uruchomienie silnika w celu zapewnienia wspomagania hamulców i kierownicy. Także przy włączonym biegu jednostka napędowa pracuje tylko, jeśli pedał sprzęgła jest całkowicie wciśnięty. Poza tym system sprawdza, czy pokrywa silnika jest zamknięta, aby nikt nie doznał obrażeń wskutek nagłego uruchomienia napędu. Dodatkowo funkcję można wyłączyć za pomocą przełącznika w tablicy rozdzielczej.
W celu zapobieżenia rozruchom na zimno i przegrzaniu silnika, system pracuje wyłącznie w zakresie temperatur płynu chłodzącego od 40 do 100 stopni Celsjusza. Jeśli napięcie akumulatora jest niskie, funkcja ECO start-stop jest wyłączana. Zwraca się także uwagę na komfort pasażerów pojazdu: w celu zapewnienia pełnej mocy grzania, w temperaturach ujemnych silnik pracuje dalej także podczas zatrzymań.
Funkcję ECO start-stop można nabyć we wszystkich Sprinterach z czterocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi oraz mechaniczną skrzynią biegów ECO Gear jako pakiet efektywności BlueEFFICIENCY. Niewielka dopłata w wysokości 587 PLN netto szybko się zamortyzuje podczas jazdy w ruchu miejskim.
Zużycie paliwa i poziom emisji spalin wyraźnie obniżone
Pakiet efektywności, składający się z mocnego, nowego silnika, nowej skrzyni biegów i funkcji ECO Start-Stop, pomaga utrzymać pewny i zrelaksowany styl jazdy. Na ogół niższy poziom prędkości obrotowych oraz liczne innowacje techniczne obniżają wyraźnie zarówno poziom emisji spalin, jak również zużycie paliwa. Wg normy NEDC zmniejszone zostało w przypadku silników czterocylindrowych o około 0,5 a 1,0 l/100 km w porównaniu do wcześniejszych modeli. Jeszcze większa różnica jest w przypadku silnika V6 CDI: w zależności od konfiguracji wg normy NEDC można osiągnąć niższe spalanie nawet o 1,5 l/100 km. Automatyczna funkcja ECO start-stop zapewnia w ruchu miejskim dodatkowe oszczędności paliwa do średnio ośmiu procent.
Sprinter NGT: technologia BlueEFFICIENCY
Od teraz także Sprinter NGT posiada znak „BlueEFFICIENCY“ na obu błotnikach.
Czysty i ekonomiczny równocześnie – to napęd pojazdu na gaz ziemny. Nowy Sprinter NGT z mono- lub biwalentnym napędem na gaz ziemny posiada wiele zalet: wyraźnie obniżony poziom emisji spalin i hałasu, znacznie niższe koszty utrzymania i większy zasięg w połączeniu ze standardowym napędem.
Mercedes-Benz oferuje Sprintera 316 NGT oraz 516 NGT w różnych wariantach zabudowy z mono- lub biwalentnym napędem. Oznacza to, że Sprinter jeździ na gaz ziemny, jednak w razie potrzeby można go przełączyć za pomocą przełącznika w tablicy rozdzielczej na napęd benzynowy. Czterocylindrowy silnik benzynowy osiąga 115 kW (156 KM) i wytwarza moment obrotowy 240 Nm.
BlueEFFICIENCY: spojrzenie w przyszłość
Bez względu na to jak bardzo skuteczny jest pakiet efektywności BlueEFFICIENCY w Mercedes-Benz Sprinter, jest to dopiero pierwszy z wielu dalszych kroków w celu minimalizacji zużycia paliwa i ochrony środowiska w programie BlueEFFICIENCY. Jego celem jest bezemisyjna jazda już w niedalekiej przyszłości. Podczas targów samochodów użytkowych IAA 2008 Mercedes-Benz przedstawił koncepcyjny model Vito BlueEFFICIENCY - przedsmak samochodu dostawczego jutra. Na przykładzie modelu Mercedes-Benz Vito 115 CDI zaprezentował, jakie postępy można osiągać dzięki celowym działaniom na bazie już istniejących samochodów dostawczych.
Funkcja ECO start-stop wraz z systemem zarządzania akumulatorem i alternatorem, pakietem aerodynamicznym, systemem kamer zamiast lusterek zewnętrznych, oponami o niskim oporze, pompą wspomaganej przekładni kierowniczej ECO oraz nową mechaniczną skrzynią biegów ECO Gear obniżyła zużycie w koncepcyjnym Vito w porównaniu do i tak już oszczędnego modelu podstawowego o dodatkowe 1,5 l/100 km. Oznacza to normalne zużycie wg normy NEDC na poziomie tylko 6,7 l/100 km.