...model S 63 AMG“Thirty-Five“. Z identycznym oklejeniem sponsorskim i charakterystycznym numerem startowym „35“ nowa limuzyna nawiązuje do historycznego sukcesu: 25 czerwca 1971 czerwony Mercedes podczas 24-godzinnego wyścigu Spa-Francorchamps przekroczył jako drugi linię mety.
Ten sukces w ciągu jednej doby zapewnił sławę nieznanej dotychczas firmie AMG. 21 sierpnia 2010 r. oba samochody będzie można zobaczyć w Warszawie podczas Verva Street Racing.
Za kółkiem wyścigowego samochodu AMG w 1971 r. zmieniali się doświadczeni kierowcy Hans Heyer i Clemens Schickentanz. Samochód AMG podczas tego długodystansowego, belgijskiego klasyka nie był absolutnie faworytem: do ówczesnych silnych przeciwników zaliczano Forda Capri RS, BMW 2800 CS, Chevroleta Camaro, Opla Commodore oraz Alfę Romeo GTA. Nikt nie przypuszczał, że duża, luksusowa limuzyna ze szwabskiej prowincji Affalterbach jest w stanie skutecznie konkurować z utytułowanymi zespołami.
Miejsce 5 na starcie dla nieznanego dotychczas AMG
Już podczas treningu czerwony Mercedes pokazał swój potencjał: Clemens Schickentanz zaskoczył wszystkich piątym czasem treningowym. Piąte miejsce na starcie wśród 60 uczestników – tego po AMG nikt nie oczekiwał. 80.000 widzów było zaskoczonych szybką, czerwoną limuzyną o długim rozstawie osi. Zresztą był to jedyny Mercedes w całej stawce. Na pole position stał faworyzowany Chevrolet Camaro, prowadzony przez Ivo Graulsa i Petera Hoffmanna, za nim Alpina-BMW 2800 CS z Niki Laudą/Gerardem Laroussem, obok pierwszy fabryczny Ford Capri z Dieterem Glemserem i Alexem Soler-Roigem a także Schnitzer BMW 2800 CS, prowadzony przez Rauno Aaltonena i Helmuta Kellenersa. Łącznie 60 samochodów wyścigowych wyruszyło w pogoń z czasem na ówczesnej trasie o długości 14,1 km, pilotowanych przez tak sławne nazwiska jak Hans-Joachim-Stuck, Jochen Mass, Toine Hezemans, Willy Kauhsen, Achim Warmbold i Rainer Braun.
W pierwszej rundzie kierowca Hans Heyer w 300 SEL 6.8 AMG zajął trzecie miejsce, zaraz za Fordem Capri (Glemser/Soler-Roig) i Chevroletem Camaro (Grauls/Hoffmann).
Po turbulentnym przebiegu wyścigu z załamaniem pogody około północy i licznymi awariami wielu samochodów „35-tka“ przekroczyła linię mety na drugim miejscu, bezpośrednio za fabrycznym Capri, prowadzonym przez Glemsera/Soler-Roiga. Limuzyna AMG w ciągu 24 godzin wykonała 308 okrążeń. Problemy techniczne: brak. Sensacja udała się perfekcyjnie.
Z prędkością 265 km/h, w luksusowych warunkach
Hans Heyer ciągle chętnie wraca myślami do tego wyścigu: „Wiedzieliśmy, że możemy wygrać, tylko inni jeszcze tego nie wiedzieli!“ Na prostych limuzyna była nie do pokonania, jednak mocno obciążony, seryjny układ hamulcowy nie zawsze radził sobie z masą samochodu (1635 kilogramów). „Ale na starej trasie Spa tarcze miały dużo czasu, aby ostygnąć, a na długich prostych, nie mieliśmy sobie równych“, przypomina sobie obecnie 67-latek. Z prędkością maksymalną 265 km/h model 300 SEL 6.8 AMG był idealnie przygotowany do szybkiej, belgijskiej trasy. Dzięki standardowym elementom wyposażenia takim jak wspomaganie kierownicy, zawieszenie pneumatyczne, dywaniki, okładziny drzwi oraz tablica rozdzielcza z elementami dekoracyjnymi z drewna, we wnętrzu panowała luksusowa atmosfera. Widzowie zgromadzeni wzdłuż trasy wyścigu byli zachwyceni dużym autem z charakterystycznym odgłosem pracy silnika V8. „Outsider awansował szybko na ulubieńca publiczności“, mówi Hans Heyer.
Podstawę techniczną dla samochodu wyścigowego AMG stanowił Mercedes-Benz 300 SEL 6.3. Z mocą 184 kW (250 KM) przy 4000 obr/min oraz prędkością maksymalną 220 km/h ta luksusowa limuzyna była swego czasu najszybszym niemieckim samochodem produkowanym seryjnie. Zwiększenie pojemności skokowej z 6330 do 6835 cm3 nie było jedynym powodem przyrostu mocy do 315 kW (428 KM) przy 5500 obr/min i wzrostu momentu obrotowego z 500 do 608 NWm.
Współzałożyciel AMG, Erhard Melcher, „podrasował“ ośmiocylindrowy silnik przy pomocy klasycznych sposobów: bardziej precyzyjne wałki rozrządu i zmodyfikowana dźwigienka zaworowa, lżejsze korbowody, nowe tłoki, większe zawory wlotowe, zmienione komory spalania, polerowane kanały ssący i wydechowy, nowy kolektor ssący z dwiema przepustnicami oraz wyścigowy układ wydechowy zapewniły lepsze przenoszenie napędu i umożliwiły wyższe prędkości obrotowe. Montaż dodatkowej chłodnicy oleju i na nowo wyważony wał korbowy miały pozytywny wpływ na stateczność.
W celu zrobienia miejsca dla lekkich obręczy z magnezu (10 x 15 ew. 12 x 15 cali), pochodzących z pojazdu testowego C 111, poszerzono nadkola. Drzwi wykonane z aluminium pozwoliły na obniżenie wagi z pierwotnych 1830 do 1635 kilogramów. Większe wahacze poprzeczne na osi przedniej, bardziej wytrzymała oś przednia ze wzmocnionym mechanizmem różnicowym i mniejsze, twardsze resory pneumatyczne dopełniły wyścigową „formę” limuzyny.
Raport w audycji „Tagesschau“ o niespodziewanym sukcesie
Nieoczekiwane zwycięstwo podczas 24-godzinnego wyścigu Spa-Francorchamps zapewniło założonej w 1967 roku firmie AMG sławę w ciągu jednej nocy – i stanowi jednocześnie początek imponującej historii sukcesów. Nawet w wiadomościach telewizyjnych „Tagesschau“ donoszono o niespodziewanym sukcesie. „Stanowiło to sensację już wówczas“, mówi założyciel AMG, Hans Werner Aufrecht, wspominając zaskakujący sukces. Odważna decyzja Aufrechta i jego partnera Melchera wzięcia udziału w belgijskim 24-godzinnym klasyku takim samochodem została nagrodzona.
Następnie model 300 SEL 6.8 AMG w dn. 11 i 12 września 1971 wziął udział w wyścigu 2x6 godzin na torze Paul Ricard, w towarzystwie prywatnie prowadzanego modelu 300 SEL 6.3 z silnikiem AMG.
W marcu 1972 roku model 300 SEL 6.8 AMG, teraz polakierowany na żółto, wziął udział w testach wstępnych 24-godzinnego wyścigu Le Mans, nie stanął jednak w czerwcu na starcie wyścigu. Dalsze starty w zawodach miały natomiast miejsce podczas 24-godzinnego wyścigu na trasie Nürburgring w czerwcu 1972 oraz podczas 200-milowego rajdu Norymbergii w dn. 6 sierpnia 1972 na Norisring. Zwycięstwo odniósł tam Hans Heyer w klasie „seryjnych i specjalnych samochodów turystycznych o pojemności skokowej powyżej 2000 cm3“ w ponownie pomalowanym na czerwono samochodzie. Niestety model 300 SEL 6.8 AMG ze względu na zmianę przepisów nie mógł odnosić kolejnych sukcesów: Zmiana regulaminu Federation Internationale de l’Automobile (FIA) wyhamowała bolid, ponieważ w Pucharze Europy w klasie samochodów turystycznych uprawnione do startu były w przyszłości tylko samochody o pojemności skokowej do pięciu litrów. AMG sprzedała swoją wyścigową limuzynę francuskiemu koncernowi Matra, gdzie została ona przebudowana do testów prędkości maksymalnych opon samolotowych. Potem słuch o niej zaginął. Wiosną 2006 Mercedes-AMG skonstruował replikę modelu 300 SEL 6.8 AMG na podstawie oryginalnych dokumentów, aby utrzymać przy życiu wyjątkową historię sukcesu.
Spektakularny model S 63 AMG „Thirty-Five“ w stylu samochodu wyścigowego
Tak jak jego historyczny poprzednik, także nowy model S 63 AMG wzbudza sensację. Imponujące opony 275/35 R 20 i 325/30 R 20 Pneus na osi przedniej i tylnej przyciągają wzrok równie mocno jak poszerzone z każdej strony o 4,5 centymetra nadkola. Numer startowy 35 i praktycznie wszystkie naklejki sponsorów były wzorowane na oryginale. Zamiast ognistoczerwonego, uniwersalnego lakieru nadwozie pokazowego pojazdu jest pokryte lakierem „AMG Le Mans rot metallic“, w odcieniu dostępnym wyłącznie w nowym SLS AMG. W funkcjonalnym wnętrzu znawca odkrywa elementy ozdobne w kolorze czarnym/karbonu. Klatka bezpieczeństwa, dwa sportowe fotele kubełkowe AMG i czteropunktowe pasy bezpieczeństwa oraz sportowa kierownica AMG pokryta skórą/Alcantara® podkreślają wyścigowy charakter samochodu. Spektakularny samochód pokazowy zdradza wygląd seryjnej wersji nowego modelu S 63 AMG, która będzie świętowała debiut rynkowy we wrześniu 2010. Pod jej maską znajdzie się nowy silnik AMG V8 Biturbo o mocy do 571 KM.