...nad zastosowaniem pierwszej poduszki powietrznej w modelach marki Mercedes-Benz i rozpoczęła się nowa era bezpieczeństwa w pojazdach drogowych.
Zgodnie z danym amerykańskiego National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA - Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), do chwili obecnej poduszka powietrzna uratowała ponad 28 000 istnień ludzkich w USA.
Mercedes-Benz udostępnił poduszkę powietrzną w produkcji seryjnej na długo przedtem zanim zrobili to inni producenci i obecnie wyposaża w ten system ochrony miliony pojazdów. Od października 1992 poduszka powietrzna dla kierowcy stała się standardowym wyposażeniem we wszystkich samochodach osobowych noszących znak gwiazdy Mercedesa.
Fakt, że w coraz większej liczbie pojazdów montowane są ratujące życie systemy poduszek powietrznych to jeden z powodów szybkiego i ciągłego zmniejszania się ilości wypadków drogowych z udziałem ofiar śmiertelnych w Niemczech. Niemiecki Federalny Urząd Statystyczny właśnie opublikował wstępne dane za pierwszą połowę roku 2010.
Dane wstępne pokazują, że w Niemczech od stycznia do końca czerwca 2010 w wypadki drogowe przyniosły 1675 ofiar śmiertelnych. To o 291 osób (15%) mniej niż w pierwszej połowie 2009 roku. Ten spadek jest tym bardziej godny odnotowania, że pierwsza połowa zeszłego roku też była okresem sporego zmniejszenia ilości takich wypadków. To bardzo pozytywne zjawisko w pierwszej połowie 2010 roku wskazuje, że w tym roku po raz pierwszy możemy oczekiwać spadku ilości wypadków przy udziale ofiar śmiertelnych poniżej 4000.
NHTSA przeprowadziła ostatnio badania w USA testujące efektywność systemów pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych i doszła do bardzo pozytywnych wniosków: W porównaniu z pasażerem, który nie miał zapiętych pasów i nie korzystał z poduszki powietrznej statystyczne prawdopodobieństwo urazu śmiertelnego w przypadku osoby zapiętej w pasy i chronionej poduszką powietrzną jest o 61% mniejsze.
Mimo ciągłych udoskonaleń tego systemu ochrony i jego skuteczności sceptycy wciąż od czasu do czasu insynuują, że poduszki powietrzne mogą być niebezpieczne. Ta kwestia niemal zahamowała prace nad stworzeniem poduszki powietrznej wiele lat temu: podczas pierwszych testów we wczesnych latach siedemdziesiątych w USA zdarzył się śmiertelny wypadek. To spowodowało, że niemal wszyscy producenci samochodów przestali pracować nad tym rozwiązaniem.
Tylko Mercedes-Benz wierzył nadal, że poduszki powietrzne mogą chronić życie pasażerów. Po zakończeniu fazy intensywnych i pionierskich badań firma wprowadziła pierwszą seryjną wersję poduszek powietrznych do swoich modeli w 1980 roku.
Od tego czasu liczne testy potwierdziły skuteczność tej technologii. W styczniu 2009 roku NHTSA opublikowała dokument, w którym potwierdzono potencjał poduszek powietrznych. Od czasu wprowadzenia ocaliły w USA 28 244 istnienia ludzkie. Życie zawdzięcza im 23 127 kierowców (z których 13 999 nie miało zapiętych pasów bezpieczeństwa) i 5117 pasażerów na przednim siedzeniu (z których 2883 nie miało zapiętych pasów bezpieczeństwa).
Wszyscy eksperci do spraw bezpieczeństwa zgadzają się, że same pasy bezpieczeństwa nie są w stanie zastąpić poduszki powietrznej, jednak połączenie poduszki z pasem bezpieczeństwa zapewnia optymalny system ochrony, w istotny sposób zapobiegający ciężkim lub śmiertelnym obrażeniom pasażerów podczas wypadku.