...rodzinny pięcioosobowy pojazd wyposażony w napęd akumulatorowo-elektryczny bazuje na pięciodrzwiowej wersji produkowanej obecnie Klasy A i charakteryzuje się przestronnym, dającym elastyczne możliwości wykorzystania wnętrzem i bagażnikiem.
I to bez żadnych ograniczeń, ponieważ akumulatory umieszczone są w warstwach podłogi o konstrukcji "sandwiczowej", dzięki czemu są dobrze zabezpieczone i nie zabierają miejsca we wnętrzu pojazdu czy w bagażniku. Obydwa wysokowydajne akumulatory litowo-jonowe umożliwiają pokonanie dystansu ponad 200 km (NEFZ). Odpowiedni napęd zapewnia pracujący cicho i nie emitujący szkodliwych zanieczyszczeń silnik elektryczny o mocy 70 kW (95 KM), osiągający moment obrotowy 290 Nm. Ogółem od jesieni 2010 roku w Rastatt zostanie wyprodukowanych 500 egzemplarzy nowej Klasy A E-CELL. Pojazdy te zostaną przekazane w leasing wybranym klientom w wielu krajach Europy, między innymi w Niemczech, Francji i Holandii.
Pięcioro drzwi, pięć miejsc, pojemność bagażnika taka sama jak w Klasie A z silnikiem spalinowym (435 do 1.370 l), 350 kg ładowności zgodnie z wytyczną UE oraz duża dowolność zagospodarowania wnętrza i bagażnika: To wszystko czyni z nowej Klasy A E-CELL praktyczny, przystosowany do codziennego użytku samochód rodzinny. Dzięki inteligentnej konstrukcji "sandwiczowej" zapewnia on nie tylko maksymalny komfort przestrzenny, lecz także najwyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów i części technicznych w razie zderzenia.
W ciągu 125-letniej historii firmy zgromadziliśmy bogate doświadczenia i wiedzę w dziedzinie pojazdów o napędzie elektrycznym – pochodzącym zarówno z akumulatorów, jak i z ogniw paliwowych. Dzięki temu know-how zdołaliśmy wprowadzić na ulice miast już dwa modele przydatnych do codziennego użytku pojazdów o napędzie elektrycznym, a mianowicie smart fortwo electric drive i Klasę B F-CELL. Najnowszy model E-CELL Klasy A jest dowodem naszego konsekwentnego podążania tą drogą. Jesienią przystępujemy do rozruchu produkcji trzeciego elektrycznego samochodu osobowego, rozszerzając naszą ofertę o mercedesa z napędem akumulatorowo-elektrycznym, zapewniającego użytkownikom przyjemność kierowania pojazdem, komfort i bezpieczeństwo na poziomie charakterystycznym dla marki mówi dr Thomas Weber, odpowiedzialny w zarządzie koncernu Daimler AG za badania i rozwój marki Mercedes-Benz.
Zero emisji, sto procent przyjemności z jazdy
Oprócz godnego naśladowania poziomu bezpieczeństwa, optymalnego komfortu i dużej przydatności do codziennego użytku, Klasę A E-CELL wyróżniają także inne atuty, jakie nie są tak zupełnie oczywiste dla współczesnych samochodów elektrycznych: zrywność i przyjemność jazdy. Decyduje o tym nisko położony środek ciężkości pojazdu, co jest wynikiem zamontowania akumulatorów w tak zwanej podłodze sandwiczowej. Poprawia to przyczepność i stabilność pojazdu na jezdni oraz zdolność do szybkiego ruszania z miejsca. Pod tym względem Klasa A E-CELL zdecydowanie różni się od innych samochodów elektrycznych, w których ciężkie i zajmujące dużo miejsca akumulatory są umieszczone w bagażniku lub w okolicy tylnych foteli. I jeszcze jedna zaleta takiego usytuowania baterii: Zapewnia ono maksymalne zabezpieczenie pasażerów przed obrażeniami w razie zderzenia czołowego lub uderzenia w tył pojazdu, ponieważ akumulatory znajdują się poza strefami odkształcenia nadwozia. Ponadto wyjątkowo stabilna konstrukcja podłogi sandwiczowej doskonale chroni baterie i pasażerów w razie zderzenia bocznego.
Wydajny napęd elektryczny o dużym zasięgu
Silnik elektryczny Klasy A E-CELL, wzbudzana permanentnie maszyna synchroniczna, rozwija moc maksymalną 70 kW (95 KM), moc trwałą 50 kW (68 KM) oraz typowy dla silników elektrycznych, wysoki maksymalny moment obrotowy 290 niutonometrów, dostępny już od chwili uruchomienia silnika. Dzięki temu Klasa A E-CELL niezwykle szybko rusza z miejsca i spełnia wysokie wymagania dotyczące dynamiki jazdy. Od zera do 60 km/h auto przyspiesza w ciągu 5,5 sekundy. Po wciśnięciu pedału gazu do oporu (kickdown) funkcja boost zapewnia maksymalne przyspieszenie – uwzględniając aktualny stan naładowania baterii i ich temperaturę. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 150 km/h.
Jako magazyny energii zastosowano dwa wydajne akumulatory litowo-jonowe o wysokim woltażu. Ich zaletą są kompaktowe wymiary i wyraźnie wyższa wydajność w porównaniu z akumulatorami niklowo-metalowo-wodorowymi (NiMH). Gęstość energii przekracza wartość osiąganą przez akumulatory wykonane w technologii NiMH o 30 procent, gęstość mocy - o 50 procent. Ponadto wyróżniają się one wysokim stopniem skuteczności ładowania i dłuższą żywotnością. Pojemność obu akumulatorów litowo-jonowych wynosi ogółem 36 kWh. Naładowane do pełna baterie Klasy A E-CELL umożliwiają pokonanie dystansu ponad 200 kilo-metrów (wartość NEFZ).
Skuteczne chłodzenie wysokowydajnych akumulatorów
Specjalny system regulacji temperatury zapewnia chłodzenie akumulatorów o wysokim woltażu w optymalnych dla nich granicach. Chłodzenie odbywa się w obiegu niskotemperaturowym, za pomocą mieszaniny wody i glikolu, która zapewnia stabilną temperaturę pracy, korzystną dla zwiększenia skuteczności działania i żywotności akumulatora. W wypadku wysokich temperatur zewnętrznych chłodzenie baterii jest wspomagane dodatkowo przez obieg chłodziwa z układu klimatyzacji. Do chłodzenia silnika elektrycznego oraz obu ładowarek pokładowych wykorzystuje się obieg wysokotemperaturowy. Obieg ten ma za zadanie utrzymanie temperatury pracy na poziomie korzystnym dla podzespołów i uzyskiwanie maksymalnej mocy napędu. Zamontowany w pojeździe elektroniczny układ zasilania poprzez przetwornik DC/DC doprowadza prąd z układu o wysokim woltażu do 12-woltowej instalacji elektrycznej. Ponadto reguluje on na przykład działanie układu ogrzewania i klimatyzacji, by zminimalizować obciążenie akumulatora.
Elastyczne możliwości ładowania
Akumulatory Klasy A E-CELL można ładować w publicznych stacjach ładowania lub ze zwykłego domowego gniazdka sieciowego. System zasilania umożliwia korzystanie z różnych rozwiązań: Jednofazowych konwencjonalnych gniazdek 230-woltowych, trójfazowych przyłączy elektrycznych w prywatnych sieciach, wyposażonych w specjalne zasilacze naścienne Wallbox oraz ze stacji ładowania. W wypadku korzystania z jednofazowej sieci 230-woltowej naładowanie pozwalające pokonać dystans 100 kilometrów (NEFZ) trwa około 8 godzin. Do pełnego naładowania akumulatora z zasilacza naściennego Wallbox lub w stacji ładowania wystarczą 3 godziny.
W kwestii stacji ładowania i gniazd wtykowych Daimler oraz inni producenci samochodów i dostawcy energii na terenie Europy uzgodnili jednolite normy. Celem ich ustaleń jest globalna normalizacja, co zaowocuje większym otwarciem na klienta i stworzeniem istotnych przesłanek dla szybkiego rozpowszechnienia mobilności elektrycznej.
Inteligentny system zarządzania ładowaniem
Tak jak smart fortwo electric drive, Klasa A E-CELL jako pierwszy na świecie pojazd w swojej klasie został wyposażony w inteligentny system zarządzania ładowaniem, tak zwany SmartCharge Communication. Pokładowy układ elektroniczny umożliwia wymianę wszelkich istotnych informacji – takich jak dane identyfikacyjne dotyczące umowy na dostawę energii – ze stacją ładowania. Dzięki temu różne operacje, na przykład sporządzanie faktur, wykonywane są zawsze komfortowo, łatwo i bezpiecznie.
Do szczególnie atrakcyjnych, inteligentnych rozwiązań należy ponadto klimatyzowanie wnętrza przed uruchomieniem pojazdu: Dopóki pojazd jest doładowywany w domu lub na stacji ładowania, można w Klasie A E-CELL uruchomić układ klimatyzacji, nagrzewając lub schładzając wnętrze do żądanej temperatury jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Inną przydatną funkcją jest możliwość monitorowania stanu naładowania akumulatora, a tym samym aktualnego zasięgu pojazdu, na przykład przez Internet lub za pomocą smartfona.
Elektronika na pokładzie Klasy A E-CELL stwarza także możliwość aktywnego sterowania procesem ładowania. Gdy na przykład samochód stoi zaparkowany przez dłuższy czas, można przeprowadzać doładowywanie akumulatora w godzinach, w których obowiązują korzystniejsze taryfy opłat za energię, głównie nocnych. Za pomocą różnych funkcji w zakresie rozliczeń, sterowania i kontroli inteligentny interfejs w Klasie A E-CELL zapewnia szczególnie przyjazną klientowi, bo komfortową i bezpieczną mobilność elektryczną. Aby zapobiec niezamierzonemu lub przypadkowemu ruszeniu pojazdu podczas ładowania, z chwilą podłączenia przewodu do ładowania do gniazda wtykowego automatycznie uruchamia się w nim immobilizer. Zwiększa to dodatkowo poziom bezpieczeństwa i komfortu obsługi podczas ładowania.
Również podczas jazdy obowiązuje zasada „Wszystko pod kontrolą“
Aby obsługę i kontrolę podczas jazdy uczynić możliwie prostą, bezpieczną i przejrzystą, Klasę A E-CELL wyposażono w indywidualny, dostosowany specjalnie do potrzeb samochodu o napędzie elektrycznym, system obsługi i wskaźników. Wskaźnik wielofunkcyjny w pojeździe podaje dane dotyczące stanu naładowania akumulatora, informacje dotyczące podróży w rodzaju liczby przejechanych kilometrów, czasu podróży, średniej prędkości i średniego zużycia paliwa, a także pozostałego zasięgu i dostępnej jeszcze ilości energii elektrycznej (SoC = State of Charge).
Innym, charakterystycznym dla systemu detalem, jest wskaźnik aktualnie dostępnej mocy napędu. Zamiast powszechnie stosowanego obrotomierza w zestawie wskaźników, specjalny wskaźnik podaje informacje na temat wywołanej w danym momencie mocy napędu, względnie rekuperacji. Kolorowe segmenty – zielony, biały i czerwony – wskazują, czy napęd działa aktualnie w trybie Charge, Economy, czy Boost.
Typowe dla marki Mercedes wyposażenie wysokiej jakości
Również pod względem wyposażenia nowa Klasa A E-CELL oferuje wiele typowych dla marki Mercedes detali. Innowacyjny samochód o napędzie elektrycznym w ekskluzywnej wersji „Avantgarde“ jest seryjnie wyposażony w takie atrakcyjne elementy jak reflektory bi-ksenonowe, COMAND APS, asystenta parkowania i automatyczny układ klimatyzacji THERMOTRONIC. Szczegół godny uwagi: Podczas ładowania akumulatora można włączyć w pojeździe klimatyzację wstępną – a zatem ogrzać lub schłodzić wnętrze, zależnie od warunków atmosferycznych. Warto też wspomnieć o bogatym wyposażeniu standardowym, w którego zakres wchodzą między innymi nadokienne i boczne poduszki powietrzne z tyłu pojazdu oraz wartościowy pakiet foteli i oświetlenia.
Zewnętrznymi cechami wyróżniającymi nowy model o napędzie akumulatorowo-elektrycznym są: jednolity szlachetny lakier w kolorze polarnego srebra i srebrzysty emblemat „E-CELL“ na pokrywie tylnej.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa
Mercedes-Benz stosuje w Klasie A E-CELL równie wysokie standardy bezpieczeństwa, jak we wszystkich innych produkowanych seryjnie pojazdach marki. Napęd elektryczny dowiódł swej dojrzałości do produkcji seryjnej w toku licznych, bardzo szczegółowych testów praktycznych. Istotne elementy sprawdziły się między innymi w pojazdach zasilanych ogniwami paliwowymi marki Mercedes-Benz, tak że inżynierowie Mercedesa mieli możliwość wykorzystania doświadczeń zdobytych podczas codziennej eksploatacji pojazdów, które pokonały ponad 4,5 miliona kilometrów. Zintegrowana koncepcja bezpieczeństwa uwzględnia specyficzne właściwości innowacyjnego układu napędowego. Akumulatory litowo-jonowe i układ wysokiego woltażu Klasy A E-CELL zostały wyposażone w liczne elementy bezpieczeństwa:
- Wszystkie przewody są jednoznacznie oznakowane odpowiednimi kolorami, a elementy o wysokim woltażu opatrzone odpowiednimi wskazówkami bezpieczeństwa.
- Celem pełnego zabezpieczenie całego układu przed dotknięciem zastosowano wydatne izolacje i specjalne wtyczki.
- Elektroniczny system kontroli ustawicznie monitoruje wymagania w zakresie bezpieczeństwa i natychmiast sygnalizuje ewentualne usterki układu wysokiego woltażu.
- Wszystkie elementy układu wysokiego woltażu są połączone ze sobą pętlą elektryczną. W razie awarii lub wypadku następuje automatyczne wyłączenie całego układu.
- Również w przypadku wyłączenia zapłonu lub możliwych usterek układ wysokiego woltażu zostaje automatycznie odłączony w całości.
- System jest stale monitorowany pod kątem zwarć.
- Po przyłączeniu przewodu do ładowania automatyczny immobilizer uniemożliwia ruszenie pojazdu z miejsca.
Modułowy system konstrukcyjny samochodu elektrycznego
Analogicznie do strategii rozwoju pojazdów hybrydowych, inżynierowie Mercedesa zaprojektowali modułowy system konstrukcji pojazdów o napędzie elektrycznym, wykorzystujących akumulatory lub ogniwa paliwowe. System ten umożliwia efektywne zastosowanie jednakowych części we wszystkich pojazdach elektrycznych. Do modularyzacji nadają się wszystkie ważne komponenty pojazdu elektrycznego. I tak na przykład elektryczny silnik Klasy A E-CELL może być montowany również w pojazdach Klasy B F-CELL. Obydwa akumulatory Klasy A w wersji elektrycznej są takie same jak bateria w modelu smart fortwo electric drive.