Opracowany całkowicie na nowo zespół napędowy o mocy 320 kW (435 KM) V8 Biturbo modelu CL 500 BlueEFFICIENCY ze zużyciem paliwa na poziomie 9,5 l benzyny na 100 km otwiera nowy wymiar efektywności w klasie luksusowych samochodów coupe. Wartość zużycia paliwa według normy NEFZ odpowiada oszczędności około 22 procent w porównaniu do poprzedniego modelu, a poziom emisji CO2 spada odpowiednio z 288 g/km do 224 g/km.
Oprócz nowo opracowanej technologii BlueDIRECT z bezpośrednim wtryskiem benzyny trzeciej generacji, perfekcyjnie dostosowany pakiet BlueEFFICIENCY modelu CL 500 BlueEFFICIENCY przyczynia się do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa. W skład pakietu wchodzą między innymi oszczędzający energię układ sterowania alternatorem, pompą paliwową, sprężarką układu klimatyzacji i wspomaganą przekładnią kierowniczą oraz funkcja ECO Start-Stop a także nowa skrzynia biegów 7G TRONIC PLUS. Do tego dochodzą opony o zmniejszonym oporze toczenia i energooszczędny aktywny system zawieszenia ABC (Active Body Control). Konstruktorzy Mercedes-Benz wyposażyli CL także w najnowszą technikę multimedialną. Tym samym model, produkowany w dużym stopniu ręcznie, jest wyznacznikiem swojej klasy.
Producent samochodów ze Stuttgartu, poprzez zastosowanie nowych technologii w modelu CL, stawia na pierwszym planie zużycie paliwa i emisję spalin także w ekskluzywnym segmencie górnej klasy. Dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG mówi: Model CL jest idealnym ambasadorem naszej marki. Łączy on w sobie w szczególnym stopniu to, co jest siłą marki Mercedes-Benz: fascynację, perfekcję i odpowiedzialność. Teraz dorzucamy coś jeszcze w kwestii efektywności. Jednak również pod względem designu, bezpieczeństwa, komfortu i mocy CL pokazuje: Mercedes jest zawsze w czołówce.
Niepowtarzalna w segmencie luksusowych samochodów coupe kombinacja najnowocześniejszych systemów wspomagania, opartych na danych z kamer i czujników radarowych, w tym zastosowane innowacje takie jak aktywny asystent utrzymania pasa ruchu i aktywny asystent kąta martwego, czynią model CL „myślącym“ partnerem kierowcy. Zmodyfikowany aktywny system zawieszenia ABC (Active Body Control) z funkcją stabilizacji pojazdu w przypadku bocznych podmuchów wiatru oraz przekładnia bezpośrednia zwiększają również bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Design: dynamiczny i pewny siebie wygląd
Wygląd zewnętrzny nowej generacji modelu CL jest zdominowany przez intrygującą, wyprofilowaną pokrywę komory silnika, dynamiczny skos osłony chłodnicy i łukowato wycięte reflektory – szczegóły stylistyczne, które dyskretnie, lecz efektownie podkreślają elegancko-muskularnie poprowadzoną linię.
Na nowo zaprojektowane zostały także przednie zderzaki z trzema otworami wlotu chłodzącego powietrza i listwą chromowaną. W bocznych wlotach powietrza układu chłodzenia hamulców idealnie do kształtu zintegrowany jest pas diod LED świateł dziennych z chromowaną otoczką. Reflektory ze standardowym aktywnym systemem oświetlenia ILS (Intelligent Light System) i adaptacyjnym asystentem świateł drogowych stanowią modelową technologię świateł. Najnowsza technika LED kierunkowskazów i świateł pozycyjnych podkreśla nowoczesny wygląd. Cechą charakterystyczną tylnej część nadwozia są nowo zaprojektowane światła tylne.
Nowy silnik V8 Biturbo z innowacyjną techniką
Pakiet technologii BlueDIRECT silnika V8 Biturbo obejmuje szereg innowacji, które w tym połączeniu są niepowtarzalne. Należą do nich między innymi bezpośredni wtrysk benzyny trzeciej generacji z piezowtryskiwaczami oraz wieloiskrową cewką zapłonową (Multi-Spark Ignition) z maksymalnie czterema iskrami zapłonowymi w ciągu jednej milisekundy. Te dwa elementy umożliwiają innowacyjny, homogeniczny proces spalania o nazwie „Homogen-Split“ (HSP) (podwójny wtrysk). Do wzorcowo niskiego zużycia paliwa przyczyniają się poza tym konsekwentne stosowanie zoptymalizowanych pod względem tarcia tłoków, pierścieni tłokowych i gładzi cylindrów, sterowana w zależności od potrzeb pompa olejowa i nowy 3-fazowy system zarządzania ciepłem płynu chłodzącego. Pakiet technologii luksusowego coupe obejmuje poza tym funkcję ECO Start-Stop i układ sterowania alternatorem w zależności od sytuacji na drodze oraz instalacją elektryczną z funkcją odzyskiwania energii kinetycznej w fa-zie hamowania silnikiem.
Czołowym modelem pozostaje CL 600 z dwunastocylindrowym silnikiem Biturbo o mocy 380 kW (517 KM), który przyspiesza to luksusowe coupe od zera do 100 km/h w ciągu imponujących 4,6 sekund i obecnie spełnia także normę emisji zanieczyszczeń Euro 5.
Niepowtarzalna kombinacja systemów wspomagania kierowcy
W ten sposób w nowej generacji CL (oraz równocześnie w Klasie S) premierę świętuje aktywny asystent utrzymania pasa ruchu. Jeśli pojazd w sposób niezamierzony przetnie oznaczenia na jezdni, system uruchamia silnik elektryczny w kierownicy. Ten dba o krótko-trwałe wibracje – dyskretna, ale jednak skuteczna wskazówka do skierowania pojazdu w przeciwną stronę. Aktywny system ingeruje, jeśli nowy Mercedes coupe w niezamierzony sposób przetnie linię ciągłą z prawej lub lewej strony pasa ruchu. W tym przypadku wyhamowuje on lekko koła po przeciwległej stronie pojazdu i pomaga w ten sposób kierowcy po-zostać na pasie ruchu. Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu wykorzystuje do tego celu elektroniczny program stabilizacji jazdy ESP®.
Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu analizuje informacje z kamery umieszczonej po wewnętrznej stronie szyby przedniej. Identyfikuje przy tym różnice kontrastu pomiędzy nawierzchnią drogi a liniami ograniczającymi. Dodatkowo system bada pobocze drogi za pomocą sygnałów radarowych. System wspomagania Mercedesa analizuje poza tym działania kierowcy i może w ten sposób stwierdzić niezawodnie, czy auto opuszcza pas ruchu w sposób zamierzony czy też nie. Ostrzeżenie nie następuje, jeśli na przykład kierowca przyspiesza przed manewrem wyprzedzania lub podczas wjechania na autostradę lub jeśli kierowca wykona awaryjne hamowanie lub skręci na zakręcie.
Celowa ingerencja hamulców: aktywny asystent kąta martwego
Nawet jeśli pomimo korekty kierunku nie można uniknąć wypadku, aktywny asystent kąta martwego może złagodzić skutki zderzenia poprzez ingerencję hamulców.
Asystenci poprawiający widzenie i bycie widzianym
„Elektroniczna strefa kontrolowanego zgniotu“: hamulec PRE-SAFE®
Ostrzeżenie przed zmęczeniem: ATTENTION ASSIST Analizuje on podczas jazdy stale ponad 70 różnych parametrów, aby ocenić zmęczenie kierowcy i ostrzec go odpowiednio wcześnie przed niebezpiecznym tzw. sekundowym snem. Jako szczególnie miarodajna okazała się obserwacja skrętów kierownicy: wieloletnie badania praktyczne prowadzone przez Mercedes-Benz pokazują, że zmęczeni kierowcy popełniają drobne błędy przy skrętach, które korygują ponownie często bardzo szybko i w charakterystyczny sposób. Takie skręty kierownicy są rozpoznawane przez specjalny czujnik kąta skrętu kierownicy. Obserwacja oczu okazała się nieskuteczna, ponieważ wielu kierowców może zapaść w sekundowy sen także z otwartymi oczami.
Aktywny system zawieszenia ABC (Active Body Control) zmniejsza wpływ bocznych podmuchów wiatru
System zawieszenia ABC, wprowadzony przez Mercedes-Benz w 1999 roku w modelu CL coupe poprzedniego typoszeregu C 215, jest niepowtarzalny na świecie, ponieważ reguluje on nie tylko przechyły boczne, lecz także wzdłużne i pionowe ruchy nadwozia i zapewnia w ten sposób perfekcyjną harmonię komfortu i stabilizacji jazdy. Od debiutu systemu inżynierowie z Sindelfingen stale go ulepszali wraz z każdą zmianą modelu i przy każdym faceliftingu, w wyniku czego także jedenaście lat później stanowi on ciągle czołówkę w zakresie budowy zawieszenia. Dodatkowo do funkcji stabilizacji pojazdu w obliczu bocznych podmuchów wiatru system aktywnego zawieszenia otrzymuje w swojej najnowszej wersji nową, energooszczędną pompę hydrauliczną, która odciąża silnik i przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.
O dodatkowe bezpieczeństwo i zwinność w granicznym zakresie dba w nowej generacji modelu CL seryjnie montowany Torque Vectoring Brake (hamulec momentu wektorowego) - celowa, jednostronna ingerencja hamulców na kole tylnym po wewnętrznej strony zakrętu. Dzięki temu ten luksusowy coupe jest jeszcze bardziej zwinny podczas dynamicznej jazdy na zakrętach.
On-Board-Infotainment: najnowsza technika multimedialna
Standardowy panel sterowania i obsługi COMAND oferuje klientowi dzięki interfejsom Blu-etooth®, USB i kart SD możliwość eksportowania zapisanych danych i importowania ich do innych pojazdów i urządzeń multimedialnych. Także transfer i aktualizacja danych nawigacyjnych są możliwe. W schowku w tablicy rozdzielczej Mercedes-Benz montuje poza tym jako wyposażenie dodatkowe Media Interface – interfejs dla mobilnych urządzeń audio i wideo, takich jak na przykład iPod® oraz każde dowolne, inne urządzenie klienta z wyjściem audio.
Dostarczany na życzenie pakiet nawigacyjny z COMAND APS (wyposażenie standardowe w CL 600) dysponuje dodatkowo europejskim systemem nawigacyjnym, którego dane są zapisane na twardym dysku o pojemności 40 GB, co umożliwia szczególnie szybkie obliczanie trasy. Do wysokiego komfortu nawigowania przyczynia się dalej szczegółowa, trójwymiarowa mapa wraz z bezpłatnymi aktualizacjami na trzy lata. Do odtwarzania muzyki COMAND APS obejmuje radio, odtwarzacz CD/DVD z funkcją MP3, equalizer z regulacją głośności zależną od prędkości oraz Music Register z twardym dyskiem 7,2 GB do zapisywania prawie 2.500 cyfrowych utworów muzycznych w formacie MP3, AAC lub WMA, które mogą być wygodnie przenoszone z kart pamięci do rejestru. System rozpoznaje utwory muzyczne odtwarzane z CD, DVD lub Music Register za pomocą zapisanej bazy danych Gracenote® i wyświetla utwór, album i wykonawcę na kolorowym wyświetlaczu. Nowością w CL jest także funkcja Music Search. Oferuje ona kierowcy i pasażerom możliwość celowego przeszukiwania kart pamięci, urządzeń pamięci masowej USB, płyt CD i DVD według utworów i wykonawców.
Pakiet nawigacyjny obejmuje dalej system obsługi głosowej LINGUATRONIC najnowszej generacji, który steruje systemem nawigacji, telefonem i urządzeniami audio na podstawie poleceń głosowych. Zaleta: kierowca nie musi teraz literować swoich poleceń, lecz podczas wprowadzania celu, wybierania stacji lub utworów z Music Register oraz podczas wywoływania nazw zapisanych w książce telefonicznej.
O perfekcyjne brzmienie w CL dba ulepszony system nagłaśniający surround sound z technologią Discrete Logic7®, który został opracowany przez Mercedes-Benz przy współpracy ze specjalistami od dźwięku harman/kardon®, zapewniający trójwymiarowe brzmienie dźwięku. System ten dzięki naturalnemu wrażeniu dźwięku przestrzennego 360° na wszystkich miejscach zapewnia koncertową jakość słuchanej muzyki. Mercedes-Benz oferuje system nagłaśniający surround sound razem ze SPLITVIEW i zmieniarką DVD na 6 płyt w ramach pakietu rozrywkowego (wyposażenie standardowe w CL 600).
Wnętrze: wybrane materiały i wspaniałe wykonanie
Tapicerka foteli nowego CL odpowiada najwyższym standardom. Dla tego luksusowego modelu są dostępne dwa rodzaje skóry wysokiej jakości, które dzięki swojemu niewielkiemu naprężeniu wstępnemu i osiągniętemu dzięki temu efektowi zmarszczek wydają się już na pierwszy rzut oka miękkie i komfortowe. Poza tym we wnętrzu do wyboru dostępnych jest pięć stylowych kombinacji kolorów: czarny/czarny, beż sawanny/beż kaszmiru, beż Sahary/czarny oraz jako nowość szarość alpaki/szarość bazaltu i fiolet/czarny.
Także kierownica wielofunkcyjna modelu CL została zmodyfikowana przez stylistów Merce-des-Benz: obręcz kierownicy i moduł poduszki powietrznej będą w przyszłości pokrywane standardowo miękką skórą nappa. Nowy, spłaszczony moduł poduszki powietrznej nadaje kierownicy wielofunkcyjnej, obszytej pracochłonnym, podwójnym szwem, sportowego charakteru.
Poza tym Mercedes-Benz wykorzystuje we wnętrzu oświetlenie jako element stylizacji. W ten sposób klienci w przypadku oświetlenia Ambiente (wyposażenie standardowe w CL 600) mogą wybierać pomiędzy trzema stylistykami oświetlenia: Solar (kolor bursztynu), Neutral (biały) i Polar (błękit lodu).
Dzięki najnowocześniejszym systemom wspomagania i systemom zabezpieczającym nowa generacja CL umacnia swoją pozycję motoryzacyjnego arcydzieła i lidera technologicznego firmy ze Stuttgartu. Uważni asystenci czynią ten model Mercedesa „myślącym“ partnerem, który może widzieć, czuć, błyskawicznie reagować w razie rozpoznanych zagrożeń i autonomicznie działać, aby zapobiec wypadkom lub łagodzić ich skutki. Wyznaczające trendy systemy wspomagania kierowcy w CL opierają się na najnowocześniejszej technice radarowej, kamerach i czujnikach.
Jako kolejną innowację w modelu CL Mercedes-Benz oferuje aktywnego asystenta pola martwego. System wykorzystuje wielostopniową koncepcję ostrzegania. Jeśli rozpozna, że zmiana pasa ruchu jest zbyt niebezpieczna, ostrzega kierowcę w formie czerwonego sygnału w szkle lusterka zewnętrznego. Czujniki radarowe bliskiego zasięgu badają w tym celu obszar bezpośrednio obok i za pojazdem. Jeśli kierowca przeoczy wskazówkę i włączy kierunkowskaz w celu zmiany pasa ruchu, rozbrzmiewa dodatkowo sygnał ostrzegawczy. Jeśli kierowca dalej ignoruje wskazówki ostrzegawcze i zbliża się niebezpiecznie blisko do pojazdu na sąsiednim pasie ruchu, jako nowość ma miejsce łagodna ingerencja hamulców korygująca kurs za pośrednictwem ESP® na kołach po przeciwległej stronie pojazdu. Skutkiem jest odchylenie CL wokół osi pionowej w wyniku różnego podziału sił hamowania.
Do standardowego zakresu wyposażenia modelu CL zalicza się adaptacyjnego asystenta świateł drogowych. System oparty na danych z kamer może rozpoznawać oświetlone pojazdy jadące z przeciwka lub jadące z przodu i steruje reflektorami w taki sposób, aby oferowały one stale maksymalny zasięg świateł, nie oślepiając przy tym innych kierowców. Poza tym Mercedes-Benz oferuje w modelu CL asystenta jazdy nocnej Plus ze specjalną kamerą na podczerwień do wykrywania pieszych: natychmiast po rozpoznaniu pieszych na drodze, są oni dodatkowo zaznaczani na wyświetlaczu, aby jeszcze bardziej zwrócić na nich uwagę kierowcy.
Obrazy z kamery umieszczonej przy szybie przedniej są również wykorzystywane, przez dostarczanego w ramach wyposażenia dodatkowego asystenta limitu prędkości, do detekcji znaków ograniczających prędkość i prezentowania rozpoznanych ograniczeń prędkości na wyświetlaczu zespolonym i na mapie systemu nawigacji (wyposażenie standardowe w CL 600). Poza tym Mercedes-Benz zoptymalizował w nowej generacji CL radar dalekiego i średniego zasięgu dla asystentów hamowania Plus (BAS PLUS) i tempomatów z funkcją regulacji odległości DISTRONIC PLUS.
Mercedes-Benz oferuje w luksusowym coupe hamulec PRE-SAFE® , będący częścią składową rozszerzonego pakietu systemów wspomagania. Jeśli kierowca ma odwróconą uwagę i nie rejestruje w związku z tym bezpośredniego niebezpieczeństwa wjechania na inny pojazd lub sygnałów ostrzegawczych z któregoś z systemów wspomagania, hamulec ten może dokonać ingerencji i samodzielnie wyhamować pojazd. Jeśli kierowca nie reaguje także po automatycznym częściowym hamowaniu, hamulec PRE-SAFE® w swojej najnowszej wersji aktywuje w ciągu niecałych 0,6 sekund przed zderzeniem rozpoznanym jako nieuniknione maksymalną moc hamowania – i dzięki temu pełnemu hamowaniu może znacznie zminimalizować skutki zderzenia. W ten sposób hamulec PRE-SAFE® działa jak „elektroniczna strefa kontrolowanego zgniotu“.
Przemęczenie zalicza się do najczęstszych przyczyn wypadków. W związku z tym specjaliści Mercedesa opracowali system wspomagania koncentracji ATTENTION ASSIST, należący do standardowego wyposażenia nowej generacji CL.
Także pod względem dynamiki jazdy i zwrotności model CL spełnia najwyższe wymagania. Przyczyniają się do tego przekładnia bezpośrednia z przełożeniem zmiennym zależnym od kąta skrętu oraz zmodyfikowany aktywny system zawieszenia ABC (Active Body Control) z funkcją stabilizacji pojazdu w obliczu bocznych podmuchów wiatru (wyposażenie standardowe w CL 500 BlueEFFICIENCY i CL 600). W najnowszej wersji aktywnego systemu zawieszenia podział obciążenia kół jest różnicowany za pośrednictwem kolumn zawieszenia ABC w zależności od kierunku i intensywności bocznych podmuchów wiatru działających na po-jazd w ten sposób, aby możliwe było znaczące wyrównanie wpływu wiatru.
Odpowiednio do charakteru i aspiracji bycia technicznym arcydziełem, CL wyznacza również standardy w dziedzinie pokładowych systemów informacyjno-rozrywkowych. I tak producent samochodów ze Stuttgartu wyposaża na życzenie panele sterowania i obsługi COMAND i COMAND APS, montowane centralnie w konsoli środkowej, w nową technikę SPLITVIEW (wyposażenie standardowe w CL 600 w połączeniu z pakietem multimedialnym z przodu). Innowacyjna koncepcja wyświetlacza umożliwia kierowcy i pasażerowi siedzącemu z przodu śledzenie na tym samym ekranie w tym samym czasie różnych treści. Podczas gdy na przykład kierowca korzysta z nawigacji za pomocą mapy, pasażer może oglądać film na DVD.
Także wnętrze CL zostało perfekcyjnie opracowane przez projektantów i stylistów Mercedes-Benz z dużą miłością do szczegółów. Ogółem cztery różne rodzaje drewna otwierają perfekcyjnie dobrane koncepcje materiałów i kolorów według indywidualnego gustu: oprócz błyszczącego drewna z orzecha włoskiego w wersji ciemnej i jasnej są to czarny jesion i brązowa topola w wersji błyszczącej (CL 600). Dalsza cecha szczególna: odpowiednio do centralnego znaczenia myślenia długofalowego w filozofii przedsiębiorstwa Mercedes-Benz zastosowano w CL wyłącznie europejskie gatunki drewna, pochodzące ze zrównoważonej gospodarki leśnej. Większość elementów drewnianych jest wyprodukowanych ręcznie i zestawianych indywidualnie przez doświadczonych specjalistów, w zależności od odcienia i rysunku słojów.