Najlepiej sprzedający się w swojej klasie samochód obchodzi dziś swoje dziesiąte urodziny. To właśnie dziesięć lat temu Mercedes-Benz zaprezentował po raz pierwszy swój samochód dostawczy o nazwie Sprinter. Z liczbą sprzedanych egzemplarzy przekraczającą 1,2 miliona, Sprinter osiągnął pozycję najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w swojej klasie. Można go spotkać na drogach ponad stu krajów Europy i świata. Pojazd ten jest laureatem wielu nagród, a jego konstrukcja pozostaje w zgodzie z najnowszą myślą techniczną dzięki ciągłym procesom rozwojowym. Na potwierdzenie tego faktu, warto przytoczyć rekordową produkcję Sprintera z 2004 roku, kiedy to osiągnięto poziom 140.041 sztuk, oraz wręcz legendarną reputację Sprintera: w Niemczech, segment rynku obejmujący pojazdy użytkowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony określa się potocznie jako klasę Sprinter.
Wszystko to dzięki skrojonemu na miarę pojazdowi, który pojawił się na wiosnę 1995 roku jako następca legendarnego samochodu dostawczego T1. Liczne wersje dostępnych nadwozi i ładowności zdobyły natychmiastowe uznanie wśród nabywców. Ponadto, Sprinter od początku oferował więcej niż zadowalające parametry silnika. Pozostałe jego zalety to z pewnością miła dla oka linia, ponadczasowa a jednak nowoczesna, oraz przestronna i wyjątkowo funkcjonalna kabina, której wnętrze i użyte materiały są niemal równe tym oferowanym w samochodach osobowych.
Zawsze w zgodzie z najnowszą myślą techniczną dzięki zasadzie ciągłego rozwoju
Ciągły rozwój jest jednym z atutów Sprintera. Liczne zastosowane przez lata ulepszenia sprawiły, że model Sprintera z 2005 roku jest tak samo na czasie jak ten z początków swej kariery w roku 1995. Aktualizacje polegają nie tylko na zmianach w wyglądzie, ale także na ulepszeniach technicznych, obejmujących mocne silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa w technologii Common Rail (CDI), dźwignię zmiany biegów typu joystick umieszczoną w konsoli środkowej, wyposażenie dodatkowe w postaci Sprintshift, zautomatyzowanej 6-biegowej skrzyni biegów, lub w pełni automatycznej skrzyni biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Oferta wyposażenia obejmuje również stały bądź załączany napęd na cztery koła, a także napęd elektryczny, na gaz ziemny lub gaz LPG. W Sprinterze wprowadzane są również technologie przyszłości: wersje z ogniwem paliwowym i z napędem hybrydowym są obecnie testowane przez klientów.
Kompleksowa technologia bezpieczeństwa w standardzie
Nowoczesne silniki idą w parze z oferowanym w standardzie rozbudowanym systemem zapewniającym bezpieczeństwo. Od początku swego istnienia, system ten obejmował hamulce tarczowe na obu osiach, ABS, oraz ABD (system elektronicznego rozdziału siły hamowania), który wkrótce rozwinięto do postaci pełnoprawnego systemu kontroli trakcji. W Niemczech i wielu innych krajach, do powyższych dołączyła także poduszka powietrzna dla kierowcy i ESP (system stabilizacji toru jazdy) w standardzie, a w wyposażeniu dodatkowym: poduszki powietrzne dla drugiego kierowcy, także dla środkowego miejsca na dwuosobowej kanapie, oraz kurtyny boczne. Tak jak w wielu innych przypadkach, także tutaj Mercedes-Benz Sprinter wyznacza standardy bezpieczeństwa w swojej klasie pojazdów.
Popularność w Europie, Ameryce Północnej, a wkrótce także w Azji
Nic więc dziwnego, że Mercedes-Benz Sprinter jest nie tylko niezmiennie popularny w Niemczech i innych krajach Europy, ale zdobywa również uznanie poza granicami starego kontynentu. Znaczący wzrost liczby Sprinterów zarejestrowanych w Ameryce Północnej (18.000 sztuk w zeszłym roku) odzwierciedla rosnące zainteresowanie tym oszczędnym i bezpiecznym samochodem. W Chinach powstaje obecnie nowy zakład produkcyjny, który rozpocznie produkcję samochodów dostawczych pod koniec 2006 roku, otwierając tym samym dla Sprintera rynki azjatyckie.