Istniejące od 51 lat w Kraju Basków w Hiszpanii zakłady Vitoria należą do najstarszych fabryk samochodowych z największym doświadczeniem w Europie. Jednocześnie są one najnowocześniejsze w swojej klasie. W celu rozpoczęcia w 2003 roku produkcji aktualnej serii Mercedes-Benz Vito i Viano, kompletnie przebudowany zakład, z podwojoną do 595 000 m² powierzchnią, stanowi obecnie wzorcową fabrykę samochodów dostawczych i pojazdów o dużej ładowności, gwarantując najwyższą jakość w obu seriach produkcyjnych. Zakład, zatrudniający 3700 pracowników, ma ponadto istotne znaczenie dla gospodarki regionu.
Dostawy just-in-time i just-in-sequence
Powierzchnia linii produkcji nadwozi, lakierni i montażu końcowego została podwojona i całkowicie przebudowana. Na pierwszym planie, obok wysokiej jakości produkcji, znalazła się logistyka, która niesie ze sobą nowe wyzwania ze względu na ogromną różnorodność modeli Vito i Viano oraz zwiększenie zdolności produkcyjnej. Vito i Viano wytwarzane są w takim samym procesie produkcji, charakteryzującej się zastosowaniem najnowocześniejszych maszyn i precyzyjną organizacją zaopatrzenia. Około 80 procent potrzebnych części dostarczanych jest just-in-time (dokładnie na czas), a nawet just-in-sequence ściśle według kolejności produkowanych pojazdów. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że liczba możliwych wariantów modeli przewyższa roczną zdolność produkcyjną zakładu w ilości 100 000 pojazdów nie wspominając już o możliwych wariantach wyposażenia. Olbrzymią rolę odgrywa przy tym park przemysłowy (I-Park) składający się z sześciu firm dostarczających części, mieszczących się na terenie zakładu. Powstają tutaj rozbudowane moduły, które dostarczane są najkrótszą drogą bezpośrednio do odpowiedniego etapu produkcji.
Precyzja już na etapie automatycznego składania nadwozia
Proces tworzenia nadwozia Vito i Viano jest w 93 procentach zautomatyzowany. Stosuje się tu najnowocześniejsze metody, takie jak technika laserowego wykrawania i spawania. Nadwozie Vito lub Viano powstaje z ponad 400 elementów wymaga to nie lada precyzji. Roboty pracują z dokładnością powtórzeń o maksymalnym odchyleniu rzędu 0,2 mm od wzorca. Automatyczna kontrola w około 400 punktach pomiarowych każdego wytworzonego nadwozia daje dużą zgodność z wymiarami wzorcowymi.
Lakierowanie dokładne co do mikrona
Praca z dokładnością co do milimetra to zbyt mało precyzyjne określenie sposobu nanoszenia pięciu do sześciu warstw lakieru na samochodach Vito czy Viano. Sama obróbka wstępna wraz z kataforetycznym lakierowaniem zanurzeniowym obejmuje dziesięć etapów, podczas gdy standardowo jest ich sześć. Wierzchnia warstwa lakieru nanoszona jest w całkowicie zautomatyzowany sposób w sterylnym pomieszczeniu, do którego nie może dostać się kurz. Przed naniesieniem lakieru karoserię oczyszcza dmuchawa wytwarzająca ciśnienie 2 000 barów.
Miliony elementów na końcowym etapie montażu
Jeúli pomnoży się ilość wariantów Vito i Viano przez ilość elementów wyposażenia, łatwo można osiągnąć wartości milionowe. Dzięki dostawom z dokładnością co do minuty, montaż końcowy na tym się kończy. Tutaj z karoserii powstaje samochód, w wielu etapach montuje się najpierw wyposażenie, a następnie układ napędowy. Nieunikniona jest praca ręczna, choć automaty bywają precyzyjniejsze: z dokładnością co do milimetra montują w samochodzie zmontowaną i wyposażoną tablice rozdzielczą i wklejają szyby.