Koncern DaimlerChrysler otrzymał nagrodę "Goldener Öltropfen 2005" (Złota Kropla Oleju 2005) – przyznawaną od 25 lat za osiągnięcia związane z oszczędnością energii i ochroną środowiska naturalnego – za swoją nowatorską technologię BlueTec stosowaną w silnikach Diesla, montowanych w pojazdach użytkowych.
Nagroda ta przyznawana jest przez niemiecki klub automobilowy "Kraftfahrer-Schutz e. V. (KS)" za nowości techniczne oraz zmiany organizacyjne, wprowadzane w sektorze samochodów osobowych oraz pojazdów użytkowych, które prowadzą do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa oraz pomagają chronić środowisko. Patronem oraz sponsorem tej kampanii jest Minister ds. Gospodarki i Środowiska Niemiec. W skład jury wchodzą eksperci ze świata nauki i technologii, dziennikarze oraz politycy, jak również Minister Bawarii ds. Środowiska, Zdrowia i Ochrony Konsumentów. Nagroda zostanie wręczona przedstawicielom koncernu DaimlerChrysler w Monachium 24 czerwca br.
W tym międzynarodowym konkursie może wziąć udział każda firma, która w swoich pojazdach stosuje technologie przyjazne środowisku oraz zmniejszające zużycie paliwa. DaimlerChrysler otrzymał to cenne wyróżnienie jako wyraz uznania dla technologii BlueTec, opracowanej specjalnie do silników wysokoprężnych montowanych w pojazdach użytkowych. Rozwiązanie BlueTec opiera się na technologii SCR (Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna). Zapewnia ono zgodność z normami emisji spalin EURO 4 oraz EURO 5, które zostaną wprowadzone w przyszłości, oraz znacząco obniża zużycie paliw. BlueTec zawiera bardzo wydajny system filtrów, oraz obniża zużycie paliwa.
Ciężarówki marki Mercedes-Benz, z silnikami Diesla wyposażonymi w nową technologię BlueTec, są dostępne w sprzedaży od początku tego roku. Pojazdy te spełniają już normę emisji spalin Euro 4, która wejdzie w życie w roku 2006; oraz normę Euro 5, która zostanie wprowadzona dopiero jesienią 2009. W porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów, oznacza to zmniejszenie emisji cząsteczek stałych o co najmniej 80 procent; oraz redukcję poziomu tlenków azotu o około 60 procent. Filtry montowane w nowym systemie BlueTec osiągają skuteczność na poziomie 80 procent, mierzoną obecnością cząsteczek stałych w spalinach. Ponadto, ciężarówki Mercedes-Benz wyposażone w silniki z technologią BlueTec zużywają od dwóch do pięciu procent paliwa mniej, niż ich konwencjonalne odpowiedniki. W przypadku ciężarówki podróżującej na dalekich trasach, pokonującej rocznie około 150.000 kilometrów, oznacza to oszczędność paliwa wynoszącą od 1.500 do 2.000 litrów rocznie. Znacznie zmniejsza to obciążenie zarówno przewoźnika, jak i środowiska. To wyjaśnia, dlaczego nowa technologia została tak dobrze przyjęta przez klientów.
U podstaw nowej technologii leżą dwa komponenty, opracowane przez DaimlerChrysler: ulepszona konstrukcja silnika, oraz skuteczny system oczyszczania gazów będących produktem spalania. Skuteczność procesu spalania w silniku jest tak wysoka, że poziom cząsteczek oraz sadzy zawartych w spalinach opuszczających komorę silnika jest tak niski, jak w spalinach filtrowanych. System oczyszczania spalin, działający w oparciu o zasadę SCR, wspomaga zamianę szkodliwych tlenków azotu w nieszkodliwe pary azotu i wody. Proces ten zachodzi w katalizatorze, a jako czynnik redukcyjny stosowany jest AdBlue (wodny roztwór mocznika).