...o mocy 420 kW (571 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 650 Nm, siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia zamontowana w układzie transaxle i sportowe zawieszenie z podwójnymi, aluminiowymi wahaczami poprzecznymi - ten zestaw przyprawia fanów motoryzacji o szybsze bicie serca. A gdy w grę wchodzi przyjemność z jazdy pod gołym niebem, serce uderza z jeszcze większa siłą.
Ekscytujący roadster o perfekcyjnych proporcjach
Mercedes SLS AMG Roadster to już drugi samochód marzeń w gamie AMG. Jego proporcje mówią same za siebie. Długa maska, wielkie obręcze, odsunięta do tyłu, 2-osobowa kabina, automatycznie wysuwane tylne skrzydło i krótkie zwisy - oto sportowiec z krwi i kości. Równie charyzmatyczny jak "uskrzydlone" Coupe, Roadster już na postoju kipi dynamiką i zdaje się napinać mięśnie.
Cytaty z przeszłości - przywołujące model 300 SL, uznanego przodka z lat 50. - rozbrzmiewają nie tylko w stylizacji szerokiego wlotu powietrza czy charakterystycznych wlotów na masce i błotnikach. Tak jak 300 SL Roadster, SLS AMG Roadster debiutuje nieco później niż „uskrzydlony” SLS AMG Coupe, ale w przeciwieństwie do legendarnych poprzedników, obydwa modele trafią do sprzedaży równolegle.
Podobnie jak w przypadku Gullwinga, każde spojrzenie na atletyczny design Roadstera jest imponującym doznaniem. I to bez względu na to, czy dach jest podniesiony, czy opuszczony. - mówi Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz. Na liście opcji modelu debiutuje nowy lakier AMG Sepang brown oraz lekkie, 10-ramienne obręcze w kolorze matowej czerni.
Pełen emocji design charakteryzuje również tablicę rozdzielczą, żywo odwołującą się do świata lotnictwa. Dysze nawiewów przypominają silniki odrzutowców, a nowa dźwignia biegów E-SELECT wygląda jak przeniesiona wprost z kokpitu samolotu. Zorientowany na kierowcę panel sterujący AMG DRIVE UNIT umożliwia kierowcy personalizację ustawień auta, włącznie z wyborem trybu pracy opcjonalnego zawieszenia AMG RIDE CONTROL.
Lista seryjnego wyposażenia obejmuje m.in.: czarną skórzaną tapicerkę designo, podgrzewane, sportowe fotele AMG, system COMAND APS z odtwarzaczem DVD, funkcję uruchamiania KEYLESS-GO czy klimatyzację THERMOTRONIC. Wśród opcji znalazł się na przykład układ AIRSCARF - powietrzny szal, oplatający podczas jazdy szyje kierowcy i pasażera ciepłym powietrzem, płynącym z otworów w zagłówkach siedzeń. Aktywne bezpieczeństwo poprawia teraz układ Blind Spot Assist, monitorujący tzw. martwe pole pojazdu. Kolejna nowość to system AMG Performance Media. Inspirowany motorsportem, dostarcza kierowcy cenne, wyświetlane w czasie rzeczywistym informacje telemetryczne, takie jak moc i moment obrotowy silnika, temperatura oleju i płynu chłodzącego, pomiary przyspieszeń czy czasy okrążeń.
Podczas postoju, za pośrednictwem systemu operacyjnego Android, AMG Performance Media oferuje także bezprzewodowy dostęp do internetu. Ten ostatni dodatek pojawi się w przyszłości w kolejnych modelach spod szyldu AMG.
W pełni automatyczny, lekki dach
Zmysłowe doznanie za kierownicą Mercedesa SLS AMG Roadster potęguje jazda z otwartym dachem. Jego złożenie trwa zaledwie 11 sekund i możliwe jest przy prędkości do 50 km/h, a kierowca musi wcisnąć tylko jeden przycisk. Poszycie dostępne jest w trzech kolorach (czarnym, czerwonym lub beżowym), dopasowanych do dziewięciu barw nadwozia oraz ośmiu tonacji wykończenia wnętrza.
Zoptymalizowana pod względem masy konstrukcja dachu to połączenie stali, aluminium i magnezu. Trójwarstwowe poszycie pozwala na komfortową, wolną od wibracji i niepożądanych dźwięków podróż. Swój udział w nienagannym wyciszeniu kabiny ma bezszwowa, jednowarstwowa tylna szyba. Bez względu na to, czy dach jest otwarty, czy też zamknięty, pojemność przestrzeni bagażowej Roadstera wynosi 173 litry - niemal tyle samo, ile oferuje SLS AMG Coupe (176 litrów).
Wzmocniona rama i walka o każdy kilogram
Obok komfortu pasażerów, kluczowym założeniem projektu Roadstera było uzyskanie pierwszorzędnych osiągów. Aluminiowe podwozie i karoseria łączą niewielką masę własną z wyjątkową sztywnością. Roadster waży 1660 kilogramów, zaledwie 40 kilogramów więcej od Coupe. Efekt? Wyjątkowo niski stosunek mocy do masy, równy 2,9 kg/KM.
Aby osiągnąć identyczne jak w Coupe własności jezdne, zastosowano na przykład progi z grubszymi ściankami i większą liczbą komór. Rezygnacja z unoszonych do góry drzwi i twardego dachu wymusiła również wzmocnienie mocowania belki pod deską rozdzielczą oraz montaż rozpórki, umieszczonej między dachem a zbiornikiem paliwa. Dodatkowa belka za tylnymi siedzeniami chroni przed skutkami dachowania, a przy okazji pozwala na instalację subwoofera 250-watowego systemu audio Bang & Olufsen BeoSound.
Wszystko to już od pierwszych metrów pozwala ograniczyć niechciane wibracje i nie wymaga stosowania ciężkich materiałów tłumiących, tak często spotykanych w innych sportowych roadsterach. Zoptymalizowana pod względem masy karoseria Roadstera waży 243 kilogramy, jedynie o 2 kilogramy więcej niż w przypadku "uskrzydlonego" Coupe.
Potężny, 6,2-litrowy silnik V8 o mocy 420 kW (571 KM)
SLS AMG Roadster dysponuje tym samym co Coupe wolnossącym motorem V8 (M159). Z pojemności 6208 ccm generuje on moc 420 kW (571 KM) przy 6800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 650 Nm przy 4750 obr./min. Zastosowanie układu smarowania z suchą miską olejową umożliwiło niższe zamocowanie silnika, a w efekcie - obniżenie środka ciężkości i poprawę dynamiki prowadzenia.
Wysokoobrotowy charakter i wyjątkowa spontaniczność silnika idą w parze z niespotykanymi wśród kabrioletów osiągami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 317 km/h (ograniczona elektronicznie), czyli tyle samo, co w przypadku "uskrzydlonej" wersji. Mimo charakteru bezkompromisowego sportowca, SLS AMG Roadster zużywa średnio 13,2 litra paliwa na każde 100 km (cykl mieszany NEDC) i emituje średnio 308 gramów dwutlenku węgla na kilometr.
Widlaste serce dostarcza moment obrotowy do tylnej osi za pośrednictwem wału wykonanego z włókna węglowego, podobnego do stosowanego w wyścigowej Klasie C, startującej w mistrzostwach DTM. Zamontowana przy tylnej osi dwusprzęgłowa przekładnia (układ transaxle) zmienia biegi bez wytchnienia - nawet w tempie 100 milisekund. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jej pracy: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport plus) oraz M (Manual). W trybach S, S+ i M działa funkcja międzygazu. Każdy z nich może zostać uruchomiony za pośrednictwem pokrętła AMG DRIVE UNIT. Optymalną trakcję zapewnia funkcja RACE START oraz zintegrowana ze skrzynią blokada mechanizmu różnicowego.
Wyrafinowana konstrukcja zawieszenia
Koncepcja samochodu z nisko zamontowanym z przodu silnikiem oraz skrzynią biegów w układzie transaxle pozwoliła osiągnąć inżynierom Mercedesa idealny rozkład masy 47:53 i obdarzyć Roadstera pierwszorzędnymi właściwościami jezdnymi. Każde koło jest tu zawieszone na podwójnych, trójkątnych wahaczach poprzecznych z kutego aluminium i prowadzone drążkami, zupełnie jak w bolidach Formuły 1.
W przypadku osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi funkcje prowadzenia koła i jego amortyzowania są realizowane osobno: kolumny zawieszenia opierają się na dolnych wahaczach poprzecznych. Taka koncepcja pozwala na niezwykle prowadzenie kół i zapewnia kierowcy poczucie doskonałego kontaktu z nawierzchnią - również w sytuacjach podbramkowych.
Wśród opcji debiutuje nowe sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z elektroniczną kontrolą tłumienia. Zależnie od preferencji, kierowca może za naciśnięciem przycisku wybrać jeden z trzech trybów tłumienia: subtelny Comfort, sztywniejszy Sport i Sport plus, stworzony z myślą o harcach na torze wyścigowym.
Opcjonalny, kompozytowy układ hamulcowy AMG
Wysokosprawny układ hamulcowy AMG z kompozytowymi tarczami hamulcowymi na osi przedniej gwarantuje krótkie drogi hamowania, również przy ekstremalnych obciążeniach (na życzenie dostępne są teraz zaciski kół w kolorze czerwonym). Jeszcze lepszą skuteczność hamowania zapewnia opcjonalny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy z większymi tarczami hamulcowymi. Ceramiczne tarcze hamulcowe są twardsze, a przez to bardziej odporne na wysokie temperatury, a do tego o 40 procent lżejsze. Zmniejszenie masy nieamortyzowanych elementów to kolejny krok w osiągnięciu precyzyjnych niczym ostrze skalpela reakcji na ruchy kierownicą.
Rynkowy debiut jesienią 2011 roku
SLS AMG Roadster został opracowany równolegle z wersją Coupe przez zespół Mercedes-AMG GmbH. Produkcję modelu powierzono fabryce w Sindelfingen. Gotowy, ręcznie wyprodukowany motor V8 będzie tam jednak dostarczany z Affalterbach, gdzie zlokalizowane są zakłady AMG.
Zamówienia na Roadstera ruszają 1 czerwca 2011 roku, a jego rynkowy debiut nastąpi jesienią tego roku. Ceny rozpoczynają się od 898 000 PLN brutto.