Stuttgart – Salon IAA we Frankfurcie to okazja, aby zapoznać się ze światową premierą specjalnego europejskiego wariantu nowego Mercedes-Benz Klasy R. Auto jest o 235 milimetrów krótsze niż niedawno pokazana wersja Grand Sports Tourera o wydłużonym rozstawie osi. Samochód łączy w sobie zalety kilku różnych typów aut – sportowego sedana, kombi, vana, czy samochodu typu SUV. W efekcie tego powstała nowa, odrębna klasa pojazdów, kładąca nacisk na takie ich cechy jak stylistyka, dynamika i przestronność.
Koncepcja Grand Sports Tourera wychodzi naprzeciw potrzebom współczesnego, nowocześnie myślącego odbiorcy, który poszukuje samochodu wszechstronnego i o odpowiednich osiągach. Grand Sports Tourer oferuje obszerne wnętrze, doskonałe parametry bezpieczeństwa, a także to, co najlepsze w dziedzinie wygody dla sześciu osób podróżujących europejską wersją nowej Klasy R. To jeszcze nie wszystko: nowy model Mercedes-Benz ujmuje użytkownika swoimi walorami estetycznymi, luksusem, a także dynamiką gwarantującą niezapomniane wrażenia z jazdy.
Nadwozie europejskiej wersji Klasy R mierzy 4.922 milimetry długości, co odpowiada rozmiarom limuzyny wysokiej klasy, którą przewyższa jednak pod względem przestronności wnętrza. To skutek przede wszystkim zaawansowanej koncepcji auta i starannej aranżacji jego wnętrza, przemyślanej do najdrobniejszego szczegółu. Dla przykładu: pierwszy i drugi rząd siedzeń dzieli 860 milimetrów, wynik godny luksusowej limuzyny. To jednak nie wszystko: Grand Sports Tourer w wersji europejskiej wyróżnia także przestrzeń nad głową pasażerów, która wynosi 1.014 milimetrów w drugim rzędzie foteli, oraz 935 mm trzecim. Szerokością wnętrza auto również przewyższa konkurentów z klasy wyższej, użytkownik ma do swojej dyspozycji od 1.550 milimetrów na przednim fotelu, do 1.557 mm na fotelu tylnim.
Nowa klasa R zadowoli każdego, kto jest nastawiony na sportową jazdę, aktywny wypoczynek i poszukuje samochodu wszechstronnego. Samochód może również pełnić rozmaite funkcje transportowe: cztery tylne fotele składają się każde z osobna, oferując do 1.950 litrów przestrzeni bagażowej (wg metody pomiaru VDA) – znacznie więcej niż tradycyjne kombi. Za- i wyładunek ułatwia długa na 1,98 m przestrzeń bagażowa oraz duża klapa tylna typu EASY-PACK wyposażona opcjonalnie w funkcję zdalnego otwierania i zamykania.
Silniki: V6 i V8 o mocy od 165 kW/224 KM do 225 kW/306 KM
Potężne sześcio- i ośmiocylindrowe jednostki napędowe zapewniają typową dla Mercedesa przyjemność z jazdy i komfort podróżowania. Dynamiczna V8 rozpędza R 500 od zera to 100 km/h w 6,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna modelu wynosi 245 km/h. Gamę silników uzupełnia nowy, sześciocylindrowy diesel z wtryskiem bezpośrednim common-rail trzeciej generacji. Już przy 1.600 obr./min., silnik V6 generuje maksymalny moment obrotowy w wysokości 510 Nm, to najwyższa wartość w tej klasie pojemności. R 320 CDI spala – w teście mieszanym –9,3 litra paliwa na 100 km. Nowy silnik benzynowy V6 w modelu R 350 (200 kW/272 KM) umożliwia przyspieszenie samochodu od zera do 100 km/h w 8,4 sekundy, przy maksymalnej prędkości 230 km/h.
Wszystkie silniki współpracują z siedmio biegową automatyczną skrzynią 7G-TRONIC, która znajduje się w standardowym wyposażeniu auta. Kolejnym elementem wyposażenia samochodu jest DIRECT SELECT, elektroniczny układ wyboru przełożenia, dzięki któremu inżynierowie Mercedesa mogli zrezygnować z montażu tradycyjnego lewarka przełożeń w automatycznej skrzyni biegów umieszczonej na konsoli centralnej, na rzecz dźwigni umieszczonej w kolumnie kierownicy. W kole kierowniczym zainstalowano dodatkowo przyciski wyboru przełożenia umożliwiające ręczną preselekcję każdego z siedmiu biegów, co pozwala w pełni wykorzystać możliwości silnika V6 lub V8 w dowolnej sytuacji drogowej.
Stały napęd na cztery koła, sterowany elektronicznie układ trakcji oznaczony symbolem 4ETS, a także ESP®, wszystkie te systemy harmonijnie współpracują zapewniając wyjątkowe bezpieczeństwo i doskonałe parametry prowadzenia nowej Klasy R podczas jazdy w złych warunkach drogowych. Elementy te, podobnie jak pneumatyczne zawieszenie tylnej osi stanowią standardowe wyposażenie auta. Klienci Mercedesa mają również do wyboru pneumatyczne zawieszenie obu osi AIRMATIC połączone z układem adaptacyjnego tłumienia drgań (ADS – Adaptive Damping System), a także stałego prześwitu bez względu na obciążenie, który dodatkowo umożliwia podniesienie nadwozia o 50 mm podczas jazdy po wyboistych drogach. Przy prędkościach przekraczających 120 km/h, AIRMATIC automatycznie obniża zawieszenie o 20 milimetrów, co zmniejsza opór powietrza.