Od stycznia do maja nabywców znalazło 52 640 sztuk Klasy B, o 26,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku. W Niemczech sprzedaż wzrosła w tym czasie o 31,5 proc., do 17 826 aut. Dużą popularnością Klasa B cieszy się również w Chinach, gdzie odnotowała w ubiegłym roku 140,3-proc. wzrost sprzedaży (12 217 egzemplarzy) i wciąż zyskuje coraz więcej klientów. W ciągu pięciu miesięcy 2011 roku salony opuściło 5 966 sztuk modelu (styczeń-maj 2010 r.: 3 030 aut).
Produkcja Klasy B ruszyła w zakładach Mercedes-Benz w Rastatt w czerwcu 2005 roku. Od 1997 roku powstaje tam już Klasa A. Ekipa licząca około 6 tys. pracowników wyprodukowała w ubiegłym roku 238 251 aut. - Duże zapotrzebowanie na Klasę B odzwierciedla doskonałą wydajność zespołu fabryki. Obecnie z taką samą uwagą koncentrujemy się na produkcji nowej generacji modelu - stwierdził Peter Wesp, szef zakładów Mercedes-Benz w Rastatt.
Nowe samochody kompaktowe Mercedes-Benz będą powstawać w Rastatt oraz w Kecskemet na Węgrzech. Wytwarzaniem drugiej generacji Klasy B zajmą się obydwie fabryki. Pozwoli to na optymalizację procesu produkcji i efektywne wykorzystanie mocy zakładów.
- Chociaż lada dzień pojawi się druga generacja Klasy B, obecnie produkowany model wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością - zwłaszcza w Niemczech i w Chinach, gdzie jest najchętniej kupowany. Z pomocą nowych wydań Klasy A i B oraz ich sportowych odpowiedników chcemy dalej zwiększać swój udział w rynku i pozyskiwać nowych klientów. - mówi dr Joachim Schmidt, Executive Vice President Sales & Marketing w Mercedes-Benz Cars. -Mamy zamiar pokazać, że wśród aut premium nie liczą się wymiary, ale wartości takie jak jakość i styl. Nowe standardy będziemy również wyznaczać w dziedzinie bezpieczeństwa. Przykład? Każda Klasa B zostanie uzbrojona w system nagłego hamowania.
Światowa premiera nowej Klasy B odbędzie się podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie (13-25 września). Do europejskich salonów auto trafi w listopadzie br.
Niedościgniona
Wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Klasy B (Cd = 0,26) stawia ją ponad konkurencją. Istotną rolę odgrywa tu nie tylko opływowa stylizacja nadwozia, ale i przemyślane detale, takie jak przepływ powietrza w okolicy przednich kół, osłony podwozia czy innowacyjne, ząbkowane osłony nadkoli. Z opcjonalnym pakietem ECO, Klasa B przewyższa pod względem aerodynamiki nawet Klasę E Coupe i osiąga współczynnik oporu powietrza Cd = 0,24 - zdumiewający jak na samochód z karoserią typu hatchback.
Nowe silniki i skrzynie biegów: w kierunku maksymalnej wydajności
Z nowymi czterocylindrowymi motorami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, nowymi silnikami wysokoprężnymi, nową skrzynią dwusprzęgłową oraz przekładnią mechaniczną przednionapędowa Klasa B otwiera kolejną erę technologii kompaktowych aut spod znaku trójramiennej gwiazdy.
Każdy z modeli zostanie standardowo wyposażony w funkcję ECO start/stop, każdy może się też pochwalić płynną pracą układu napędowego, siłą napędową dostępną w szerokim zakresie obrotów, niewielką masą oraz zgodnością z nadchodzącymi normami emisji spalin.
Montowane poprzecznie silniki - wszystkie z turbodoładowaniem - oraz przekładnie mają wyjątkowo kompaktową budowę, co przekłada się na znakomitą zwrotność. Średnica zawracania przednionapędowej Klasy B wynosi niespełna 11 metrów.
Silnik i skrzynia biegów dysponują czteropunktowym systemem mocowania, złożonym z mocowania silnika, przekładni oraz dwóch samonastawnych podpór. Konstrukcja ta została opracowana specjalnie z myślą o ograniczeniu poziomu wibracji i hałasu jednostek generujących wysoki moment obrotowy. Komfort jazdy zwiększa ponadto układ hydraulicznego tłumienia, zintegrowany z mocowaniem skrzyni biegów.
Nowy, czterocylindrowy motor benzynowy (wewnętrzne oznaczenie M270) daje początek zupełnie nowej gamie silników. Stworzono go zarówno z myślą o montażu poprzecznym, jak i wzdłużnym. Proces spalania wykorzystuje trzecią generację bezpośredniego wtrysku paliwa, wprowadzoną w ubiegłym roku w jednostkach V6 i V8 BlueDIRECT.
Początkowo dostępne będą dwie wersje silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra - B 180 o mocy 90 kW (122 KM) oraz B 200 o mocy 115 kW (156 KM). Jednostki generują odpowiednio 200 i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już przy 1250 obr./min. Nowy turbodiesel z trzecią generacją wtrysku common rail korzysta z doświadczeń jednostki OM651, montowanej w wielu modelach Mercedes-Benz - od Klasy C do S. Ze zmniejszonej do 1,8 litra pojemności generuje w wersji B 180 CDI moc 80 kW (109 KM) i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1400 obr./min, a w B 200 CDI - 100 kW (136 KM) i 300 Nm momentu, dostępnego przy 1600 obr./min.
Kolejna nowość to dwusprzęgłowa przekładnia 7G-DCT z elektryczną pompą oleju, odpowiedzialną za system start/stop. Niebywale sprawna i oszczędna, łączy w sobie komfort skrzyni automatycznej z efektywnością ręcznej zmiany biegów. Również nowa, 6-biegowa skrzynia manualna ma lekką, zwartą budowę, umożliwia płynną zmianę przełożeń i cechuje się niskim tarciem wewnętrznym.
Układ jezdny: energia skondensowana w podwoziu "Fascynująco zwinna" - stwierdzał każdy, kto miał już okazję zasiąść za sterami kolejnej generacji Klasy B. Znacznie bardziej pewny siebie od poprzednika, nowy model zawdzięcza dynamiczne prowadzenie obniżonemu środkowi ciężkości, nowemu, czterowahaczowemu tylnemu zawieszeniu oraz udoskonalonemu systemowi kontroli stabilności ESP®. Dostępne na życzenie zawieszenie sportowe wyzwala z Klasy B jeszcze więcej agresji i obejmuje zmniejszony o 20 mm prześwit, usztywnione amortyzatory z selektywną kontrolą tłumienia oraz bezpośredni układ kierowniczy Direct-Steer.
Przeprojektowany elektromechaniczny układ kierowniczy
Zasilana elektrycznie pompa wspomagania kierownicy jest teraz zlokalizowana bezpośrednio przy przekładni, co pozwoliło na optymalizację konstrukcji i przełożyło się na bardziej spontaniczną charakterystykę układu kierowniczego. Elektromechaniczne wspomaganie pobiera energię tylko wtedy, gdy kierownica się obraca i pomaga ograniczyć apetyt na paliwo.
Po raz pierwszy w aucie kompaktowym: asystent nagłego hamowania
Jako pierwszy samochód kompaktowy na świecie, nowa Klasa B została standardowo uzbrojona w radarowy system ostrzegania przed kolizją z adaptacyjnym układem Brake Assist, obniżający ryzyko uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu. W przypadku ryzyka kolizji COLLISION PREVENTION ASSIST ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych i akustycznych oraz przygotowuje Brake Assist do możliwie efektywnego hamowania. Nastąpi to, gdy tylko kierowca wciśnie pedał hamulca.
Zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa umożliwia szereg innych systemów bezpieczeństwa, zaadaptowanych z większych modeli Mercedes-Benz:
- Adaptive Headlamp Assist
- Blind Spot Assist i Lane Keeping Assist
- ATTENTION ASSIST (wyposażenie standardowe)
- Speed Limit Assist (układ rozpoznawania ograniczeń prędkości)
- Active Parking Assist
- BRAKE HOLD (wyposażenie standardowe ze skrzynią 7G-DCT)
- funkcja Hill Hold
- Linguatronic
- kamera cofania
- DISTRONIC PLUS z BAS
- PRE-SAFE® (po raz pierwszy w aucie kompaktowym).
Symulator jazdy: osiągnięcia niespotykane w przemyśle samochodowym
Kalibracji systemów bezpieczeństwa przed wdrożeniem ich do pracy w warunkach rzeczywistych dokonano na nowym symulatorze jazdy w Centrum Technologicznym w Sindelfingen, oddanym do użytku pod koniec 2010 roku. Ekran 360°, szybki system zasilania oraz 12-metrowa szyna, umożliwiająca poprzeczne i wzdłużne ruchy, czynią go najbardziej zaawansowanym urządzeniem tego rodzaju wśród stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym.
Wewnątrz kopuły o średnicy 7,5 metra, zawieszonej na sześciu niezależnych rurach, umieszczono kompletny pojazd - może być nim dowolny model Mercedesa. Umieszczone dookoła kopuły ekrany wyświetlają dynamiczny obraz i umożliwiają kierowcy testowemu symulację jazdy w rzeczywistych warunkach drogowych z udziałem pieszych oraz nadjeżdżających pojazdów.
Konstrukcja przygotowana do zastosowania napędów alternatywnych
Koncepcja nowej Klasy B podkreśla dynamiczne aspiracje modelu. Najbardziej uderza wysokość nadwozia - 1557 milimetrów to o blisko 50 mm mniej od poprzedniczki. Znacznie niżej, bo aż o 86 mm, zamocowano również siedzisko kierowcy. W odpowiedzi na prośby klientów, pozycja za kierownicą jest teraz bardziej wyprostowana. Nie przeszkodziło to jednak w wygospodarowaniu dodatkowej przestrzeni nad głowami pasażerów. Wynik 1013 mm wolnego miejsca (wersja bez odsuwanego dachu) plasuje Klasę B wśród najlepszych aut kompaktowych w tej dziedzinie.
Opcjonalnie Klasa B dostępna jest z systemem EASY-VARIO-PLUS. Umożliwia on proste przemeblowanie wnętrza tak, aby umożliwić transport dużych przedmiotów. EASY-VARIO-PLUS obejmuje tylną kanapę przesuwną w zakresie 14 cm oraz składane oparcie prawego przedniego fotela.