Z nowymi czterocylindrowymi motorami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, nowymi silnikami wysokoprężnymi, nową skrzynią dwusprzęgłową oraz przekładnią mechaniczną przednionapędowa Klasa B rozpoczyna kolejną erę technologii kompaktowych aut spod znaku trójramiennej gwiazdy. Karoseria auta mierzy 4359 mm długości, 1786 mm szerokości i 1557 mm wysokości (poprzednik: 4273/1777/1603 mm).
Jeszcze żadnej zmianie modelowej w historii firmy Mercedes-Benz nie towarzyszyło wprowadzenie tak wielu nowych rozwiązań za jednym zamachem - podkreśla dr Thomas Weber, odpowiedzialny za rozwój samochodów Mercedes-Benz. Nabywcy nowej Klasy B skorzystają z milowych osiągnięć w dziedzinie ograniczenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla, połączonych z przyjemnością z jazdy, wyjątkową przestronnością i wysokim standardem bezpieczeństwa.
Światowa premiera nowej Klasy B odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie (13-25 września). Do europejskich salonów model trafi w listopadzie br.
Komfortowa przestrzeń w atrakcyjnym opakowaniu
Nowa Klasa B to typowy sports tourer Mercedesa. Szeroki wlot powietrza, charakterystycznie zadarta linia bocznych szyb, mocno zaakcentowane nadkola oraz masywny tył z niskim progiem załadunku nadają typowej dla hatchbacków funkcjonalności dynamiczną oprawę. Opływowa, aerodynamiczna rzeźba dodaje Klasie B lekkości - maska łagodnie przechodzi w słupek A, a linia dachu harmonijnie łączy się ze spojlerem dachowym. Dopracowane detale, takie jak układ przednich lamp, tylko podkreślają szlachetny rodowód nowego modelu.
Niedościgniona aerodynamika
Wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Klasy B (Cd = 0,26) stawia ją ponad konkurencją. Istotną rolę odgrywa tu nie tylko opływowa stylizacja nadwozia, ale i przemyślane detale, takie jak przepływ powietrza w okolicy przednich kół, osłony podwozia czy innowacyjne, ząbkowane osłony nadkoli. Z opcjonalnym pakietem ECO, Klasa B przewyższa pod względem aerodynamiki nawet Klasę E Coupe i osiąga współczynnik oporu powietrza Cd = 0,24 - zdumiewający jak na samochód z karoserią typu hatchback.
Niższe nadwozie, więcej miejsca w kabinie
Koncepcja nowej Klasy B podkreśla dynamiczne aspiracje modelu. Najbardziej uderza wysokość nadwozia - 1557 milimetrów to o blisko 50 mm mniej od poprzedniczki. Znacznie niżej, bo aż o 86 mm, zamocowano również siedzisko kierowcy. W odpowiedzi na prośby klientów, pozycja za kierownicą jest teraz bardziej wyprostowana. Nie przeszkodziło to jednak w wygospodarowaniu dodatkowej przestrzeni nad głowami pasażerów. Wynik 1047 mm wolnego miejsca (wersja bez odsuwanego dachu) plasuje Klasę B wśród najbardziej przestronnych aut kompaktowych. Dzięki obniżeniu podłogi, pod względem przestrzeni na nogi (976 mm) model deklasuje nawet Klasy E i S.
Za tylnymi fotelami kryje się pojemny bagażnik z możliwością złożenia oparć, dzielonych w proporcji 60:40. Dostępny na życzenie pakiet Easy-Vario-Plus umożliwia błyskawiczne przemeblowanie wnętrza i obejmuje wzdłużną regulację tylnej kanapy w zakresie 140 mm (pojemność bagażnika wynosi od 488 do 666 litrów) oraz składane oparcie prawego przedniego fotela.
Wnętrze: witamy w klasie wyższej
Wysoka jakość materiałów, precyzyjny montaż, dopracowane detale i zupełnie nowy wymiar przestrzeni - wnętrze nowego Mercedesa Klasy B podnosi poprzeczkę w segmencie aut kompaktowych.
Liczne elementy wnętrza nowej Klasy B były dotychczas spotykane wyłącznie w modelach wyższych klas. Przykład? Deska rozdzielcza obszyta na życzenie skórą ARTICO. Trzy warianty wykończenia - Exclusive, Chrome i Sports - pozwalają na personalizację wystroju zależnie od upodobań.
Tuż po otwarciu drzwi nowej Klasy B kierowca dostrzega trzy okrągłe otwory wentylacyjne rodem z modelu SLS AMG oraz trójwymiarowy pas dekoracyjny, biegnący przez całą szerokość kokpitu. Dostępny w czterech wariantach, może nadać kabinie nowoczesną, sportową lub klasyczną formę. Każda z wersji reprezentuje ten sam wysoki poziom wykończenia, łączący przyjemne wrażenia wzrokowe i dotykowe z łatwością pielęgnacji oraz długim okresem użytkowania.
Naczelne miejsce na konsoli środkowej zajmuje kolorowy wyświetlacz, oferowany w dwóch rozmiarach (średnica 147 lub 178 mm). Sportowy sznyt miejsca kierowcy podkreśla trójramienna kierownica ze srebrnym wykończeniem, taka sama jak w modelu CLS. Za nią kryją się klasyczne w formie, cztery analogowe zegary ze wskazówkami w pozycji spoczynku ustawionymi na godzinie 6, zupełnie jak w legendarnym Gullwingu. Bursztynowe oświetlenie ozdobnych listew, przestrzeni na nogi i klamek - element pakietu
Light and Sight - sprawia, że nocą kabina nowej Klasy B nabiera wyjątkowego, nastrojowego wymiaru.
Napęd: w kierunku maksymalnej efektywności
Każda z wersji nowej Klasy B zostanie standardowo wyposażona w funkcję ECO start/stop, każda może się też pochwalić płynną pracą układu napędowego, siłą napędową dostępną w szerokim zakresie obrotów, niewielką masą oraz zgodnością z nadchodzącymi normami emisji spalin. Montowane poprzecznie silniki - wszystkie z turbodoładowaniem - oraz przekładnie mają wyjątkowo kompaktową budowę, co przekłada się na znakomitą zwrotność. Średnica zawracania przednionapędowej Klasy B wynosi niespełna 11 metrów.
Nowy, czterocylindrowy motor benzynowy (wewnętrzne oznaczenie M270) daje początek zupełnie nowej gamie silników. Stworzono go zarówno z myślą o montażu poprzecznym, jak i wzdłużnym. Proces spalania wykorzystuje trzecią generację bezpośredniego wtrysku paliwa, wprowadzoną w ubiegłym roku w jednostkach V6 i V8 BlueDIRECT.
Początkowo dostępne będą dwie wersje silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra - B 180 o mocy 90 kW (122 KM) oraz B 200 o mocy 115 kW (156 KM). Jednostki generują odpowiednio 200 i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już przy 1250 obr./min. Nowy turbodiesel z trzecią generacją wtrysku common rail korzysta z doświadczeń jednostki OM651, montowanej w wielu modelach Mercedes-Benz - od Klasy C do S. Ze zmniejszonej do 1,8 litra pojemności generuje w wersji B 180 CDI moc 80 kW (109 KM) i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1400 obr./min, a w B 200 CDI - 100 kW (136 KM) i 300 Nm momentu, dostępnego przy 1600 obr./min.
Kolejna nowość to dwusprzęgłowa przekładnia 7G-DCT z elektryczną pompą oleju, odpowiedzialną za system start/stop. Niebywale sprawna i oszczędna, łączy w sobie komfort skrzyni automatycznej z efektywnością ręcznej zmiany biegów. Również nowa, 6-biegowa skrzynia ręczna ma lekką, zwartą budowę, umożliwia płynną zmianę przełożeń i cechuje się niskim tarciem wewnętrznym.
Układ jezdny: energia skondensowana w podwoziu
"Fascynująco zwinna" - stwierdzał każdy, kto miał już okazję zasiąść za sterami kolejnej generacji Klasy B. Znacznie bardziej pewny siebie od poprzednika, nowy model zawdzięcza dynamiczne prowadzenie obniżonemu środkowi ciężkości, nowemu, czterowahaczowemu tylnemu zawieszeniu oraz udoskonalonemu systemowi kontroli stabilności ESP®. Dostępne na życzenie zawieszenie sportowe wyzwala z Klasy B jeszcze więcej agresji i obejmuje zmniejszony o 20 mm prześwit, usztywnione amortyzatory z selektywną kontrolą tłumienia oraz bezpośredni układ kierowniczy Direct-Steer.
Przeprojektowany elektromechaniczny układ kierowniczy
Zasilana elektrycznie pompa wspomagania kierownicy jest teraz zlokalizowana bezpośrednio przy przekładni, co pozwoliło na optymalizację konstrukcji i przełożyło się na bardziej spontaniczną charakterystykę układu kierowniczego. Elektromechaniczne wspomaganie pobiera energię tylko wtedy, gdy kierownica się obraca i pomaga ograniczyć apetyt na paliwo.
Po raz pierwszy w aucie kompaktowym: asystent nagłego hamowania
Jako pierwszy samochód kompaktowy na świecie, nowa Klasa B została standardowo uzbrojona w radarowy system ostrzegania przed kolizją z adaptacyjnym układem Brake Assist, obniżający ryzyko uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu. W przypadku ryzyka kolizji COLLISION PREVENTION ASSIST ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów
wizualnych i akustycznych oraz przygotowuje Brake Assist do możliwie efektywnego hamowania. Nastąpi to, gdy tylko kierowca wciśnie pedał hamulca.
Zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa umożliwia szereg innych systemów bezpieczeństwa, zaadaptowanych z większych modeli Mercedes-Benz:
- Adaptive Headlamp Assist
- Blind Spot Assist i Lane Keeping Assist
- ATTENTION ASSIST (wyposażenie standardowe)
- Speed Limit Assist (układ rozpoznawania ograniczeń prędkości)
- Active Parking Assist
- BRAKE HOLD (wyposażenie standardowe ze skrzynią 7G-DCT)
- funkcja Hill Hold
- Linguatronic
- kamera cofania
- DISTRONIC PLUS z BAS
Po raz pierwszy w aucie kompaktowym: PRE-SAFE®
Wyposażenie nowej Klasy B obejmuje ponadto innowacyjny system PRE-SAFE®, po raz pierwszy zaprezentowany w Klasie S w 2002 roku. System monitoruje ryzyko kolizji i w przypadku wykrycia niebezpieczeństwa napina pasy bezpieczeństwa, zamyka okna i szyberdach oraz ustawia sterowane elektrycznie przednie fotele w pozycji optymalnej dla działania poduszek powietrznych.
Jako samochód rodzinny, Klasa B zapewnia pasażerom najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji regulację wysokości mocowania pasów bezpieczeństwa oraz ich napinacze z ogranicznikami siły napięcia oraz. Na życzenie w drugim rzędzie siedzeń montowane są boczne poduszki powietrzne. Standardowe wyposażenie auta obejmuje kurtyny powietrzne.
System multimedialny COMAND z dostępem do internetu
Dostęp do internetu oraz aplikacji Google, system poleceń głosowych LINGUATRONIC, dwie wersje systemu nawigacji, połączenie z telefonem komórkowym i odtwarzaczem muzyki oraz intuicyjna obsługa - najnowsze multimedia nie mają dla Klasy B żadnych tajemnic. Przejrzyste sterowanie odbywa się za pomocą ruchomego pokrętła, zlokalizowanego między fotelami, identycznego jak w pozostałych Mercedesach.
Koncepcja przyszłości: "Energy Space"
Nowa Klasa B wykorzystuje udoskonaloną koncepcję kanapkowej struktury podwozia, zwaną "Energy Space". Została ona zaprojektowana z myślą o wykorzystaniu niekonwen-cjonalnych źródeł napędu. Zmodernizowana płyta podłogowa zapewnia przestrzeń dla akumulatorów alternatywnego napędu.