Mercedes-Benz odkrywa karty - na rynku pojawi się zupełnie nowy reprezentant segmentu luksusowych samochodów o zastosowaniu rekreacyjno-sportowym (Sports Utility Vehicle - SUV), Klasa GL. Ta siedmiomiejscowa ekskluzywna terenówka zapewnia użytkownikom doskonałe walory użytkowe, i to zarówno na szosie, jak i w terenie. Rozpieszcza przy tym podróżujących niezwykle przestronnym wnętrzem i komfortem typowym dla luksusowych limuzyn.
GL to kolejny kamień milowy w zakresie bezpieczeństwa czynnego – stosowany w samochodzie system bezpieczeństwa o nazwie PRE-SAFE® to novum w tej klasie pojazdów.
Zadziorna sylwetka i pewność siebie bijąca z auta nie pozostawiają wątpliwości. Klasa GL mierzy wysoko – chce podbić rynek samochodów segmentu SUV. Rzucająca się w oczy stylistyka emanuje mocą i podkreśla niepowtarzalny charakter pojazdu. Z jednej strony stonowana linia nadwozia i uspokajające kształty karoserii, z drugiej zaś wykończenia w kształcie klina i zaskakujące detale stylistyczne – wszystko to sprawia wrażenie, jakby ten luksusowy off-roader rwał się do jazdy, wprost czaił do skoku. Słusznych rozmiarów nadwozie (długość 5088 mm, szerokość 1920 mm, wysokość 1840 mm) charakteryzują doskonale zachowane proporcje.
Niezrównana wygoda – niezależnie od warunków jazdy
Przyjazne wnętrze, oferujące aż nadmiar przestrzeni nawet dla siedmiu osób, wykonano z materiałów najwyższej jakości. Zajmując w nim miejsce, użytkownik od razu czuje się tu jak u siebie w domu. Klasa GL to najwyższy komfort podróżowania, i to niezależnie od tego, czy wybieramy się na przejażdżkę po mieście, mamy do pokonania setki kilometrów trasy, czy też zamierzamy poddać samochód poważnej próbie terenowej.
W każdym przypadku podróżujący mogą cieszyć się swobodą ruchów, nawet w trzecim rzędzie siedzeń, gdzie umieszczono dwa niezależne, pełnowymiarowe fotele dla pasażerów. Odległość od środkowego rzędu siedzeń wynosi 815 mm, nad głową mamy zaś 979 mm przestrzeni. W sytuacji, gdy nie wszystkie miejsca siedzące są potrzebne, przyciskiem można schować pod podłogę jeden bądź oba fotele trzeciego rzędu siedzeń, otrzymując tym sposobem zupełnie płaską przestrzeń ładunkową. Bagażnik to do 1240 litrów pojemności w wersji pięciomiejscowej. Klasa GL oferuje aż do 2300 dm³ przestrzeni ładunkowej, przedział bagażowy ma długość 2128 mm. Obok rozlicznych udogodnień dla podróżujących, jakie zapewnia ten wszechstronny pojazd, znajduje się tu, montowany seryjnie w modelu GL 320 CDI, układ automatycznej klimatyzacji THERMATIC, zapewniający wszystkim siedmiu podróżującym stałą temperaturę. Wersje wyposażone w silniki V8, takie jak GL 420 CDI, GL 450 i GL 500, oferują w standardzie jeszcze bardziej komfortowy układ klimatyzacji wielostrefowej o nazwie THERMOTRONIC. Seryjne wyposażenie uzupełnia pakiet skórzany (ręcznej roboty) ARTICO, elektrycznie sterowane przednie fotele i mocowany na stałe szklany dach nad trzecim rzędem siedzeń.
Inteligentne rozwiązania – czyli jak zapewnić doskonałe parametry bezpieczeństwa
Klasa GL w pełni wykorzystuje zalety jednolitej bryły karoserii: optymalną wytrzymałość z inteligentną konstrukcją z lekkiej stali. Efekt to doskonałe parametry bezpieczeństwa biernego. Jeśli dodać do tego przednie i tylne strefy kontrolowanego zgniotu, solidny przedział pasażerski stanowi skuteczną bazę, na którą nakładają się takie systemy ochrony bezpieczeństwa użytkowników jak:
- Adaptacyjne, dwustopniowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera na przednim fotelu
- Boczne poduszki przedniego i środkowego rzędu siedzeń (w opcji)
- Kurtyny powietrzne dla wszystkich trzech rzędów foteli, od słupka A do D
- Aktywne, reagujące w momencie zderzenia zagłówki NECK-PRO dla kierowcy i pasażera na przednim fotelu (opcja)
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa wszystkich siedmiu foteli
- Napinacze pasów i adaptacyjne ograniczniki siły napięcia pasów dla kierowcy i pasażera na przednim fotelu oraz napinacze pasów i ograniczniki siły napięcia pasów zewnętrznych foteli w środkowym rzędzie siedzeń.
Mercedes-Benz podniósł bezpieczeństwo podróżujących do jeszcze wyższego poziomu oferując, w wyposażeniu opcjonalnym, układ ochrony bezpieczeństwa użytkowników na wypadek zderzenia – PRE-SAFE® – nowość w tym segmencie rynkowym.
Najbardziej charakterystyczną cechą PRE-SAFE® jest połączenie w jeden system urządzeń dbających o bierne i czynne bezpieczeństwo użytkowników. PRE-SAFE® wykorzystuje układ czujników dynamicznej kontroli jazdy, takich jak ABS, BAS (Brake Assist – układ wspomagania siły hamowania) i ESP®, jednocześnie optymalizując funkcje ochronne elementów zapewniających bezpieczeństwo bierne na wypadek ewentualnego zderzenia. Klasa GL nie zapomina o bezpieczeństwie pieszych, podnosząc poziom ich ochrony. Przednia część auta zawiera precyzyjnie obliczoną, obszerną strefę kontrolowanego zgniotu oddzielającą karoserię od głównych podzespołów pojazdu. W połączeniu z innymi strefami, które zaprojektowano tak, aby w chwili zderzenia z przeszkodą poddały się i ugięły, samochód zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno pieszym jak i rowerzystom.
Klasa GL spełnia wszystkie wymagania stawiane nowoczesnym, luksusowym SUV-om, a nawet na nowo je definiuje, jeszcze wyżej podnosząc poprzeczkę. A przy tym znak firmowy terenówki Mercedesa wcale nie doznaje uszczerbku: samochód odznacza się wyjątkową mocą, sprawnością i wytrzymałością. Nie bez przyczyny model GL przypomina stylistyką legendarnego przodka wszystkich samochodów terenowych marki Klasę G. Ten wiecznie młody off-roader właśnie ukończył 27 lat i ani myśli ustępować pola – będzie produkowany nadal, obok model nowej Klasy GL.
Doskonały – i na szosie i w terenie
4MATIC – stały napęd na cztery koła, autorskie rozwiązanie Mercedes-Benz – zapewnia Klasie GL doskonałe prowadzenie niezależnie od warunków drogowych.
Jeśli dodać do tego montowane seryjnie zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, precyzyjne, dostosowujące się do prędkości jazdy, wspomaganie układu kierowniczego oraz, również zawarty standardowo w zawieszeniu pneumatycznym, adaptacyjny system tłumienia drgań (Adaptive Damper System – ADS), nie powinno dziwić, że imponującą rozmiarami Klasę GL (rozstaw osi 3075 mm) prowadzi się znakomicie. Doskonałe panowanie nad pojazdem ciągnącym przyczepę zapewnia układ stabilizacji toru jazdy przyczepy ESP® (ESP® Trailer Stabilisation). Jego zadaniem jest zapobieganie niebezpiecznym sytuacjom drogowym związanym z podróżowaniem z przyczepą poprzez precyzyjne operowanie układem hamulcowym. Z kolei system AIRMATIC oferuje w pełni zautomatyzowaną kontrolę przechyłów przyczepy.
W poruszaniu się po bezdrożach pomagają takie urządzenia, jak układ kontroli prędkości przy zjeździe ze wzniesienia (Downhill Speed Regulation – DSR), układ wspomagania ruszania pod górę, jak również terenowy ABS. Pakiet techniczny Off-Road Pro, montowany seryjnie we wszystkich modelach ECE, gwarantuje sprawne poruszanie się nawet w najbardziej wymagającym terenie. W skład pakietu wchodzą dwuzakresowa skrzynia biegów (z przełożeniami terenowymi) oraz stuprocentowa blokada centralnego mechanizmu różnicowego oraz na osi tylnej. Zmodyfikowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, specjalnie zaprojektowane w ten sposób, aby sprostać bardziej wymagającym warunkom drogowym, zapewnia zwiększenie prześwitu do 307 mm i głębokość brodzenia 600 mm.
Nowe silniki V6 i V8 – dzieło sztuki inżynierskiej
Silniki najnowszej generacji montowane w modelach Klasy GL zapewniają z jednej strony niezrównany komfort jazdy i fascynujące osiągi, z drugiej zaś bezkonkurencyjne w tej klasie parametry spalania.
Obok V6-tki o mocy 165 kW/224 KM montowanej w modelu GL 320 CDI, ofertę silników wysokoprężnych uzupełnia nowa jednostka napędowa V8, charakteryzująca się wysokimi parametrami technicznymi. Silnik napędzający model GL 420 CDI rozwija moc maksymalną 225 kW/ 306 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Oba diesle spełniają z nawiązką wymagania normy emisji spalin EU 4 i są wyposażone w bezobsługowy filtr cząstek stałych. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, w ofercie znajduje się zarówno nowa 5,5-litrowa jednostka napędowa o mocy 285 kW/388 KM (model GL 500), którą od jakiegoś czasu montuje się w samochodach nowej Klasy S, jak i zupełnie nowe dziecko w rodzinie V8 najnowszej generacji – debiutujący właśnie w Klasie GL motor o pojemności 4,6 litra i mocy 250 kW/340 KM (GL 450). Oba silniki benzynowe mieszczą się także w rygorystycznej normie EU4 (LEV II w USA).
Wszystkim wariantom silnikowym Klasy GL towarzyszy automatyczna, siedmioprzekładniowa skrzynia biegów 7G-TRONIC, seryjnie wyposażona w funkcję DIRECT SELECT. Doskonałe osiągi i niskie spalanie paliwa to efekt współpracy silników najnowszej generacji ze skrzynią 7G-TRONIC oraz układem przeniesienia napędu o zoptymalizowanych parametrach tarcia. Innymi ważnymi czynnikami w tym zakresie są: relatywnie niska masa własna pojazdu wynikająca z zastosowania konstrukcji jednolitej karoserii, jak również doskonałe – jak na pojazd tych rozmiarów – właściwości aerodynamiczne (Cw = 0,37).
Historia sukcesu – nowoczesne zakłady DaimlerChrysler w USA
"Jakość Mercedesa – Made in the USA" – ten nowy slogan reklamowy firmy przyjął się po drugiej stronie Atlantyku ilustrując historię sukcesu zakładów DaimlerChrysler w Tuscaloosa, w stanie Alabama. Kolebka Klasy GL, która rozpoczęła produkcję w 1997 r., była pierwszą fabryką Mercedes-Benz umiejscowioną poza kontynentem europejskim. Od roku 2001 zainwestowano tu około 1 mld. dolarów amerykańskich, w tym 600 milionów w rozwój i ciągłą modernizację zakładów.
Po rozbudowie fabryki w Tuscaloosa w maju 2005 r., jej moce przerobowe wynoszą dziś 160.000 sztuk rocznie produkowanych tu wszystkich trzech serii (obok GL, także M i R). Światowa premiera nowej Klasy GL Mercedes-Benz odbyła się podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego (North American International Auto Show – NAIAS) w Detroit, w styczniu 2006 r. To właśnie klienci amerykańscy będą mieli okazję jako pierwsi, już wiosną tego roku, docenić zalety samochodu, który wyznacza nowe trendy w światowej motoryzacji. Europejczykom przyjdzie poczekać do września, kiedy to i oni będą mogli wypróbować auto, by przekonać się o walorach tej wszechstronnej terenówki.