Oznacza to, że poszczególne elementy ochronne łączone są z surowym nadwoziem już na etapie produkcji, a opancerzenie obejmuje nawet wzmocnienia dachu, zamki, szczeliny drzwi czy mocowania lusterek zewnętrznych. Tak powstaje typowy dla Mercedesów system holistycznej ochrony przed atakami balistycznymi, zabezpieczający miejsca, których późniejsza modernizacja nie byłaby możliwa lub wystarczająco skuteczna.
Zintegrowana koncepcja ochrony ma nad rozwiązaniami niefabrycznymi także inną przewagę: projekt nadwozia od początku uwzględnia dodatkową masę i rozmieszczenie elementów opancerzenia. W rezultacie jego struktura odznacza się wyższą stabilnością oraz typową dla konwencjonalnych wersji Klasy M trwałością.
Opancerzenie obejmuje:
- Szyby o najwyższej jakości optycznej. Specjalne, laminowane szkło o jednakowej grubości zawiera wewnątrz chroniącą przed odłamkami warstwę poliwęglanową.
- Do wzmocnienia nadwozia - w tym słupków A, B i C, przegrody czołowej oraz dachu – zastosowano pokrycie ze specjalnej stali.
- Wszystkie zainstalowane elementy spełniające określone wymagania balistyczne podlegają kontroli balistycznej i są wcześniej odpowiednio certyfikowane.
- Ostrzał pod różnym kątem
- Wybuchy, na przykład granatu ręcznego DM51, zgodnie z wytycznymi ERV 2010. Testom poddano przednią i tylną część pojazdu, obie chronione przez opcjonalne opancerzenie podłogi.
Nowa Klasa M Guard spełnia wymagania klasy ochrony VR 4 według wytycznych BRV 2009 (Bullet Resistant Vehicles 2009) dla pojazdów opancerzonych. Klasyfikacja ta określa odporność balistyczną (VR = Vehicle Resistance, czyli „odporność pojazdu”) w zakresie rodzaju broni i jej kalibru: w tym przypadku, m.in. Magnum .357 oraz .44. Certyfikacja została przeprowadzona przez Ballistics Bureau w niemieckim Ulm. Klasa M Guard z powodzeniem zaliczyła następujące badania balistyczne:
Model jest seryjnie wyposażony w pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z systemem selektywnego tłumienia Adaptive Damper System (ADS), dostosowanym do specjalnych funkcji pojazdu. Wzmocnione zawieszenie rekompensuje dodatkowe kilogramy, a nowe drążki skrętne tylnej osi pozwalają na optymalizację przechyłów na szybko pokonywanych łukach lub podczas nagłej zmiany kierunku jazdy.
Klasa M Guard jest dostępna wyłącznie z oponami typu run-flat i pięcioramiennymi obręczami AMG z lekkich stopów o średnicy 20 cali. Ogumienie MOE pozwala pokonać do 30 km z prędkością maksymalną 80 km/h nawet po całkowicie utracie ciśnienia.
Zasilany silnikiem wysokoprężnym - po raz pierwszy w segmencie - model ML 350 BlueTEC Guard jest równie ekonomiczny, co dynamiczny. Sprawdzona jednostka wysokoprężna V6 generuje moc 190 kW (258 KM) oraz 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego i spełnia już surowe wymagania normy emisji spalin Euro 6. Oferta obejmuje także model ML 500 Guard z benzynowym agregatem V8 o mocy 300 kW (408 KM) i 600 Nm momentu. Obie wersje dostępne są jako przystosowane do ruchu prawo- i lewostronnego.