Dzięki nim kształty nadwozia spod ręki byłego projektanta Seata, Włocha Valtera de'Silvy, przybrały nieco formę nowej linii stylistycznej Seata o nazwie Arrow Design, pomysłu Belga, Luca Donckerwolke.
Wszystkim samochodom zafundowano nową atrapę chłodnicy z mniejszym logo producenta, większe światła, a także nowe lusterka boczne i felgi aluminiowe. Tylna część nadwozia również została poddana delikatnym modyfikacjom, efektem czego są zmienione tylne światła i szyba, która teraz zapewnia lepszą widoczność, ciągnąc się przez całą szerokość klapy bagażnika - na wzór rozwiązania znanego z nowej Ibizy. Z kolei, we wnętrzu w oczy rzuca się zmieniony zestaw wskaźników, konsola centralna oraz nowe, błękitne podświetlenie wszystkich instrumentów, które zastąpiło wcześniejsze, czerwone.
Seat Leon na 2009 rok otrzymał nowy system XDS, który zapewnia maksymalną trakcję w groźnych sytuacjach. Współpracując z systemem ESP i samoblokującym się mechanizmem różnicowym, może przyhamować koło, które w danej chwili traci przyczepność, dzięki czemu moc generowana przez silnik trafia do pozostałych, które mają lepszy kontakt z podłożem.
Gama jednostek napędowych Leona i rodziny Alteii obejmuje w sumie 10 silników - benzynowych i diesla. Nowością jest wzmocniony silnik benzynowy 2.0 TSI, który teraz zapewnia moc 211 KM (wcześniej 200 KM).
Ponadto, podobnie jak w Audi i Volkswagenie, tak i w Seacie silniki wysokoprężne z pompowtryskiwaczami powoli ustępują miejsca nowym jednostkom napędowym z układem wtryskowym Common Rail. I tak, pierwszym dieslem, w którym wymianie uległ system zasilania, jest silnik 2.0 TDI o mocy 170 KM. Ponadto, wszystkie auta łączone z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG wyposażono w umieszczone na kierownicy, przyciski do zmiany przełożeń. Nowością jest także wersja z 7-stopniową skrzynią DSG, sprzężoną z silnikiem 1.8 TSI o mocy 160 KM.
Przy okazji zmian, wzbogaceniu uległa lista wyposażenia standardowego i opcjonalnego. Oprócz wspomnianego systemu XDS w Leonie, wszystkie samochody mogą być wyposażone w system wspomagający ruszanie pod górkę, światła przeciwmgielne, biksenony z funkcją doświetlania zakrętów (AFS) i światłami do jazdy dziennej, a także przednie i tylne czujniki parkowania.
Z kolei w środku czeka nowy system klimatyzacji i audio, jak również nowy zestaw tapicerek. Oprócz czarnego, skórzanego obicia, w Leonie istnieje również możliwość wyboru nowego, w kolorze koniakowym. Dodatkowo w wersji FR, czarne, skórzane fotele, mogą być na środku wykończone srebrną lub czerwoną alcantarą.