...zespół SEAT Sport ma nadzieję na uzyskanie wyniku odpowiadającego dotychczasowemu nakładowi pracy. Dla przypomnienia, tuż przed poprzednią rundą wyścigów odbywającą się na francuskim torze w Pau zostało wprowadzone ograniczenie ciśnienia turbodoładowania do 2,5 bara (bez tolerancji). Nie pozwoliło to zespołowi SEAT Sport na podjęcie skutecznej rywalizacji po drastycznej utracie mocy w porównaniu z poprzednimi wyścigami, w trakcie których obowiązywał limit 2,9 bara. Na najbliższy wyścig w Walencji FIA ustanowiła nowy limit ciśnienia turbodoładowania wynoszący 2,7 bara, a decyzja ta została ogłoszona na siedem dni przed weryfikacjami. Mimo tak krótkiego czasu, dzięki wytężonej pracy SEAT Sport zdołał dostosować samochody do nowych zasad stosowania reguł technicznych.
Ponadto FIA skorygowała i wyjaśniła zasady stosowania reguł dotyczących ciśnienia w odniesieniu do obrotów silnika dla wszystkich samochodów ścigających się w mistrzostwach.
SEAT pragnie wyrazić brak akceptacji dla takich modyfikacji zasad stosowania reguł technicznych, które wprowadzono już po raz trzeci od początku sezonu, a jednocześnie deklaruje swoje zaangażowanie w Mistrzostwa Świata, które zamierza potwierdzić walcząc o zwycięstwo na torze Cheste. Z uwagi na brak możliwości przeprowadzenia testów po opublikowaniu przez FIA nowelizacji zasad stosowania reguł technicznych sobotnie wolne sesje treningowe nabierają szczególnego znaczenia.
Pięciu kierowców i pięciu inżynierów zespołu czeka wytężona praca przy rekalibracji ustawień Leona TDI w trakcie sesji treningowych. Zespół wykorzysta swoje największe atuty, dzięki którym zdobył podwójne mistrzostwo w sezonie 2008: znakomity poziom przygotowań, dobrą strategię i absolutny priorytet pracy na rzecz zespołu przed indywidualnymi celami.
Mimo wydarzeń w Pau Yvan Muller pozostaje liderem klasyfikacji kierowców, a SEAT nadal prowadzi w klasyfikacji producentów. Słaby wynik we Francji ma jednak także pozytywny aspekt, ponieważ samochody SEAT-a w Walencji będą lżejsze od pojazdów BMW i Chevroleta odpowiednio o 20 i 10 kilogramów.
Tor Cheste jest szczególnie trudny dla SEAT-a, ale wiążą się z nim także przyjemne wspomnienia. W 2005 roku Jordi Gene wygrał tam wyścig za kierownicą modelu SEAT Leon WTCC. Było to wówczas pierwsze zwycięstwo tego auta i jego trzeci występ na torze.
Harmonogram
Sobota, 16 maja
08:45 – 09:15: Trening swobodny
11:45 – 12.15: Trening swobodny
15:15 – 15:50: Sesja kwalifikacyjna
Niedziela, 17 maja
09:30 – 09:45: Rozgrzewka
12:50: Wyścig 1., 11 okrążeń, start lotny
15:05: Wyścig 2., 11 okrążeń, start zatrzymany