Na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie SEAT po raz pierwszy zaprezentował model Leon Prototipo. Pojazd ten zapowiada wizerunek Leona kolejnej generacji, nawiązując jednak do sportowego charakteru obecnie produkowanego modelu. W nowym prototypie można odnaleźć także pewne elementy znane już z auta koncepcyjnego Salsa, zaprezentowanego na tej samej imprezie w 2000 roku.
Salsa stanowiła technicznie i ekonomicznie realistyczną wizję nowego stylu i wizerunku, które miały stać się znakiem rozpoznawczym kolejnych generacji samochodów hiszpańskiej marki. Pojawienie się modeli Altea i Toledo w ubiegłym roku było jednoznacznym potwierdzeniem realizacji tego zamysłu. Sylwetka obydwu pojazdów nawiązywała do stylu Salsy, zwłaszcza nowym wyglądem przodu oraz eleganckim przetłoczeniem wzdłuż boku samochodu, zwanym "dynamiczną linią".
Dzisiaj ta sama koncepcja widoczna jest w sylwetce modelu Leon Prototipo. Efektem pracy stylistów firmy SEAT jest samochód o wybitnie sportowym charakterze, zachowujący najważniejsze walory modelu Salsa.
Najbardziej sportowy nowy SEAT
Po Altei i Toledo, nowy Leon będzie już trzecim samochodem w nowej generacji produktów marki SEAT. Dzięki wyrazistej i nowoczesnej sylwetce typu coupé, Leon Prototipo łączy w sobie bezsprzecznie sportowy charakter oraz przestronność i wygodę charakterystyczną dla sedana - do której to kategorii przecież się zalicza.
Długość 4343 mm umożliwia sprawne poruszanie się mieście, zaś szeroki rozstaw kół i osi pozwalają dynamicznie i bezpiecznie pokonywać dalekie trasy.
Mimo że Leon Prototipo jest samochodem czterodrzwiowym, kształt tylnych szyb oraz brak widocznych klamek w tylnych drzwiach sprawia, że jego sylwetka przypomina raczej klasyczne coupé. Szeroko otwierająca się klapa bagażnika gwarantuje maksymalną wszechstronność nowego modelu hiszpańskiej marki.
Wnętrze Leona Prototipo, wykończone materiałami najwyższej jakości i pełne nowoczesnej technologii, to efekt żmudnych prac zespołu projektantów SEAT. Przedział pasażerski zaprojektowano dla 4 osób (2+2), zachowując znaczną przestronność auta mimo obniżonej wysokości. Klimat emocji i sportowej rywalizacji tworzą harmonizujące ze sobą detale nadwozia i wnętrza.
Leon Prototipo wyposażony jest w turbodoładowany silnik benzynowy FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Moc maksymalna 200 KM (147 kW) dostępna w przedziale od 5100 do 6000 obr/min przekazywana jest na koła przednie za pośrednictwem automatycznej sześciostopniowej skrzyni biegów DSG. Osiągi samochodu są znakomite: Leon Prototipo rozwija prędkość maksymalną 236 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 sekundy.
Do mocy i osiągów prototypowego Leona znakomicie pasują imponujące 19-calowe obręcze kół i opony o wymiarach 265/30.
Wyposażenie Leona Prototipo obejmuje także inne ekskluzywne elementy, takie jak nowe rozwiązania z zakresu technologii optycznych: reflektory biksenonowe z funkcją adaptacji, 4 kamery video, dwa monitory oraz odtwarzacz DVD.
Kamery video umożliwiają obserwację samochodu i jego otoczenia z różnych perspektyw. Trzy kamery umieszczone się na zewnętrz pojazdu: jedna w górnej części maski, kolejna w lusterku bocznym od strony kierowcy i ostatnia w trzecim świetle "stop". Kamera znajdująca się w kabinie ukryta jest w podsufitce, a dokładnie w zespole lamp oświetlenia wnętrza.
Obrazy rejestrowane przez kamery można oglądać na dwóch osobnych monitorach. Odtwarzacz DVD ukryty pod fotelem pasażera umożliwia oglądanie filmów z płyt DVD. Wyposażenie to docenią z pewnością przede wszystkim najmłodsi pasażerowie, którzy nawet podczas najdłuższej podróży nie będą się nudzić.
Ogólna koncepcja, sylwetka oraz technologie wykorzystane w modelu Leon Prototipo wyznaczają cechy samochodu kompaktowego przyszłości - samochodu, który potrafi zaspokoić wszelkie upodobania, a jednocześnie odzwierciedla jedną z głównych wartości marki: jej sportowy charakter.
Inne nowości firmy SEAT w Genewie
Dwa najnowsze seryjne modele marki SEAT - Altea i Toledo - także odegrały ważne role podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Obydwa modele wprowadzone w 2004 roku należą już do nowej generacji samochodów marki SEAT.
Na Salonie prezentowane są po dwie odmiany każdego z nich. Zarówno w przypadku Altei, jak i Toledo, jedno z aut wyposażone jest w najmocniejszy silnik benzynowy - 150-konny 2.0 FSI, zaś drugi w najmocniejszego diesla 2.0 TDI 140 KM.
Hiszpanie zaprezentowali w Genewie także najbardziej sportowe wersje (Cupra i FR) dwóch innych seryjnych modeli. Pierwsze miejsce w tej kategorii zajmuje Leon Cupra R z silnikiem o mocy 225 KM - najszybszy i najmocniejszy model produkcyjny maki SEAT.
Kolejna wersja Cupra zaprezentowana w Szwajcarii to Ibiza Cupra z silnikiem benzynowym 1.8 20VT o mocy 180 KM. Ibiza Cupra dostępna jest także z silnikiem Diesla 1.9 TDI o mocy 160 KM.
Na stoisku SEAT-a w Genewie nie mogło oczywiście zabraknąć Ibizy i Leona w sportowych wersjach FR. Zwiedzający mogli oglądać Leona FR z silnikiem Diesla 1.9 TDI o mocy 150 KM i również 150-konną Ibizę FR - wyposażoną jednak w silnik benzynowy 1.8 20VT. Ibiza FR oferowana jest także z silnikiem TDI o mocy 130 KM, zaś Leon - z silnikiem benzynowym 1.8 20VT 180 KM.