W silnikach typu FSI zastosowano nowoczesną technologię (Fuel Stratified Injection - wtrysk paliwa z uwarstwieniem ładunku), zapewniającą większą moc przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Do napędu Nowej Skody Octavia wykorzystano dwie jednostki napędowe tego typu: 1.6 FSI 16V/85kW oraz 2.0 FSI 16V/110 kW.
Technologia FSI otwiera nowy rozdział w technice samochodowej, ponieważ zwiększa moment obrotowy i moc silników z zapłonem iskrowym, obniża zużycie paliwa o ok. 15% oraz ogranicza emisję szkodliwych składników w spalinach.
W przeciwieństwie do silników zasilanych konwencjonalnym wtryskiem paliwa, tu zasilanie odbywa się poprzez wtrysk bezpośrednio do komory spalania. Proces spalania jest tym samym efektywniejszy - zużywa się dokładnie tyle paliwa, ile potrzeba, a silnik pracuje sprawniej i dynamiczniej. Elektroniczny system sterowaniem wtryskiem rozpoznaje obciążenie silnika i reguluje czas, ciśnienie, ilość paliwa oraz przepływ powietrza do wnętrza cylindra przez kanał dolotowy. W efekcie uzyskuje się niespotykaną dotąd sprawność i efektywność pracy silnika. Postęp ten jest porównywalny z wprowadzeniem technologii TDI w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.
Wszystkie wprowadzane obecnie do sprzedaży samochody wyposażone w silniki FSI spełniają normę czystości spalin EU4, której wymogi obowiązują od 2005 roku.
Rodzaj stosowanego paliwa: zarówno dla silnika 1.6 FSI, jak i 2.0 FSI producent zaleca stosowanie paliwa o LO 98 (można używać benzyny o LO 95 przy niewielkim spadku mocy). FSI to najnowocześniejsza technologia budowy silników benzynowych, która pozwala jednocześnie zwiększać moc oraz oszczędzać paliwo. Charakteryzują się wysoką kulturą pracy, doskonałą sprawnoscią i dynamiką przy ekonomicznym zużyciu paliwa.
Silnik FSI oferuje:
- znacząco większą dynamikę,
- zwiększenie mocy i momentu obrotowego,
- jednocześnie zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15%,
- spełnienie najnowszych norm czystości spalin.
W silnikach z systemem FSI można znaleźć szereg nowych rozwiązań technologicznych:
- bezpośredni wtrysk paliwa z podwójnym wtryskiem,
- proces spalania sterowany wtryskiwanym paliwem,
- rozwinięty system dostarczania powietrza do cylindrów (z klapami o płynnie regulowanym położeniu),
- dwa wałki rozrządu w głowicy silnika (DOHC) z płynnym przestawianiem wałka dolotowego,
- jednotłokowa wysokociśnieniowa pompa paliwowa,
- tłoczenie paliwa według zapotrzebowania,
- regulowana krzywkowa pompa oleju,
- rozbudowany system redukcji tlenków azotu (ze specjalnym katalizatorem akumulującym NOx i czujnikiem tlenków azotu).