Skoda Roomster to pięciodrzwiowy, mieszczący pięć osób minivan, który swą premierę miał w 2006 roku podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Genewie. Jej nazwa to zlepek dwóch słów "room" i "roadster" i miała sugerować praktyczny aspekt minivana oraz charakter auta ze sportowym zacięciem. Skoda Roomster opiera się na koncepcie o tej samej nazwie, pierwotnie zaprezentowanym we wrześniu 2003 roku podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie.
Podobnym "zlepkiem" jest również płyta podłogowa Grupy Volkswagen użyta w Roomsterze - jej przód wzięto ze Skody Fabii, a tył ze Skody Octavii pierwszej generacji, co przyniosło rezultat w postaci sześciocentymetrowej różnicy w rozstawie kół przednich i tylnych. Pojemność bagażnika Roomstera 5J wynosi od 455 do 1555 litrów.
Jak twierdzą projektanci Skody, przy tworzeniu nadwozia inspirowali się wyglądem kabiny samolotu. Wnętrze daje się dość dowolnie modyfikować, a tylne siedzenia są wyższe od przednich i można składać je w konfiguracji 40-20-40 zamiast zwykłej 40-60 oraz przesuwać wzdłuż i w poprzek auta.
Skoda Roomster po faceliftingu miała swoją premierę wraz z modelami Skody Fabia podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2010 r. Od kwietnia 2007 Skoda oferowała dwumiejscową wersję Roomster Van sprzedawaną pod nazwą Skoda Praktik. Produkcję Skody Roomster zakończono w 2015 roku.