Dlaczego akumulator odmawia posłuszeństwa zimą?
Ten sam akumulator w plusowej temperaturze wykazuje 100% sprawności elektrycznej, za to przy minusowych temperaturach wartość ta może spaść nawet do 60%. Powodem jest zmniejszenie intensywności reakcji chemicznych wewnątrz akumulatora. W ujemnej temperaturze wszystkie procesy zachodzą w nim wolniej. Dlatego dużym zagrożeniem dla baterii są kilkudniowe mrozy. Z tego względu, jeżeli mamy taką możliwość, warto trzymać samochód w garażu.
Inną przyczyną problemów może być częste stanie w korkach i pokonywanie autem tylko krótkich dystansów. Takie postępowanie nie pozwala na pełne naładowanie akumulatora, przez co później trudno jest nam ponownie uruchomić auto. Kolejnym zagrożeniem dla baterii jest fakt, że zimą częściej włączamy takie elementy jak ogrzewanie tylnej szyby, wentylator, światła, czy podgrzewanie foteli. W trakcie krótkiej jazdy czerpią one energię właśnie z akumulatora.
Co zrobić, żeby uniknąć takich problemów?
Przede wszystkim warto co jakiś czas skontrolować, w jakim stanie jest nasz akumulator. Nie dopiero wtedy, gdy pojawią się problemy i nie da się uruchomić silnika, a na proste zabiegi konserwacyjne będzie już za późno. Działanie akumulatora możemy sprawdzić w najbliższym warsztacie, często całkowicie za darmo. Od czasu do czasu dobrze jest też samodzielnie obejrzeć klemy i dokręcić je, gdy zaistnieje taka potrzeba. Wtedy będziemy mieć pewność, że połączenie elektryczne jest w normie i nie przysporzy nam przykrych niespodzianek. Znaczenie ma również czystość obudowy i biegunów baterii. W tym celu wystarczy przetrzeć je szmatką antystatyczną, która zmniejszy ryzyko powstawania wyładowań elektrycznych.
Jeżeli chcemy, aby akumulator się naładował, warto wybrać się na dłuższą przejażdżkę lub skorzystać z prostownika. Krótkie odcinki nie pozwalają na jego pełne doładowanie, przez co później możemy mieć problemy z odpaleniem auta. Bateria nie lubi bezruchu, dlatego lepiej unikać kilkudniowego, długotrwałego postoju zimą. Jeżeli jednak dojdzie do awarii, musimy zlokalizować przyczynę usterki u mechanika. Pamiętajmy też, że raczej nie powinniśmy wymieniać akumulatora samodzielnie. Możemy zająć się zakupem części, ale sama wymiana wymaga fachowej wiedzy i specjalistycznych narzędzi. Jeżeli szukamy nowego akumulatora, sprawdzajmy u zaufanych firm, np. Autos, oferującej części samochodowe do pojazdów ciężarowych, rolniczych i budowlanych.
Przezorny zawsze ubezpieczony
Jak widać, nasze działania zimą powinny skupiać się głównie wokół regularnego kontrolowania stanu akumulatora. Największym błędem jest myślenie, że skoro bateria działała bezproblemowo do tej pory, to nie musimy się o nic martwić. Według znanego porzekadła „przezorny zawsze ubezpieczony”, lepiej trzymać rękę na pulsie i przeprowadzać co jakiś czas proste, niewymagające dużego wysiłku zabiegi konserwacyjne.