Skoda przedstawia główne zalety poszczególnych przekładni oraz zasadę działania flagowej, dwusprzęgłowej skrzyni DSG.
Preferencje kierowców różnią się od siebie w zależności od regionu. Europa jest jednym z niewielu rynków na świecie, na których masowo wykorzystywane są manualne skrzynie biegów. W Ameryce, Chinach, Japonii czy Australii zdecydowanie bardziej popularne są przekładnie automatyczne. Na czym zatem polegają najważniejsze różnice między jedną a drugą skrzynią i jak przekładają się na eksploatację samochodu?
Automatyczna czy manualna?
Największą zaletą przekładni manualnej, obok możliwości decydowania o momencie zmiany biegów, jest niższa cena samochodu, a także niższa waga pojazdu. Do głównych zalet skrzyń automatycznych należy przede wszystkim wygoda, zwłaszcza podczas jazdy w mieście czy stania w korku. Auto z automatyczną przekładnią pozwala maksymalnie skupić się na samym prowadzeniu i nie wymaga koncentrowania się na dodatkowej czynności, jaką jest zmiana biegów. Automat jest również łaskawy dla niewprawionych kierowców i chroni silnik przed ich błędami. Zwolennicy ręcznej zmiany biegów cenią sobie możliwość lepszej kontroli pracy silnika i większej dynamiki jazdy. Amatorzy automatów doceniają wygodę i niskie spalanie paliwa. Czy emocje z jazdy zarezerwowane są zatem tylko dla posiadaczy samochodów z manualną przekładnią? Kompromisem może być skrzynia DSG, która łączy w sobie najlepsze cechy obu systemów.
Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów?
DSG (Direct Shift Gearbox) jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Skrzynia posiada dwa sprzęgła - dla biegów nieparzystych i parzystych. Zmiana odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie i opiera się na preselekcji przełożeń. W praktyce - gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, drugi jest już przygotowany do włączenia. Taka mechanika działania jest niezwykle płynna, eliminuje szarpnięcia i nie spowalnia samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.
Wyższe zużycie paliwa to mit
Nowoczesne skrzynie DSG ze względu na swoją budowę, różniącą się od tradycyjnych automatów pracujących na przekładni hydrokinetycznej, wyprzedzają ręczne przekładnie w kwestii oszczędzania paliwa oraz dynamiki. Podczas zmiany biegów nie występują przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła. Dodatkowo dla najniższego możliwego spalania można wybrać tryb ECO - skrzynia dostosuje zmianę biegów i utrzyma silnik w najbardziej optymalnym zakresie momentu obrotowego, zapewniając niskie zużycie paliwa i lepszą wydajność.
Bezcenny komfort
Amatorzy sportowych doznań cenią sobie umiejętną pracę sprzęgłem podczas zmiany biegów i precyzyjne równoważenie prędkości obrotowej silnika podczas redukcji. Nowoczesne skrzynie DSG oferują dynamikę i płynne działanie o wiele szybsze, niż w przypadku ręcznej zmiany biegów nawet przez najlepszego kierowcę. Idealnie dopasowana prędkość obrotowa pomaga również obniżyć poziom hałasu w kabinie i zminimalizować drgania.
Wygoda, brak obsługi sprzęgła i duża swoboda wyboru trybów jazdy w pełni rekompensują wyższą cenę samochodów wyposażonych w automatyczne przekładnie. Technologia dwusprzęgłowej przekładni DSG dostępna jest dla całego portfolio modeli Skody, zarówno SUV-ów czy flagowego Superba, jak i mniejszych miejskich modeli, takich jak Fabia.