Pomimo pandemii koronawirusa i niedoboru półprzewodników, do klientów na całym świecie dostarczono 878 200 pojazdów, w tym prawie 45 000 egzemplarzy modelu Enyaq iV, pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a marki. Zwiększył się także zasięg odpowiedzialności Skody Auto na poziomie Grupy Volkswagen, w tym za regiony Afryki Północnej, a także za rozwój globalnej platformy MQB-A0. Firma spodziewa się znacznych obciążeń działalności operacyjnej w 2022 r. w związku z wojną w Ukrainie i ograniczeniami w dostawach.
– Pomimo wielu wyzwań, rok 2021 był dobrym czasem dla Skody. W trakcie kryzysu półprzewodników zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby wyprodukować jak najwięcej samochodów. Jednocześnie wprowadziliśmy nowe modele i wyznaczyliśmy kurs na nową dekadę transformacji w ramach strategii NEXT LEVEL – Skoda STRATEGY 2030. Wzmocniliśmy również naszą pozycję w ramch Grupy Volkswagen, biorąc na siebie większą odpowiedzialność między innymi za region Afryki Północnej oraz za globalną platformę MQB-A0. Kontynuowaliśmy także proces powiększania naszej gamy modeli elektrycznych oraz podjęliśmy kolejne ambitne kroki w zakresie zrównoważonego rozwoju firmy. Kolejna część roku będzie naznaczona dużą dozą niepewności z powodu wojny w Ukrainie i ograniczeń w dostawach – podkreśla Thomas Schäfer, dyrektor generalny Skoda Auto.
– Wraz z nową generacją modelu Fabia oraz odświeżonymi, świetnie sprzedającymi się SUV-ami Karoq i Kodiaq, a także naszym pierwszym całkowicie elektrycznym modelem Enyaq iV, unowocześniliśmy i rozszerzyliśmy naszą gamę modeli. Niedobory półprzewodników sprawiły, że w ograniczonym stopniu byliśmy w stanie sprostać wysokiemu popytowi. Mimo trudnej sytuacji udało nam się znaleźć w pierwszej 8-ce marek w Europie. W Indiach, dzięki udanemu wejściu na rynek modelu KUSHAQ, podwoiliśmy nasze dostawy. Chciałbym podziękować naszym klientom za zaufanie i cierpliwość, a naszym dealerom za ich ogromne zaangażowanie. W tym roku będziemy kontynuować naszą ofensywę dzięki nowym modelom, takim jak Enyaq Coupe iV, Fabia Monte Carlo i odświeżony Karoq. Jednocześnie spodziewamy się kolejnego bardzo wymagającego roku sprzedażowego ze względu na ciągłe ograniczenia produkcyjne – dodaje Martin Jahn, członek zarządu Skoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.
Octavia bestsellerem marki, Enyaq iV przewyższa oczekiwania
W 2021 roku Skoda Auto dostarczyła 878 200 pojazdów na całym świecie. Wśród nich znalazło się 200 800 egzemplarzy Skody Octavia, która po raz kolejny obroniła tytuł najpopularniejszego modelu marki. Za nią uplasowały się SUV-y Kamiq (120 700 pojazdów) i Karoq (119 200 pojazdów). Enyaq iV, pierwszy elektryczny SUV Skody oparty na platformie MEB, został pomyślnie wprowadzony na rynek i z liczbą prawie 45 000 dostarczonych egzemplarzy znacznie przekroczył oczekiwania. Łącznie przyjęto już ponad 115 000 zamówień na ten model. W ostatnim czasie producent wzbogacił swoją ofertę o atrakcyjny wariant Coupe - Enyaq Coupe iV. Nowy pakiet oprogramowania dostępny dla obu aut zwiększa zasięg pojazdu, skraca czas ładowania, podnosi komfort i optymalizuje pracę.
W Indiach nowy Kushaq, pierwszy model opracowany w ramach projektu INDIA 2.0, wygenerował znaczny wzrost dla Skody (+108,9% w porównaniu do roku poprzedniego). Niedawno ruszyła także produkcja modelu Slavia w wersji notchback, która zapewni dalszy wzrost w popularnym segmencie A0.
Strategia NEXT LEVEL – Skoda STRATEGY 2030 wyznacza kurs na dekadę transformacji
Dzięki nowej strategii korporacyjnej NEXT LEVEL – Skoda STRATEGY 2030, Skoda Auto staje się jeszcze bardziej elektryczna, cyfrowa i międzynarodowa. Do 2030 roku firma zamierza zostać jedną z pięciu najlepiej sprzedających się marek w Europie. Producent dąży także do uzyskania statusu wiodącej europejskiej marki w Indiach i Afryce Północnej. Strategia NEXT LEVEL kładzie również fundamenty pod dalszy postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju i różnorodności.
Trzy nowe elektryczne modele, rozpoczęcie produkcji akumulatorów MEB, aktualizacja oprogramowania Enyaq iV
Po udanym wprowadzeniu na rynek modeli Enyaq iV oraz Enyaq Coupe iV, Skoda planuje przed 2030 rokiem premiery trzech kolejnych całkowicie elektrycznych samochodów, które pod względem ceny i wielkości będą plasowały się poniżej modelu Enyaq iV. W fabryce w Mladej Boleslav wyprodukowano już ponad 227 000 wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych do hybrydowych modeli typu plug-in - zarówno Skody jak i innych marek Grupy. Ponadto, pod koniec kwietnia rozpocznie się tam produkcja systemów akumulatorowych MEB. W pierwszej połowie 2022 roku ma pojawić się także decyzja w sprawie powstania Gigafactory w Czechach. Dzięki tym inicjatywom, ojczyzna marki Skoda Auto staje się prawdziwym centrum elektromobilności, którego celem jest zabezpieczanie oraz tworzenie nowych miejsc pracy.
Skoda Auto przejmuje odpowiedzialność za globalną platformę MQB-A0
Od października 2021 r. Skoda Auto jest odpowiedzialna za rozwój globalnej platformy MQB-A0 Grupy Volkswagen. Na jej podstawie Skoda oraz inne marki Grupy Volkswagen będą projektować nowe modele dla regionów o wysokim potencjale wzrostu, takich jak Indie, Afryka, kraje ASEAN i Ameryka Łacińska.
Utworzenie Rady Doradczej ds. Zrównoważonego Rozwoju, znaczny postęp w zakresie redukcji emisji CO2
Skoda Auto korzysta z wiedzy niezależnej Rady Doradczej ds. Zrównoważonego Rozwoju, która ma pomóc w realizacji ambitnych celów z tego obszaru. Pięciu doświadczonych na arenie międzynarodowej członków niezależnego komitetu będzie promować dialog między firmą a jej interesariuszami. Pierwsze konkretne projekty zostaną zainicjowane w 2022 roku. Ponadto, Skoda Auto znacznie ograniczyła emisję CO2 w całym łańcuchu wartości. W rezultacie firma zrealizowała w ubiegłym roku cele Unii Europejskiej dotyczące emisji CO2 – osiągając wynik o trzy gramy niższy. Zwiększony udział pojazdów całkowicie elektrycznych obniżył średnie wartości emisji, a tym samym w znacznym stopniu przyczynił się do sukcesu. Ponadto podczas produkcji zaoszczędzono 11 000 ton CO2, a zużycie wody zmniejszyło się o ponad jedną trzecią.
Dalszy rozwój języka stylistycznego marki
W drugiej połowie 2022 roku Skoda zaprezentuje nowy język projektowania, tworzony w ramach projektu „Modern Solid”, który będzie stopniowo wdrażany w kolejnym roku. W ten sposób producent koncentruje się na rodzinnym i naznaczonym wieloma aktywnościami stylu życia, biorąc pod uwagę szybko zmieniające się oczekiwania i potrzeby swoich klientów.
Niepewność związana z wojną w Ukrainie i wąskimi gardłami w łańcuchu dostaw, rozpoczęte kampanie pomocy
Z powodu wojny w Ukrainie i wąskich gardeł w dostawach, firma spodziewa się dużych obciążeń swojej działalności operacyjnej w 2022 roku. W ścisłej współpracy z partnerem społecznym KOVO, Skoda Auto opracowała wiele konkretnych środków pomocowych. W pierwszym kroku producent przekazał 10 milionów koron czeskich organizacji „People in Need” („Člověk v tísni”). Potrzebujący pracownicy z Ukrainy otrzymają pomoc w zbudowaniu bezpiecznego życia w Czechach dla swoich rodzin. Skoda Auto wysyła miliony koron, aby wesprzeć miasta partnerskie w opiece nad uchodźcami w pobliżu swoich zakładów produkcyjnych, koncentrując się na zakwaterowaniu, lekcjach języka, edukacji, opiece zdrowotnej oraz integracji. Ponadto, Skoda Logistics pomaga w transporcie darowizn materialnych na Ukrainę i wypożycza pojazdy czeskim organizacjom humanitarnym, aby w szybki i skuteczny sposób wesprzeć ich działalność.