Aerodynamika Skody Fabia Rally2 nowej generacji zależy więc w dużej mierze od konfiguracji samochodu drogowego. Najlepszy w swojej klasie współczynnik oporu powietrza seryjnej Skody Fabia dał inżynierom Skoda Motorsport doskonałą podstawę do opracowania samochodu rajdowego, odznaczającego się wysokimi właściwościami aerodynamicznymi.
Właściwości aerodynamiczne to jeden z najważniejszych aspektów podczas opracowywania każdego rodzaju samochodu rajdowego. W kategorii Rally2 warianty rajdowe muszą wywodzić się z modeli seryjnych. Inżynierowie stają więc przed zupełnie innymi wyzwaniami, niż ich koledzy w ramach tworzenia pojazdów typu single seater. Kiedy Skoda Motorsport rozpoczęła prace nad nową generacją Skody Fabia Rally2, punktem wyjścia stał się analogiczny model samochodu drogowego. Głównym celem inżynierów było wykorzystanie wyjątkowej aerodynamiki nowej generacji Skody Fabia w jej rajdowym odpowiedniku.
- Elementy aerodynamiczne zastosowane w samochodzie drogowym doskonale sprawdziły się również w warunkach rywalizacji sportowej, dając pakietowi aerodynamicznemu Skody Fabia Rally2 doskonałą podstawę. Aerodynamice nowego modelu poświęciliśmy bardzo dużo uwagi. Głównym celem rozwoju była wyższa siła docisku zwiększająca właściwości aerodynamiczne samochodu – wyjaśnia Lukáą Vojík, Dział Rozwoju Technicznego Skoda Auto.
Wersja seryjna modelu Fabia posiada kurtyny powietrzne po obu stronach przedniego zderzaka. Kierują one strumień powietrza w wysoce kontrolowany sposób przez boczne panele nadwozia i nadkola. Inżynierowie Skoda Motorsport wybrali podobne rozwiązanie dla przedniego zderzaka nowej generacji Skody Fabia Rally2. W samochodzie rajdowym kurtyny powietrzne współpracują z przednim splitterem wzdłuż całej dolnej krawędzi przedniego zderzaka, zapewniając optymalne właściwości aerodynamiczne przedniej części auta.
Respektując przepisy Rally2 określone przez FIA, inżynierowie Skoda Motorsport oraz Dział Badań i Rozwoju Skoda Auto musieli znaleźć nowe sposoby na zoptymalizowanie równowagi między siłą docisku a niskim oporem w przyszłym samochodzie rajdowym. Mając na uwadze oszczędność kosztów, przepisy Rally2 zakazują między innymi używania aktywnych elementów aerodynamicznych. W konsekwencji, w nowej generacji Skody Fabia Rally musiano zrezygnować z regulowanych elektrycznie żaluzji, które zawiera przednia dolna osłona chłodnicy modelu seryjnego. Do punktów kluczowych należą całkowicie nowe tylne skrzydło oraz przepływ powietrza nad obszarem dachu.
- Zgodnie z przepisami Rally2, tylne skrzydło auta rajdowego nowej generacji jest znacznie większe od spojlera wykorzystanego w wariancie drogowym Skody Fabia. Co ważne, Skoda Fabia Rally2 nowej generacji osiąga dwukrotnie większą siłę docisku od obecnego samochodu rajdowego – dodaje Lukáą Vojík.
Zmodyfikowany kształt znajdującego się na dachu wlotu powietrza, kierującego świeże powietrze znad przedniej szyby do kokpitu, optymalizuje przepływ powietrza nad autem. W samochodach drogowych odpowiedni otwór wentylacyjny znajduje się zwykle na dolnym końcu przedniej szyby. Na odcinkach specjalnych rajdów szutrowych ten obszar samochodu jest jednak bardzo podatny na zakurzenie lub wodę rozpryskującą się na masce.
Dział rozwoju Skoda Motorsport zweryfikował wyniki symulacji obliczeniowej dynamiki płynów (CFD) z badaniami w tunelu aerodynamicznym, a następnie przeprowadził obszerne sesje testowe. W ostatnim czasie za kierownicą będącego w fazie testów samochodu zasiadło kilku kierowców rajdowych, aby na hiszpańskich drogach szutrowych i asfaltowych osobiście sprawdzić aerodynamikę pojazdu.