Wykorzystanie platformy MQB-A0 Grupy Volkswagen dało inżynierom Skoda Motorsport m.in. możliwość dalszej poprawy i tak już bardzo wydajnej konstrukcji bezpieczeństwa tego niezwykle cenionego i zdobywającego szereg tytułów w kategorii Rally2 samochodu.
Inżynierowie nieczęsto mają szansę zaprojektować samochód rajdowy od podstaw. Dlatego stworzenie nowej generacji Skody Fabia Rally2 to dla zespołu Skoda Motorsport niezwykle ważny moment. Punktem wyjścia dla inżynierów stała się czwarta generacja drogowej wersji modelu Fabia, który został stworzony w oparciu o platformę MQB-A0 Grupy Volkswagen.
– Platforma nowej Skody Fabia została wykonana z wysokowytrzymałej i ultra wysokowytrzymałej stali w strefach krytycznych dla bezpieczeństwa pasażerów, co okazało się przydatne także dla rozwoju nowej generacji Skody Fabia Rally2. Przekłada się to na dalszą poprawę wytrzymałości konstrukcji podłogi na skręcanie i lepszą trwałość karoserii samochodu rajdowego – wyjaśnia Tomáą Karnią, inżynier ds. bezpieczeństwa w Skoda Motorsport.
Już od chwili debiutu w 2015 roku, Skoda Fabia Rally2 udowodniła swoją wytrzymałość w wypadkach na odcinkach specjalnych.
– Analiza tych wypadków dostarczyła nam istotnych danych, które pozwolą jeszcze bardziej podnieść standardy bezpieczeństwa nowej generacji Skody Fabia Rally2. Zdobyte dane połączyliśmy z pozostałymi doświadczeniami związanymi z obecnym samochodem rajdowym, a następnie przedefiniowaliśmy przypadki obciążeń dla karoserii nowej generacji Skody Fabia Rally2 – kontynuuje Tomáą Karnią.
Zespół inżynierów wykonał kilka pętli symulacji komputerowych przy użyciu Metody Elementów Skończonych (MES). Podejście to, mówiąc w uproszczeniu, pozwala symulować zachowanie złożonych systemów poprzez dekompozycję na wiele prostych elementów o znanych właściwościach. Ich relacje są sterowane równaniami.
– Po obliczeniach przeprowadzono szeroko zakrojone testy na drogach asfaltowych i szutrowych, aby potwierdzić wynik symulacji – dodaje Karnią.
Bezpieczeństwo Skody Fabia Rally2 nowej generacji przekracza wymagania stawiane przez FIA
Absolutną podstawę strategii bezpieczeństwa załogi na pokładzie nowej generacji Skody Fabia Rally2 stanowi klatka bezpieczeństwa. Jej wymiary i materiał są określone w regulaminie organu zarządzającego FIA. Co istotne, klatka nowej generacji Skody Fabia Rally2 w niektórych obszarach przekracza wymagania FIA. Przykładowo, kliny istotne w przypadku zderzenia bocznego zostały znacząco zwiększone w porównaniu z przepisami FIA.
Klatka bezpieczeństwa w rajdowej wersji modelu Fabia składa się z ponad 35 metrów wysoko wytrzymałych rur chromowo-molibdenowych.
– Nasi technicy stosują niestandardowy sposób budowy tej części samochodu: klatka bezpieczeństwa jest ręcznie spawana przez certyfikowanych ekspertów na nieosłoniętej podczas budowy platformie – zanim zostaną dodane części boczne i dach. Ta metoda gwarantuje większą dokładność, a także lepsze połączenia rur i kopiowanie kształtu ciała – opisuje Tomáą Karnią.
Chociaż ulepszone zostały wszystkie aspekty konstrukcji bezpieczeństwa nowej generacji Skody Fabia Rally2, głównym celem było zwiększenie bezpieczeństwa w przypadku zderzenia bocznego. Aby go osiągnąć, inżynierowie Skoda Motorsport pracowali nad trzema obszarami: mocowaniami siedzeń, panelami drzwi oraz częścią klatki stanowiącą poprzeczkę przy drzwiach. Lewą i prawą stronę nowej generacji Skody Fabia Rally2 łączy konstrukcja uchwytów foteli oraz dodatkowa szyna. Tym sposobem siły uderzenia bocznego są znacznie lepiej przenoszone z jednej strony samochodu na drugą.
- Ogranicza to deformację nadwozia i klatki bezpieczeństwa. Przewyższamy wymagania FIA również w tym obszarze – komentuje Karnią.
Dodatkowo, nowa generacja Skody Fabia Rally2 posiada masywne wstawki w poprzeczkach drzwi, będących elementem klatki bezpieczeństwa, które dodatkowo chronią przed siłami bocznymi.
Poszycia drzwi wewnętrznych samochodu Rally2 muszą być wypełnione pianką pochłaniającą energię.
- Wyściółka nowej generacji Skoda Fabia Rally2 również w tym obszarze przekracza wielkość narzuconą przez FIA”, mówi Tomáą Karnią.Dodatkowo sześć warstw włókna węglowego i kevlaru uszczelnia piankę w kierunku kokpitu, chroniąc załogę przed ostrymi odłamkami.
Poprawiony został również system mocowania pasów bezpieczeństwa. Dodano dodatkową rurę klatki bezpieczeństwa z każdej strony samochodu, aby jeszcze bardziej poprawić wytrzymałość i sztywność punktów mocowania pasów barkowych. Ponadto kierowca i pilot na pokładzie nowej generacji Skody Fabia Rally2 mogą liczyć na sprawdzony system gaśniczy, który łączy ręczne gaśnice oraz automatyczną jednostkę z rozpylaczami piany w kokpicie i w komorze silnika.
Jednym z pozytywnych aspektów dalszej poprawy konstrukcji bezpieczeństwa jest zwiększona trwałość karoserii, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji samochodu dla klientów Skoda Motorsport.