Obecnie wysiłki techników skupiają się na doskonaleniu rozłożenia ciężaru auta. Platforma pochodząca z modelu seryjnego Fabia daje inżynierom szansę na dalszą poprawę właściwości jezdnych samochodu rajdowego. Nowa generacja odnoszącego sukcesy pojazdu szczególnie wykorzystuje w tej kwestii duży rozstaw osi nowej Skody Fabia.
Nowa generacja Skody Fabia Rally2 bazuje na nowym, seryjnym modelu Fabia. Wraz z tą zmianą pojawia się również zupełnie nowa platforma w rajdowym samochodzie. Ponieważ przepisy dopuszczają tylko drobne zmiany w tym zakresie, sportowy pojazd wykorzystuje zmodyfikowane wymiary samochodu drogowego – seryjnie produkowana Skoda Fabia nowej generacji ma teraz o 94 milimetry dłuższy rozstaw osi i 48 milimetrów większą szerokość.
- Obecna Skoda Fabia Rally2 evo jest najbardziej utytułowanym samochodem w swojej kategorii i również w trwającym obecnie sezonie 2022 wygrywa zawody na całym świecie. Naszym celem jest obrona tej pozycji w przyszłości, wraz z nową generacją Skody Fabia w wersji Rally2. Całkowicie nowa platforma jest jednym z kluczowych czynników zapewniających jeszcze większą konkurencyjność – mówi Michal Hrabánek, szef Skoda Motorsport.
Podczas obecnej fazy testów i rozwoju nowej generacji Skody Fabia Rally2, Skoda Motorsport kładzie największy nacisk na pracę nad balansem masy samochodu. Dłuższy rozstaw osi i ogólnie większe wymiary samochodu dają inżynierom nowe możliwości rozmieszczenia głównych podzespołów auta. Aby znaleźć optymalny rozkład masy, inżynierowie Skoda Motorsport opracowali unikalne metody zmiany balansu samochodu podczas sesji testowych, oceny różnych rozwiązań rozkładu masy i analizy ustawień dla wszystkich rodzajów nawierzchni.
- Aby jak najlepiej wykorzystać ten układ, zaczęliśmy od zera w porównaniu z poprzednią Skodą Fabia Rally2. Na przykład udało nam się zmienić położenie zbiornika paliwa czy wykorzystać większą przestrzeń między szynami podwozia w komorze silnika. Przeprojektowaliśmy również skrzynię biegów, sprzęgło i koło zamachowe, aby uzyskać mniejszą bezwładność i większą wydajność. Ponadto nowa generacja Skody Fabia Rally2 otrzymuje większy i wydajniejszy intercooler, który nie zmieściłby się pod maską obecnego samochodu – wyjaśnia Jan Krasula, lider projektu zespołu ds. rozwoju w Skoda Motorsport.
- Nowa generacja Skody Fabia Rally2 jest bardzo dobrze wyważona. Dłuższy rozstaw osi sprawia, że samochód jest nieco spokojniejszy, a tył jest bardziej stabilny – podkreśla Emil Lindholm, obecny fiński mistrz rajdowy, po intensywnych testach samochodu.
Andreas Mikkelsen, który za kierownicą Skody Fabia Rally2 evo w 2021 r. zdobył tytuł mistrza WRC2 w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA i zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA, mówi: - Balans samochodu jest naprawdę dobry. To daje mi dużo pewności siebie, kiedy wykonuję skoki. Kierowca testowy Kris Meeke, zwycięzca rajdów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, podsumowuje: - Krok po kroku wprowadzamy ulepszenia w każdym obszarze.