W trosce o bezpieczeństwo Skoda stosuje aktywne systemy wykorzystujące kamery, radary i czujniki do zapobiegania wypadkom, a także funkcje pasywne, mające na celu minimalizowanie skutków wypadków poprzez optymalnie zaprojektowane nadwozie i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Teraz obejmują one także centralną poduszkę powietrzną, dostępną w najnowszej generacji Skody Octavia oraz w modelach Enyaq i Enyaq Coupé.
"Samochody Skody od dawna należą do najwyżej ocenianych w testach Euro NCAP, częściowo ze względu na ich wysoce precyzyjne pasywne systemy bezpieczeństwa, w tym centralną poduszkę powietrzną – wyjaśnia Klára Ševčíková odpowiedzialna za rozwój poduszek powietrznych w Skodzie.
Jak działa centralna poduszka powietrzna?
Jeśli jednostka sterująca wykryje zderzenie boczne lub kombinację uderzeń podczas wypadku, centralna poduszka powietrzna zostanie wyzwolona w ciągu kilku milisekund. Poduszka powietrzna jest wystrzeliwana i napełniana gazem w przestrzeni między przednimi fotelami oraz nad konsolą środkową.
Jej zadaniem jest spowolnienie ruchu pasażerów siedzących z przodu i zapobieganie bezpośredniemu zderzeniu ich głów (oraz ewentualnie ramion). Jeśli dojdzie do wypadku po stronie pasażera, a kierowca jest sam w samochodzie, centralna poduszka powietrzna zamortyzuje jego ruch i zmniejszy potencjalne obrażenia (np. uszkodzenia żeber, ramion czy szyi).
Umiejscowienie poduszki
Centralna poduszka powietrzna znajduje się w okolicach podłokietnika fotela kierowcy. O jej obecności informuje materiałowa etykieta z napisem „Airbag” umieszczona nad konsolą środkową z boku podłokietnika. Poduszka zapobiega zderzeniu głów kierowcy i pasażera, dlatego jest najbardziej skuteczna w przypadku kolizji bocznych.
Rygorystycznie testowane
Projekt centralnej poduszki powietrznej uwzględnia odmienne ułożenie przednich foteli względem siebie, a także różne typy ludzkich sylwetek. W związku z tym, producent przeprowadził statyczne i dynamiczne testy z wykorzystaniem manekinów. Badania weryfikują funkcjonalność mechanizmu przed zatwierdzeniem go do produkcji seryjnej, a także sprawdzają prawidłowy proces rozwijania się poduszki z fotela w niskich i wysokich temperaturach.
Poduszka powietrzna przechodzi również program symulacji starzenia się materiału, który trwa do 12 tygodni. Część jest testowana w komorze klimatycznej pod wpływem wstrząsów, dużych wahań temperatury, słonej mgły i pyłu. Testy dynamiczne, znane jako zderzeniowe, oferują bardzo dokładną i realistyczną symulację rzeczywistych kolizji samochodowych.
W testach tych poduszka powietrzna musi spełniać swoją funkcję powstrzymującą. Następnie oceniane są różne kryteria, takie jak pokrycie potencjalnego obszaru uderzenia głową, wartości biomechaniczne mierzone na manekinach oraz terminowe i prawidłowe odpalenie poduszki powietrznej.