Strategiczne przeniesienie montażu z zakładu w Kvasinach uwalnia nowe moce wytwórcze, które zostaną wykorzystane do budowy dodatkowych egzemplarzy Skody Octavia. Skoda Superb jest flagowym modelem w portfolio marki od czasu wprowadzenia pierwszej nowoczesnej generacji w 2001 roku.
– Premiera modelu nowej generacji to zawsze wyjątkowy moment dla całego zespołu. Nowa Skoda Superb jest częścią projektu Beta+, który obejmował wspólny rozwój modeli Skoda Superb i Volkswagen Passat pod kierownictwem marki Skoda. Inicjatywa ta pokazuje nasz wysoki poziom kompetencji i wiedzy specjalistycznej. Wraz z kolejną generacją flagowego modelu ICE, wykorzystujemy również znaczące dla Grupy Volkswagen synergie. Serdecznie dziękuję wszystkim kolegom, którzy z wielkim zaangażowaniem przyczynili się do realizacji tego projektu – mówi Andreas Dick, Członek Zarządu Skoda Auto ds. Produkcji i Logistyki.
Synergia w ramach Grupy
Decyzja o produkcji czwartej generacji modelu Superb w fabryce marki Volkswagen w Bratysławie została ogłoszona w listopadzie 2020 roku. Posunięcie to jest częścią projektu Beta+, mającego na celu wykorzystanie synergii w sieci produkcyjnej i dalsze zwiększanie wydajności. Skoda była odpowiedzialna za cały rozwój modeli Superb i Volkswagen Passat, które będą produkowane na tej samej linii.
Przenosząc produkcję modelu Superb do Bratysławy, marka tworzy moce produkcyjne dla dodatkowych egzemplarzy Skody Octavia w zakładzie w Kvasinach (zaczynając od lata 2024 roku). Dodatkowo, pozwoli to na budowę większej liczby pojazdów z napędem elektrycznym w fabryce w Mladá Boleslav.
Produkcja Skody Superb na Słowacji rozpoczyna się od części karoserii, z których wiele jest tłoczonych w Bratysławie, a następnie transportowanych do nowej hali produkcyjnej. Hala była pustostanem i przeszła całkowitą transformację w ramach projektu Beta+. W ciągu niecałych dwóch lat Skoda zainstalowała w niej ponad 500 najnowocześniejszych robotów, systemów sterowania i sprzętu do klejenia, a także wdrożyła nowych dostawców.
Ponadto kompleksowo zmodernizowano halę montażową: linia, na której nowe modele zostały płynnie zintegrowane z działającą produkcją samochodów Volkswagen i Skoda, nie była wcześniej wykorzystywana do budowy modeli z napędem hybrydowym typu plug-in. Przebudowa hali montażowej obejmowała instalację urządzeń automatyki i technologii obsługi, systemów kamer przemysłowych oraz dalsze aktualizacje na całej linii montażowej. Dodatkowo, obszar produkcji podwozi został rozszerzony o pakiety akumulatorów do pojazdów elektrycznych.
W zakładzie w Bratysławie znaczące i przynoszące wymierne korzyści dla środowiska zmiany przeszła również lakiernia. Przykładem są nowe kabiny lakiernicze wyposażone w zaawansowane systemy cyrkulacji powietrza i możliwość wychwytywania lotnych związków organicznych, stanowiące kolejny krok w kierunku bardziej przyjaznej dla środowiska produkcji.
Nowy język stylistyczny i szeroki wybór układów napędowych
Produkcja Skody Superb czwartej generacji rozpoczyna się od wariantu Combi, a w pierwszej połowie 2024 roku zostanie rozszerzona o wersję Liftback. Gama nowoczesnych i wydajnych jednostek napędowych obejmuje trzy silniki benzynowe o mocy od 110 kW (150 KM) do 195 kW (265 KM) oraz dwa silniki wysokoprężne o mocy 110 kW (150 KM) i 142 kW (193 KM). Ponadto auto będzie dostępne z nowym napędem hybrydowym typu plug-in o zasięgu elektrycznym do 100 km (wyłącznie w wariancie Combi), a także – po raz pierwszy w tej serii modelowej – z technologią miękkiej hybrydy.
Flagowy model marki od 1934 roku
Dziedzictwo Skody Superb sięga 1934 roku, począwszy od wprowadzenia Skody 640 Superb. Topowe modele producenta samochodów nosiły tę znakomitą nazwę do 1949 roku. W 2001 roku marka przywróciła historyczne oznaczenie dla swojej pierwszej nowoczesnej generacji pojazdu Superb. Do tej pory wyprodukowano ponad 1,6 miliona egzemplarzy flagowego modelu Skody z silnikiem ICE.