Model zachwyca subtelnym i bardzo wyrafinowanym wyglądem, nowymi reflektorami, zderzakami i zaktualizowanym grillem. Co o procesie projektowania mówią designerzy marki?
"Może się tak nie wydawać, ale cały przód samochodu jest zupełnie nowy. Wszystko od krawędzi maski w dół zostało przerobione" – mówi Alexander Leicht, który był odpowiedzialny za modernizację tej części samochodu.
Przeprojektowano przednie i tylne zderzaki, które zwiększają całkowitą długość Liftback i Combi o dziewięć milimetrów do 4698 milimetrów. Projektanci dopasowali też boki atrapy chłodnicy Skody do wysokości nowych reflektorów.
"Nowa konstrukcja kurtyn powietrznych nadaje przedniej części auta bardziej sportowy i dynamiczny wygląd. Są one również większe i przyczyniają się do poprawy przepływu powietrza" – dodaje Leicht, wskazując na ich główną funkcję.
Więcej światła i sportowy wygląd
Prawdopodobnie tym, co najbardziej wyróżni samochód nie będzie jednak zderzak, lecz reflektory.
"Teraz wydają się one obejmować osłonę chłodnicy. Zarówno wersja podstawowa, jak i Full LED Matrix, mają nową sygnaturę świetlną, która to podkreśla" – wyjaśnia Leicht.Światła Full LED Matrix wykorzystują nową technologię wielosegmentową i element dekoracyjny Crystallinium, który pojawił się już w modelach Superb i Kodiaq nowej generacji. Sam grill również jest nowy: ma cieńszą, subtelniejszą ramę, jego krawędzie są bardziej wyprofilowane, a ich środkowy kąt ściślej dopasowany do innych linii na przodzie. Pozostały jednak czteroramienne reflektory typowe dla tego pojazdu.
Sportowa wersja RS również została poddana liftingowi. Zmiany dotyczą głównie przedniej części nadwozia. Przeprojektowano reflektory oraz błyszczący czarny grill z oznaczeniem RS. Zderzak otrzymał bardzo charakterystyczny kształt, inny niż w pozostałych wersjach.
"Podkreśla to szerokość samochodu, ale jednocześnie chcemy, aby detale akcentowały jego dynamiczny charakter – wyjaśnia Jounggeen Kim, projektant odpowiedzialny za wygląd zmodernizowanego modelu Octavia RS.
Kim dodaje, że czarne powierzchnie zderzaka pomagają nadać dynamizmu tej części auta, podkreślają jego proporcje i tworzą wyrazisty kontrast z obszarami pomalowanymi w kolorze nadwozia. Inspiracją dla projektantów był kształt skrzydeł samolotu.
Z tyłu samochodu znajdują się nowe tylne światła i charakterystyczny napis Skoda, zaprojektowany zgodnie z odświeżonym CI marki.
"Konstrukcja tylnych świateł uległa zmianie: kierunkowskazy są teraz wyłącznie poziome, a krystaliczne elementy wewnątrz reflektorów precyzyjniej dopasowują się do segmentowej sygnatury w kształcie litery C. Spojler został zoptymalizowany pod względem aerodynamicznym" – mówi Karel Linhart, który był odpowiedzialny za zmiany w tylnej części samochodu.
Linhart pracował również nad nowym tylnym zderzakiem.
"Starałem się utrzymać ciągłość projektu i rozszerzyć go na boczne krawędzie drzwi i progów. Sporo eksperymentowaliśmy również z powierzchniami. Zasadniczo są one bardziej eleganckie, ale najtrudniejsze było uzyskanie minimalistycznego wyglądu, który nie wydaje się oczywisty i nudny – dodaje.
Bardziej zrównoważone wnętrze
Zmiany wprowadzono również we wnętrzu Nowej Skody Octavia. Zmodernizowany model oferuje teraz m.in. bardziej ekologiczne materiały, cztery poziomy wyposażenia i dziewięć opcji Design Selections. Klienci mogą wybierać spośród różnych wersji tapicerki, wykonanych np. z ekologicznie garbowanej skóry lub tekstyliów z recyklingu. Nowością są detale w kolorze Dark Chrome, które zastąpiły dotychczasowe, jasne elementy chromowane.