Od wyjechania ze stolicy Rosji kierowcy i pasażerowie konwoju przebyli góry, lasy i stepy, przekraczając 11 stref czasowych. W deszczu i słońcu, przez lasy, bagna i stepy, w prawdziwie pionierskich warunkach pojazdy i ludzie byli wystawieni na ekstremalne warunki drogowe i przyrodnicze. Tylko na początku podróży spod kół umykała raczej dobra asfaltowa nawierzchnia w Moskwie i okolicach. Potem, im dalej na wschód, tym było trudniej. Pryskał żwir na szutrowej drodze na odcinku Czita-Chabarowsk i błoto na offroadowych drogach syberyjskiej tajgi. Na trasie znalazło się m.in. 18 większych miejscowości – w tym jedno z najstarszych wschodnioeuropejskich miast – założony w 1095 r. Riazań oraz najstarsze i najgłębsze na świecie jezioro – Bajkał.
Próba charakterów i sprzętu zakończyła się zwycięsko - po przejechaniu 9 700 kilometrów uczestnicy wyprawy bezpiecznie i zgodnie z harmonogramem dotarli do celu. Metą była końcowa stacja Kolei Transsyberyjskiej, której skład pokonuje trasę 9259 km drogą żelazną z Moskwy do Władywostoku w 6 dni i 4 godziny.
Uczestnikami wyprawy byli goście Škoda Auto, dziennikarze telewizyjni i prasowi (w tym z polski), przedstawiciele Škoda Auto Russia oraz osoby odpowiedzialne za organizację imprezy. W każdym z pojazdów podróżowały 2, maksymalnie 3 osoby. Dwa auta miały przypisane specjalne role – jedno wozu telewizyjnego, drugie wozu technicznego. Poza specjalna oprawą startu i mety imprezy zorganizowano eventy dealerskie połączone z konferencjami prasowymi w Samarze, Ufie, Czelabińsku, Jekaterynburgu i Nowosybirsku.
Uczestniczące w wyprawie samochody Škoda Octavia Scoutt to, jedne z nielicznych aut w tej klasie oferowanych z napędem 4x4. Są standardowo wyposażone w ESP oraz innowacyjną funkcję DSR – podpowiedź ruchu kierownicą. Pojazdy biorące udział w wyprawie oprócz m.in. przednich i bocznych poduszek powietrznych, dwustrefowej klimatyzacji automatycznej Climatronic oraz reflektorów ksenonowych zostały wyposażone w 16” stalowe obręcze kół (by uniknąć uszkodzeń w trudnym terenie), a niektóre z nich w bagażniki dachowe.
Sponsorami Scout Experience 2007 byli: Matador, producent opon na których pojazdy pokonały trasę wyprawy; Shell, który dostarczył najwyższej klasy płyny samochodowe; firma Salomon, której ubrania chroniły uczestników imprezy bez względu na pogodę.
Trasa wyprawy:
04.08 Moskwa
04.08 Riazań
04.08 Penza
05.8 Samara
06.8 Ufa
07.8 Czelabińsk
08.8 Jekaterynburg
08.08 Tiumeń
09.08 Omsk
10.08 Nowosybirsk
11.08 Kemerowo
11.08 Krasnojarsk
12.08 Irkuck
13.08 Jezioro Bajkał
14.08 Ułan-Ude
15.08 Czita
16.08 Skoworodino
17.08 Błagowieszczeńsk
19.08 Chabarowsk
20.08 Władywostok