Od września rozpoczynają się tutaj kursy, dzięki którym koszty paliwa mogą spaść nawet o jedną czwartą!
W ramach kursów prowadzonych przez doświadczonych instruktorów szkoły bezpiecznej jazdy Škoda Auto Polska SA kierowcy w teorii i w praktyce poznają główne zasady Eco Driving’u. Uczą się wykorzystywać możliwości jakie w tym zakresie drzemią w nowoczesnych jednostkach napędowych. Energia każdego grama benzyny lub oleju napędowego może być spożytkowana optymalnie pod warunkiem, że kierowca zna i stosuje "przykazania" jazdy ekologicznej i ekonomicznej. Czyli z techniką i taktyką EKO-jazdy – mówi Tomasz Płaczek, kierownik ds. szkoleń Szkoły Auto. Technika to umiejętności, m.in. szybkiej zmiany biegów, energicznego przyspieszania i hamowania silnikiem, a także dbanie o kondycję techniczną pojazdu. Do taktyki należy m.in. uważna obserwacja drogi i jej otoczenia, w konsekwencji przewidywanie zdarzeń mogących nastąpić w ciągu najbliższych kilku lub kilkudziesięciu sekund.
O zajęciach z Eco Driving’u w Szkole Auto powinni poważnie pomyśleć właściciele firm i osoby zarządzające flotami samochodowymi. Uświadomienie kierowców wykorzystujących auta jako narzędzie pracy może doprowadzić do prawdziwej kumulacji korzyści. Zarówno dla pracodawcy, jak dla zatrudnianych przez niego osób. Przy 20 firmowych samochodach ze średnim - przebiegiem rocznym 50 000 km, zużywających po 8 litrów benzyny na 100 przejechanych kilometrów, tylko o 10% mniejsze zapotrzebowanie na paliwo (przy średniej cenie benzyny 4,30 zł za litr) daje roczne oszczędności na poziomie 34 400 zł! Poza tym firma wydaje mniej m.in. na pokrywanie kosztów wypadków drogowych i nieobecności biorących w nich udział pracowników; nie notuje strat związanych z niezrealizowanymi zamówieniami lub usługami. Mniej policzalne korzyści to wizerunek przedsiębiorstwa, które dba o środowisko naturalne oraz swoich pracowników – w końcu ecodriving to o wiele mniej stresu podczas codziennej jazdy samochodem.
Zmiana stylu jazdy przez wszystkich kierowców przyczyniłaby się także do znacznego obniżenia emisji CO2 i w efekcie redukcji efektu cieplarnianego. Każde auto jeżdżące w Polsce wydziela tyle dwutlenku węgla (na jeden kilometr) ile faktycznie spala benzyny, oleju napędowego lub gazu płynnego – dzięki ecodriving’owi można ograniczyć te wartości nawet o 25%!
Wskazówki do jazdy w stylu ECO:
- Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.
- Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
- Przyspieszaj – jeśli warunki drogowe na to pozwalają – dynamicznie, wciskając pedał gazu do ¾ głębokości.
- Nie jedź na luzie – jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.
- Uruchamiaj silnik bez gazu.
- Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.
- Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.
- Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem.
- Bądź przewidujący – unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
- Unikaj zbędnego obciążenia.
- Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach.
- Dbaj o właściwy stan techniczny auta (silnik, zawieszenie).
- Planuj podróż – czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy samochód jest najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na dystansie poniżej 4 km.
Idea EKO-jazdy, jak można przetłumaczyć ten angielskojęzyczny termin, powstała w połowie lat 90-tych XX w. Niezależnie od siebie – przy wsparciu instytucji rządowych – zaczęli ją promować Finowie i Szwajcarzy. Wymierne korzyści jakie daje ten sposób kierowania samochodem: oszczędność paliwa i elementów eksploatacyjnych pojazdu, zmniejszenie emisji szkodliwych produktów spalania (kierowcy i pasażerowie odpowiadają za 1/3 emisji CO2), ograniczenie hałasu, łagodzenie stresu związanego z jazdą, redukcja ryzyka wypadków drogowych (m.in. dzięki mniejszym prędkościom i uważniejszemu prowadzeniu), przyczyniły się do coraz większego zainteresowania EKO-jazdą.
Od 2001 r. działa program Eco-Driving-Europe popularyzujący tę technikę jazdy we wszystkich krajach Unii Europejskiej (szczegóły na www.ecodrive.org); w Polsce jego wdrażaniem zajmuje się Krajowa Agencja Poszanowania Energii (www.kape.gov.pl). W latach 2006-2008 promocję jazdy ekologicznej i ekonomicznej wspierać będzie również kolejny unijny program – ECODRIVEN. Jego głównym celem, obok powiadomienia jak największej liczby kierowców o zaletach EKO-jazdy, jest stworzenie struktur szkoleniowych Eco Driving’u w poszczególnych krajach, w tym w Polsce.
Eco Driving to drugi program Szkoły Auto, projektu stworzonego przez Škoda Auto Polska SA w 2004 r. Celem Szkoły Auto jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach oraz promowanie bezpiecznego stylu jazdy. Od początku istnienia szkoły w około 250 szkoleniach doskonalących technikę jazdy wzięło udział blisko 3 800 kursantów. Uczyli się eliminować złe nawyki i błędy oraz doskonalić swe umiejętności w prowadzeniu samochodu.
Od 2006 r. partnerem Szkoły Auto jest lider w zakresie szkolenia kierowców – ADAC Fahrsicherheitszentrum. Korzysta z programu szkoleniowego przygotowanego specjalnie na potrzeby Szkoły Auto, który bazuje na niemieckim doświadczeniu i uwzględnia polskie warunki oraz specyfikę ruchu na naszych drogach. Instruktorzy Szkoły Auto, jako jedyni w Polsce, posiadają certyfikaty instruktorskie ADAC Fahrsicherheitszentrum oraz bogate doświadczenie z zakresu szkoleń bezpiecznej jazdy.