...jak producenci samochodów są przygotowani na te wyzwania. Po wymagających półrocznych testach okazało się, że Škoda Octavia RS TDI w wersji Combi to "najczystszy" diesel wśród aut klasy średniej.
Auto rodem z Mladá Boleslav otrzymało 81 punktów i 4 gwiazdki, zajmując w ogólnej klasyfikacji czwarte miejsce. Dla porównania Toyota Prius i Honda Civic Hybrid uzyskały w swojej klasie tylko nieznacznie lepsze wyniki, odpowiednio 89 i 83 punkty dla emisji substancji szkodliwych i CO2. Równie dobrze wypadły inne modele Škody: 80 punktów w teście ADAC otrzymała Škoda Octavia Ambiente wyposażona w silnik 1.6 FSI/85 kW (115 KM), 75 punktów i także cztery gwiazdki przyznano Škodzie Octavia 2.0 FSI/ 110 kW (150 KM).
Tym samym koncern Škoda Auto pokazał, że technologia stosowana w silnikach benzynowych i typu diesel może konkurować z rozwiązaniami wykorzystywanymi w autach o napędzie hybrydowym i na gaz ziemny. Sukces jest tym bardziej wart podkreślenia, że ADAC EcoTest jako jedyny pozwala uzyskać urealnione wyniki testowanych samochodów, dając obecnym i przyszłym użytkownikom tych pojazdów wiedzę opartą na praktycznych przesłankach; ADAC postuluje wprowadzenie pełnego zakresu kontroli składu spalin, a nie badania jedynie emisji CO2.
Pojazd Škody triumfujący w ekologicznych testach ADAC, to jeden z nowszych modeli tej marki. Škoda Octavia RS TDI niedawno uzupełniła linię modelową bardzo popularnej na wielu rynkach Octavii. Sercem tego samochodu – bez którego niemożliwe byłoby uzyskanie tak dobrego wyniku – jest silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 125 kW (170 KM). Ta nowoczesna jednostka może pochwalić się maks. momentem obrotowym 350 Nm przy 1 800 obr./min., przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 8,6 s. oraz prędkością maks. 224 km/h w przypadku wersji Combi. Jednocześnie, przejawiając bardzo skromny apetyt na paliwo: w ruchu miejskim/poza miastem/w cyklu mieszanym odpowiednio: 7,9/4,8/5,9 litrów oleju napędowego na 100 przejechanych kilometrów.
Zalety silnika mogą być w pełni wykorzystane przez kierowcę dzięki niezwykle precyzyjnie działającej sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Jednak Škoda Octavia RS TDI to nie tylko zaawansowana technologia i doskonałe parametry, auto równie dobrze wygląda, jak się prowadzi. Obniżone o 12 mm zawieszenie, spoilery z przodu i z tyłu samochodu, ozdobne końcówki układu wydechowego z zewnątrz oraz m.in. sportowe fotele i metalowe pedały z materiałem antypoślizgowym wewnątrz – trudno przejść koło tego samochodu obojętnie.