...oraz podczas jazd terenowych na odcinkach górskim i leśnym. Wkrótce szkolenie z bezpiecznej jazdy offroadowej wchodzi do programu Szkoły Auto, która organizowała Scout Extreme Trophy.
Tor ADAC w Linthe pod Berlinem to jedyne takie miejsce w tej części Europy, gdzie można w bezpiecznych warunkach testować w pełni profesjonalnie Octavię Scout 4x4 – samochód łączący cechy auta miejskiego i uterenowionego. Podczas pierwszej części Scout Extreme Trophy testy przebiegały na modułach toru do bezpiecznej jazdy w poślizgu i na ostrych zakrętach. – To rewelacyjne auto, które umożliwia bezpieczną jazdę nawet w bardzo trudnych warunkach drogowych, na naszych wyboistych szosach i w kapryśnym polskim klimacie. Kiedy do tej pory w kraju mamy jedynie 700 km autostrad, to naprawdę znakomite rozwiązanie dla polskich kierowców – mówi Maciej Wisławski, uczestniczący w Scout Extreme Trophy, ekspert Szkoły Auto i uczestnik wielu rajdów samochodowych.
Podczas drugiej części imprezy Scout’y sprawdzały się jadąc po leśnej trasie z zakrętami, głębokimi dołami, pochyłą kamienistą ścianą, przez przeprawę z bali nad rzeką i przez błotnisty bród. W trzeciej części imprezy samochody pokonywały wzgórze wjeżdżając i zjeżdżając szutrową drogą pod sporym nachyleniem, wjeżdżały pod ostrym kątem w górę oraz zjeżdżały w dół po kamienistej nawierzchni.
– Rzecz jasna nie da się porównać tych testów z jazdą w prawdziwie krańcowych warunkach w których miałem swój udział, na przykład na skalistych odcinkach pustynnych wydm – mówi Jacek Czachor , doświadczony kierowca off roadowy, ośmiokrotny uczestnik Rajdu Dakar, pierwszy w historii polskiego sportu motorowego Mistrz Świata w rajdach terenowych. – Moim zdaniem jednak Octavia świetnie się prowadzi, a podczas Extreme Trophy znakomicie sprawdzała się na leśnych i górskich bezdrożach. To świetne auto na weekendowe i wakacyjne wyjazdy w teren – dodaje Czachor.
Škoda Octavia Scout 4x4 świetnie sobie radziła podczas zarówno testów off roadowych, jak i szosowych, dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym. Jej prześwit to aż 180 mm, co znacznie podnosi właściwości jezdne oraz umożliwia poruszanie się w bardzo trudnych warunkach drogowych, np. po górskich i leśnych drogach. Wymiary Škody Octavia Scout 4x4 to 4581 mm długości, 1533 mm wysokości i 1784 mm szerokości. Rozstaw osi to 2578 mm, a rozstaw kół wynosi 1534 mm.
Aby zapewnić odpowiednio dobre własności jezdne, Škodę Octavia Scout 4x4 wyposażono w sprawdzony system napędu na cztery koła - Škoda Auto. Głównym elementem jest Haldex – sprzęgło wielopłytkowe.
W codziennej, normalnej eksploatacji napędzane są tylko koła przednie, gdy dojdzie jednak do uślizgu kół na skutek pogorszenia się przyczepności podłoża (piasek, śnieg), napęd w odpowiednich do warunków proporcjach natychmiast jest przekazywany również na koła tylne – co ważne, zupełnie automatycznie. Takie rozwiązanie to oszczędność paliwa i pełen komfort. Jazda modelem Scout 4x4 jest z pewnością maksymalnie bezpieczna.
Na torze w Linthe testowane były samochody wyposażone w obie dostępne jednostki napędowe - silnik diesla 2.0 TDI PD/103 kW (140 KM) oraz silnik benzynowy 2.0 FSI/110 kW (150KM) – obydwa silniki są czterocylindrowe i posiadają sześciostopniową manualną skrzynię biegów. Silnik diesla posiada w standardzie filtr cząstek stałych (DPF).
W dodatku Octavię Scout 4x4 zaprojektowano z myślą o off-roadowym designie. Jest wyposażona w charakterystyczne zderzaki przednie i tylne. Dodatkowo auto ma ochronne listwy na nadkolach, przednie listwy progowe z napisem Scout oraz specjalne osłony podwozia dodatkowo zabezpieczające podzespoły auta. Obręcze kół ze stopów lekkich Proteus 17” znacznie uatrakcyjniają wygląd samochodu, dodatkowo poprawiając walory trakcyjne auta. Wygląd Škody Octavia Scout 4x4 podkreślają także logo modelu oraz polerowane podwójne rury wydechowe. Wszystkie te elementy od razu zdradzają bardziej uterenowiony (off-roadowy) charakter modelu Scout.