...maksymalny komfort oraz doskonałość wykończenia. Nowa Škoda Superb będzie wyposażona w opatentowany przez Škoda Auto system zmiennego sposobu otwierania bagażnika Twindoor, pozwalający - w zależności od potrzeb - otwierać go jak w samochodach o nadwoziu typu sedan lub - jeśli zajdzie potrzeba zapakowania większego przedmiotu - jak w liftbacku. W Škodzie Superb nowej generacji zastosowano też udoskonalony, nowatorski Adaptacyjny System Świateł Przednich - AFS, po raz pierwszy wprowadzony w samochodach Grupy Volkswagen.
Atutami Nowej Škody Superb są także bezpieczeństwo oraz przestronność i bogactwo wnętrza. Samochód będzie można wyposażyć nawet w dziewięć poduszek powietrznych, a nowością będą poduszki boczne chroniące pasażerów siedzących z tyłu oraz poduszka zabezpieczająca kolana kierowcy. Przestronność wnętrza docenią zarówno osoby zajmujące przednie fotele, jak i podróżujące na tylnej kanapie. Także bagażnik ma ponadprzeciętne rozmiary - objętość przestrzeni ładunkowej przy standardowo ustawionej tylnej kanapie wyniesie 565 litrów, a po jej złożeniu osiągnie 1 670 litrów. Centrum nowoczesnej deski rozdzielczej zajmie system nawigacji satelitarnej wyposażonej między innymi w twardy dysk o pojemności 30 GB oraz ekran dotykowy. Pośród sześciu dostępnych silników centralne miejsce zajmie sześciocylindrowa jednostka FSI o pojemności 3,6 litra, połączona z napędem na cztery koła przekazywanym za pośrednictwem sprzęgła Haldex czwartej generacji oraz zautomatyzowaną skrzynią biegów DSG. Nowa Škoda Superb będzie przekonywać klientów wysokim poziomem bezpieczeństwa, eleganckim nadwoziem oraz doskonałym komfortem jazdy.
TRADYCJA I NOWATORSKA ŚWIEŻOŚĆ
Nazwa modelu Superb nawiązuje do tradycji marki Škoda, która sygnowała tą nazwą limuzynę z lat trzydziestych i czterdziestych. Już wtedy budowała ona reputację czeskiej firmy, jako marki motoryzacyjnej z czołówki najlepszych producentów na świecie.
Początek nowej ery tego modelu nastąpił w 2001 roku. Wprowadzenie go na rynek poprzedziły staranne analizy rynku, wszechstronne badania oraz drobiazgowy program rozwoju technologicznego. Zaraz po premierze Škoda Superb pierwszej generacji przebojem dołączyła do wyższej klasy samochodów. Żaden inny model nie dokonał w takim czasie przewartościowania w całym segmencie samochodów z tak trwałym skutkiem. Parafrazując słowa Juliusza Cezara, współczesny model Superb "przybył, zobaczył i zwyciężył". Stał się jednym z najbardziej interesujących modeli w klasie Executive. "Wyjeżdżał" z tarczą z testów porównawczych w specjalistycznych czasopismach m.in. z takimi modelami, jak Mercedes-Benz Klasy E, Peugeot 607, Alfa Romeo 166 czy też Jaguar S-Type. Porównywano go także z modelami klasy wyższej średniej np. Fordem Mondeo, Renault Laguną i także z tych porównań wychodził obronną ręką. Podkreślano niewiarygodnie wręcz korzystny stosunek jakości do ceny.
Od końca roku 2001 na zakup Škody Superb zdecydowało się blisko 130 000 klientów na całym świecie, z czego w Polsce niemal 6 000 klientów.
STYL W CAŁOŚCI I W SZCZEGÓŁACH: WZORNICTWO
Druga generacja Škody Superb debiutuje tej wiosny, świętując swoją premierę podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Niezwykły klimat wystawy samochodowej w Lac Léman będzie znakomitą scenerią dla pierwszej prezentacji modelu. Najnowsza odsłona modelu Superb posiada wiele cech charakterystycznych, rozpoznawanych u swoich poprzedników, przedstawionych w udoskonalonej formie. Dzięki swemu wzorowemu wykończeniu oraz doborowi materiałów najwyższej jakości, pretenduje do pozycji lidera, w szczególny sposób podkreślając swoją świeżą stylistykę.
Proporcjonalna forma karoserii o ponadczasowych kształtach dzięki wyraźnym elementom stylistycznym sprawia, że wzornictwo tego modelu Škody cechuje się niepowtarzalnością równą jego niezawodności. Nowa koncepcja wzornicza najlepiej jest widoczna w wyrazistej, trójwymiarowej formie atrapy chłodnicy, podczas gdy delikatne chromowe dodatki nadają mu optycznej głębi oraz mocy. Zarys klapy silnika płynnie styka się z reflektorami, wzmacniając poziomą orientację ich kształtu, co podkreśla wizerunek auta solidnie trzymającego się drogi. Chromowe wykończenia wokół okien w wyższych wersjach wyposażenia przechodzą w trójwymiarowy element umieszczony na centralnym słupku drzwi. Wydłużona, w porównaniu do poprzednika, linia dachu w widoczny sposób ukazuje przestronność, szczególnie w tylnej części auta.
Nowa architektura modelu Superb komunikuje jedną z najważniejszych cech w tym segmencie - komfortową przestrzeń dla kierowcy i pasażerów. Po raz pierwszy w historii modeli Škoda tablica rejestracyjna nie jest zintegrowana z pokrywą bagażnika, tym razem została umieszczona niżej, na dolnej części zderzaka, a jej miejsce zajęło logo marki. Atrakcyjny wygląd tylnej części modelu Superb wzmacniają dodatkowo dwuczęściowe tylne światła. Ich jedna połowa jest zintegrowana z tylnymi nadkolami, a druga - z pokrywą bagażnika. Za dnia wyróżniają się prostolinijnym i eleganckim kształtem, natomiast po zmierzchu świecą światłem uformowanym w kształt litery C, charakterystycznym dla najnowszej generacji samochodów marki Škoda. Całości dopełniają koła o rozmiarze nawet 18 cali, podkreślające solidny wizerunek oraz elegancję i dynamikę auta.
PRZESTRONNE WNĘTRZE ORAZ KONCEPCJA TWINDOOR
Model ma 4 838 mm długości, 1 817 mm szerokości oraz 1 462 mm wysokości. Przestrzeń na kolana pasażera na tylnej kanapie została zwiększona o 19 mm. Stało się tak, mimo że długość całkowita nowego modelu jest prawie identyczna z długością modelu poprzedniej generacji. Wielkość wnętrza Nowej Škody Superb jest zauważalnie większa od auta poprzedniej generacji, a efekt ten osiągnięto dzięki zastosowaniu poprzecznej zabudowy silnika.
Także inne rozwiązania zastosowane w Nowej Škodzie Superb wpisują się w koncepcję "przemyślane rozwiązania". Unikalny w skali rynku charakter ma system zmiennego sposobu otwierania bagażnika o nazwie Twindoor (opatentowany przez Škoda Auto). Mimo, że wzornictwo w tej klasie trzyma się tradycyjnej koncepcji nadwozia typu sedan, model Superb nowej generacji został wyposażony w tylną pokrywę bagażnika, która w praktyce eliminuje wszelkie ograniczenia dotyczące możliwości ładunkowych. Zaprojektowany przez inżynierów koncernu Škoda system stanowi niezwykle praktyczne i funkcjonalne rozwiązanie. W zależności od potrzeb, jednym ruchem dłoni może zostać otwarta pokrywa bagażnika, jak w samochodach o nadwoziu typu sedan lub cała pokrywa bagażnika wraz z tylnym oknem, jak w samochodach typu liftback.
W ten sposób na co dzień otwieramy tylko jedną część pokrywy bagażnika, a w razie potrzeby zyskujemy możliwość załadunku przedmiotów o znacznym rozmiarach. Pod pokrywą kryje się przestronny bagażnik, który - gdy oparcia tylnych siedzeń znajdują się w pozycji pionowej - mieści 565 litrów, a po złożeniu oparć jego pojemność wzrasta do 1 670 litrów. Osiąga zatem wielkość, której z trudem dorównują nawet samochody kombi segmentu Executive. Wzrost pojemności bagażnika w stosunku do poprzedniego modelu Škody Superb wynosi 85 litrów.
Model Superb drugiej generacji posiada także szeroką gamę innych rozwiązań konstrukcyjnych w dużym stopniu przewyższających możliwości jego poprzednika. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości w konstrukcji podwozia, uzyskuje ono o 10% lepszą sztywność, odczuwalną szczególnie podczas pokonywania zakrętów.
PRIORYTET - BEZPIECZEŃSTWO
Maksymalną widoczność w Nowej Škodzie Superb zapewnia duża powierzchnia szyby przedniej oraz znaczące zwiększenie wielkości lusterek bocznych. Jednak w trudnych warunkach pogodowych najbardziej poprawi ją nowy Adaptacyjny System Świateł Przednich - AFS oferowany wraz z reflektorami biksenonowymi. Škoda to pierwsza marka w obrębie Grupy Volkswagen oferująca system AFS z rozszerzonym zakresem funkcji. Znajduje on zastosowanie szczególnie podczas jazdy nocą. Znacząco poprawia oświetlenie przestrzeni przed pojazdem, umożliwiając kierowcy wcześniejsze zauważenie ewentualnych przeszkód na drodze oraz jeszcze szybszą reakcję. Przy prędkości od 15 do 50 km/h, wiązka światła zostaje rozszerzona tak, by zapewnić lepsze oświetlenie krawędzi drogi, działa także znana już z innych modeli funkcja doświetlania zakrętów Corner. Przy wyższej prędkości (powyżej 90 km/h) elektroniczny układ sterowania ustawia światła w taki sposób, by doświetlony został także lewy pas. Ponadto wiązka światła zostaje lekko uniesiona, by oświetlić dłuższy odcinek drogi. Trzeci tryb systemu AFS działa podobnie do funkcji świateł mijania - jest uruchamiany podczas jazdy z prędkością od 50 do 90 km/h. W systemie AFS wykorzystane jest również specjalne ustawienie przeznaczone do jazdy podczas deszczu, ograniczające odbijanie się światła od kropel wody.
Atrakcyjnym szczegółem, podkreślającym wyjątkowość modelu, jest umieszczenie na górnych krawędziach reflektorów oznaczenia modelu - Superb.
Bezpieczeństwo pasażera w Nowej Škodzie Superb podnosi system poduszek powietrznych. W zależności od standardu wyposażenia oraz wersji, mamy do dyspozycji aż dziewięć poduszek. Absolutną nowość stanowią: poduszka ochraniająca kolana kierowcy oraz poduszki boczne w tylnej części auta.
SZEŚĆ NOWOCZESNYCH JEDNOSTEK NAPĘDOWYCH
Na początek Nowa Škoda Superb dostępna będzie z trzema silnikami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Zapewne najpopularniejszą stanie się jednostka TDI PD o pojemności 2,0 l, dostarczająca moc 103 kW (140 KM). Jej maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i osiągany jest w przedziale 1800-2500 obrotów na minutę, co wystarcza, by przyspieszyć od 0 do 100 km/h w ciągu 10,2 sekundy oraz osiągnąć prędkość maksymalną równą 207 km/h. Wartość całkowitego zużycia paliwa na poziomie 5,9 l na 100 km jest bardzo umiarkowana. Emisja CO2 wynosi 155 g/km. Zaawansowana technologia zastosowana przy budowie układów zasilania w znacznym stopniu zmniejsza poziom hałasu związanego z działaniem pompowtryskiwaczy.
Wyższą moc i dynamikę zapewnia jednostka TDI o pojemności 2,0 litrów, współdziałająca z układem bezpośredniego wtrysku paliwa Common rail. Dostarcza ona 125 kW (170 KM) mocy, napędzając auto maksymalnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm w przedziale 1750-2500 obrotów na minutę. Zużycie paliwa wynosi 6,0 l na 100 km w cyklu mieszanym, a emisja CO2 równa jest 159 g/km. Potencjał tego silnika ukazują doskonałe parametry. Prędkość maksymalna wynosi 222 km/h, a samochód wyposażony w ten silnik przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 8,8 sekundy. Oba opisane wyżej silniki wysokoprężne współpracują z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów lub sześciostopniowa, zautomatyzowaną przekładnią DSG.
Gamę silników wysokoprężnych uzupełnia jednostka TDI PD o pojemności 1,9 l i parametrach gwarantujących zadowalającą kulturę jazdy, a jednocześnie korzystna cenowo. Ta czterocylindrowa jednostka zapewnia moc równą 77 kW (105 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm przy 1900 obrotach na minutę. Dzięki średniemu zużyciu paliwa na poziomie 5,7 l na 100 km zapewnia zarówno ekonomiczną, jak i - w związku z emisją CO2 równą 151 g/km - niezwykle ekologiczną jazdę. Pozwala rozpędzić auto do 190 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 12,5 sekundy. Moc na przednie koła przekazuje ręczna, pięciostopniowa skrzynia biegów. Standardowo, wszystkie wersje silników wysokoprężnych wyposażone są w filtr cząstek stałych DPF, natomiast w krajach, w których jakość paliwa nie spełnia odpowiednich wymogów, jednostka TDI PD o pojemności 1,9 l i mocy 77 kW dostarczana jest bez powyższego filtra.
Wszystkie spośród dostępnych silników benzynowych są wyposażone w układ wtrysku bezpośredniego. Wersja TSI z silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1,4 l debiutuje w modelu Superb i mimo swej niewielkiej pojemności skokowej - zapewnia 92 kW (125 KM) mocy oraz maksymalny moment obrotowy równy 200 Nm w przedziale 1500-4000 obrotów na minutę. Ten niewielki silnik dużej mocy potrzebuje zaledwie 10,5 sekundy, żeby przyspieszyć od 0 do 100 km/h, jednocześnie umożliwia on osiągnięcie prędkości maksymalnej 201 km/h. Dzięki koncepcji zmniejszenia pojemności (tzw. downsizing) zużycie paliwa w przypadku silnika benzynowego spada do niezwykle korzystnej wartości 6,6 l paliwa na 100 km. Całkowita emisja CO2 sięga 157 g/km. Silnik występuje z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów.
Podstawowym silnikiem benzynowym w nowym modelu Superb będzie jednostka TSI o pojemności 1,8 l oraz mocy 118 kW (160 KM). Zapewnia ona maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm w przedziale od zaledwie 1500 do 4200 obrotów na minutę, i prędkość maksymalną 220 km/h. Przyspieszenie następuje w sposób błyskawiczny - aby rozpędzić auto od 0 do 100 km/h wystarczy zaledwie 8,6 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 l na 100 kilometrów, natomiast emisja CO2 wynosi 180 g/km. Jednostka będzie występować z sześciostopniową, manualną lub siedmiostopniową, zautomatyzowaną przekładnią DSG.
Największą i najmocniejszą będzie jednostka FSI V6 o pojemności 3,6 l, mocy równej 191 kW (260 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 350 Nm w przedziale od 2500 do 5000 obrotów na minutę. Średnie zużycie paliwa wynosi 10 l na 100 km, a emisja CO2 238 g/km. Opisywany silnik rozpędza auto od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy i zapewnia prędkość maksymalną 250 km/h. Jednostka FSI V6 o pojemności 3,6 l dostępna jest wyłącznie wraz ze zautomatyzowaną, sześciostopniową przekładnią DSG oraz napędem na cztery koła.
NAJWYŻSZY STANDARD: WYPOSAŻENIE
Wyposażenie Nowej Škody Superb cechuje wysoka jakość we wszystkich dostępnych wersjach. W oferowanym wyposażeniu znajdą się między innymi: czujnik deszczu, asystent oświetlenia, reflektory biksenonowe z systemem AFS, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, asystent parkowania oraz funkcja zapobiegania staczaniu się pojazdu na podjeździe czy np. podgrzewane siedzenia dostępne nie tylko w przedniej, lecz również w tylnej części auta. Wymienione elementy to tylko fragment długiej listy udogodnień.
Pakiet elektroniczny zaspokaja wszystkie możliwe oczekiwania. Wachlarz opcji oferowanych dla nowego modelu Superb cechuje się najwyższym poziomem i obejmuje: zaawansowany system nawigacji z ekranem dotykowym oraz układem pamięci w postaci dysku twardego, system audio najwyższej klasy z głośnikami wysokiej mocy oraz odtwarzaczem CD. Każdy z przyjemnością skorzysta zapewne także z gniazda umiejscowionego w podłokietniku Jumbo Box, które umożliwia podłączenie odtwarzacza MP3, zewnętrznego nośnika danych lub czytnika kart. Wszystkie wymienione elementy są harmonijnie zintegrowane z deską rozdzielczą. Konsola centralna w kształcie litery V podkreśla charakter wnętrza, natomiast chromowane wykończenia oraz lśniące, czarne powierzchnie stanowią stylistyczne urozmaicenie.
Nowe, okrągłe przyrządy pomiarowe z białymi wskaźnikami gwarantują maksymalną czytelność zarówno za dnia, jak i nocą. W poszycie dachu wmontowane zostały diody elektroluminescencyjne, zapewniające rozproszone oświetlenie wnętrza (funkcja CatVision). Diody emitują białe światło, nadając wnętrzu jeszcze bardziej ekskluzywny wygląd. Przejrzyście uporządkowane oraz łatwo identyfikowalne elementy sterujące, jarzą się delikatnym zielonym światłem - firmowym kolorem Škody. Kolor zielony rodzi także jeszcze jedno ważne skojarzenie: fakt, że 95 procent całkowitej masy pojazdu można poddać recyklingowi, podkreśla przyjazny dla środowiska charakter auta.