...dziesięć najbardziej oszczędnych samochodów zgłoszonych przez polskich importerów, w tym - Fiata Panda 1.3 Multijet, Renault Modus 1.5 dCi, Hyundaia i10 1.1 CRDi, Toyotę Prius i Peugeota 308 1.6 HDi FAP.
Nowa Škoda Fabia 1.4 TDI na liczącej 444 km trasie testu zużyła 14,11 litra oleju napędowego (średnie spalanie 3,2 l/100 km), podczas gdy katalogowe zużycie dla tego auta wynosi 4,6 l/100 km. Możliwa do osiągnięcia skala oszczędności sięga więc 30 %!
- Podstawą sukcesu w osiągnięciu tak dużej oszczędności paliwa był świetny samochód, ale w uzyskaniu tak dobrego efektu konieczne było zastosowanie zasad Eco Drivingu - mówi Radosław Jaskulski kierujący zwycięskim samochodem w V Superteście Ekonomii. - To była świetna zabawa, bardzo cieszę się z tego zwycięstwa. Okazało się, że jeżdżąc zgodnie z zasadami Eco Drivingu, jesteśmy w stanie wydać o prawie jedną trzecią mniej pieniędzy na paliwo. Przy obecnych cenach paliw, to duża radość dla portfela - uśmiecha się Jaskulski.
- Oszczędności uzyskane przez Radka Jaskulskiego są porównywalne z osiąganymi przez uczestników kursów ekologicznej i ekonomicznej jazdy, które organizujemy w Szkole Auto od września 2007 roku - mówi Tomasz Piasny, PR Manager w Skoda Auto Polska S.A.
- Do tej pory w naszych szkoleniach Eco Drivingu wzięło udział już ponad 200 kierowców, głównie flot samochodowych dużych przedsiębiorstw - dodaje Piasny.
Trasy pokonywane podczas szkoleń Szkoły Auto mają podobną strukturę do pokonywanych w Superteście Ekonomii - a więc odcinki nasilonego ruchu ulicznego, podmiejskie, trasy szybkiego ruchu. Uzyskany przez Škodę Fabia i jej kierowcę Radka Jaskulskiego wynik został osiągnięty w warunkach normalnego ruchu, przy średniej prędkości od 65 do 70 km/h. Zgodnie z zasadami Eco Drivingu, kierowcy przestrzegali limitów prędkości obowiązujących na trasie przejazdu. Ta wiodła drogą nr 7 z Warszawy do Elbląga, następnie drogą nr 22 przez Malbork do autostrady A1, trójmiejską obwodnicą S6 - i dalej drogą nr 216 do Władysławowa. W kilku miejscach ruch był spowolniony z powodu robót drogowych, a na końcu obwodnicy Trójmiasta uczestnicy imprezy utknęli na kilka minut w kilometrowym korku, by do Redy poruszać się w kolumnie aut, co miało związek z porą popołudniowego szczytu komunikacyjnego, a do Władysławowa jednym z popularniejszych szlaków weekendowych mieszkańców Trójmiasta.
Warto wspomnieć, że tak znakomite wyniki uzyskane przez instruktora Eco Drivingu zostały poprzedzone kilkumiesięczną współpracą z jednym z europejskich liderów i prekursorów ekologicznej jazdy - fińskim EcoDriving Center Oy. Dzięki współpracy z fińskimi specjalistami, ich wiedzy i szkoleniom jakie przeszli wszyscy instruktorzy Szkoły Auto, mogą oni nie tylko rzetelnie i skutecznie przekazywać wiedzę o ekojeździe swoim kursantom, ale także w praktyce udowadniać, że zasady Eco naprawdę działają. - Dzięki stosowaniu na co dzień zasad Eco Drivingu możemy zmniejszyć niepożądane efekty związane z użytkowaniem auta. Warunkiem osiągnięcia sukcesu jest przekonanie do korzyści wynikających z ekojazdy jak największej liczby kierowców - mówi Mika Jukkara z EcoDriving Center Oy.