Pod koniec sierpnia, na torze Formuły 1 pod Budapesztem Skoda przedstawiła prasie poddany face liftingowi model Octavii. Zmiany zewnętrzne w modelu Octavii na rok 2001 są bardzo subtelne, jedynie znawcy marki zauważą natychmiast, że jest to zupełnie nowy samochód: kratownica chłodnicy zyskała szerokie chromowane obramowanie a prostokątne reflektory okryto przejrzystymi kloszami. W reflektory wbudowano także białe kierunkowskazy i światła przeciwmgielne.
Dobrze widoczny jest nowy przedni spoiler pod zderzakiem z trzema dużymi szczelinami na całej szerokości i wąskiej listwie biegnącej górą. Tylne reflektory limuzyny posiadają taką samą formę jak w mniejszej Skodzie Fabii. We wnętrzu nowy kształt zyskały tylko wskaźniki.
Pasażerowie siedzący na tylnich siedzeniach mają teraz więcej miejsca do dyspozycji, gdyż przestrzeń na nogi zwiększono o 22 mm. Osiągnięto to dzięki zmienionej konstrukcji oparć siedzeń tylnich, nie naruszając jednocześnie przestrzeni obszernego bagażnika. Jego pojemność wynosi nadal 528 litrów w limuzynie i 1512 litrów w kombi. Oktavia nie jest modelem dla lubiących przebierać w wyposażeniu - dostępne są tylko trzy jego warianty. Wersja podstawowa nazywa się Classic i obejmuje m.in. poduszkę powietrzną dla kierowcy. Wyposażenie o podwyższonym standardzie - Ambiente zawiera dodatkowo zamek centralny i elektryczne lusterka zewnętrzne.
Wersja Elegance dysponuje ponadto kołami z lekkich stopów, podwójną poduszką powietrzną i klimatyzację. Poza tym w ofercie znajduje się eleganckie, ekskluzywne wyposażenie Laurent & Klement, wyróżniające się luksusową skórzaną tapicerką.
Opcjonalnie dostępne są także ASR z ESP, telefon, boczne poduszki powietrzne i system nawigacyjny. Skoda zaopatrzyła Octavię w cztery nowe silniki, powiększając tym samym ofertę do ośmiu benzynowych i czterech z napędem Diesla. Nowe modele silników to 1,4-litrowy benzynowy o mocy 75 koni (wyposażony w niego samochód rozwija prędkość 171 km/h.) i 1,6-litrowy o mocy 102 KM o maksymalnym momencie obrotowym 148 Nm przy 3800 obr/min. Limuzyna rozwija dzięki niemu prędkość maksymalną 190 km/h i przyspiesza z 0 do 100 km/h w 11,8 sekundy. Według danych Skody silnik ten zużywa 7,0 litra benzyny na 100 kilometrów. Napęd spełnia normę EU4 dotyczącą czystości spalin. Można go połączyć z automatyczną skrzynią biegów. Dla Octavii kombi 4x4 zarezerwowano potężny silnik TDI z nowoczesnym wtryskiem bezpośrednim o mocy 101 KM, wyposażony w sportową skrzynię 6-biegową. W samochodzie tym dostępny jest także 1,8-litrowy, 150-konny silnik turbo.
Najnowocześniejszy napęd zastosowano jednak w modelu sportowym Octavii- RS. Pod jej maską odnajdziemy turbodoładowany motor o pojemności 1800 cm³ i mocy aż 180 koni mechanicznych. Przy pomocy tego samochodu Skoda pragnie wskrzesić prawie stuletnią sportową tradycję marki. Silnik zastosowany w Octavii RS ma maksymalny moment obrotowy 235 Nm w przedziale od 1950 do 5000 obr/min, można dzięki niemu osiągnąć 100 km/h w 8 sekund. Maksymalna prędkość to 232 km/h co sprawia, że jest to najszybsza, seryjna Skoda, jaką kiedykolwiek zbudowano. Nadwozie obniżono o 15 mm, z przodu i z tyłu wyposażono je w spojlery, specjalne koła z lekkich stopów o średnicy 16 lub 17 cali pozostawiają widok na zaciski hamulcowe, które polakierowano na zielono.
Równie sportowy charakter nadano wnętrzu: silnie wyprofilowane siedzenia w połączeniu z czarną skórą i materiałem, pedałami z blachy perforowanej oraz specjalne wskaźniki z aplikacjami z aluminium i włókna węglowego nadają odpowiedniego stylu. Nowa Octavia pojawi się na rynku we wrześniu 2000, model sportowy RS dopiero w styczniu 2001, cen jeszcze nie ustalono.