...podczas sprawdzianu praktycznego. Fabia i Roomster z urządzeniem renomowanej firmy Guidosimplex okazały się najlepszymi spośród testowanych samochodów.
Zalety i wady czterech samochodów dla osób z dysfunkcjami ruchu analizował dla magazynu Auto Moto Łukasz Bednarski, pracujący w Stowarzyszeniu Przyjaciół Integracji. Testował Nową Škodę Fabia 1.4 16V (85 KM), Škodę Roomster 1.6 16V, Toyotę Yaris 1.3 VVT-i MM oraz Fiata Grande Punto 1.4 8V 5d Dualogic. Podczas testów Łukasz Bednarski sprawdzał, na ile łatwo mógł samodzielnie zająć miejsce za kierownicą, ustawić fotel, załadować wózek inwalidzki i obsługiwać w czasie jazdy dodatkowe oprzyrządowanie, umożliwiające prowadzenie samochodu osobie z dysfunkcją ruchu. - Pomimo tego, że mam sparaliżowane nogi i niedowład rąk, na co dzień prowadzę auto. Jednak dopasowanie oprzyrządowania do schorzenia jest kluczowe. I już na początku testu muszę powiedzieć, że część moich uwag będzie bardzo subiektywna. Ale fakt - jeżeli ja nie poprowadzę auta, to chyba niewielu się to uda - mówił redakcji przed testem Bednarski.
Najlepsze oceny otrzymały Škoda Fabia (4 gwiazdki) i Škoda Roomster (4,5 gwiazdki). Fabia otrzymała otrzymała w testach bardzo wysokie noty - 5 gwiazdek (maksymalna nota) za wrażenia za kierownicą, 4,5 jako ocenę oprzyrządowania, po 3,5 gwiazdki za nadwozie i ergonomię obsługi. - W Fabii zdecydowanie najłatwiej było zająć miejsce. Na pochwałę zasłużyły także fotele Škody, są sztywne i dbają o kręgosłup - komentował na łamach miesięcznika Bednarski. Testowana Fabia była wyposażona w standardową skrzynię biegów i urządzenie firmy Guidosimplex - podciśnieniowy siłownik, dzięki któremu można zmieniać biegi, nie dotykając sprzęgła. Gaz i hamulec obsługiwany jest dzięki mechanicznej dźwigni. Opinia pana Łukasza była bardzo pochlebna: - Jeśli ja, tetraplegik (osoba z całkowitym lub częściowym paraliżem rąk i nóg) jeździłem z ręczną skrzynią, poradzi sobie każdy - napisał w Auto Moto Bednarski. Zwrócił uwagę, że znaczenie ma nawet kolor tapicerki - zbyt jasna szybko pobrudzi się od kół wózka - szara w Fabii nie jest może tak elegancka, ale o wiele bardziej praktyczna.
Najlepsze wrażenie jednak na kierowcy testowym Auto Moto zrobił Roomster, wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i urządzenie gaz-hamulec, działające na zasadzie mechanicznej dźwigni. - Okazuje się, że przestronność nadwozia przydaje się, zarówno jeśli chodzi o łatwe przewożenie wózka inwalidzkiego, jak i wyjazd z rodziną na wczasy - skomentował zalety Roomstera Bednarski. Uznał też, ze zastosowane w nim rozwiązania są idealne, zarówno w mieście, jak i na trasie, gdzie o wygodę dba dodatkowo tempomat. Ostatecznie przyznał Roomsterowi po 5 gwiazdek za wrażenia za kierownicą i ergonomię obsługi, 4,5 za oprzyrządowanie i 4 za nadwozie.
Warto dodać, ze Łukasz Bednarski bardzo pozytywnie ocenił także organizowany przez Szkołę Auto kurs doskonalenia techniki jazdy dla osób niepełnosprawnych, w którym brał udział w maju tego roku. Oferta szkoleniowa stanowi integralną część programu Przyjazne Auto, którego jedną z głównych zalet jest kompleksowość oferowanych rozwiązań.
- Niezwykle cieszymy się z tak dobrego wyniku Škody w teście Auto Moto. Najważniejsze są przecież odczucia niepełnosprawnego kierowcy, który będzie korzystał z naszych rozwiązań na co dzień - mówi Dominik Bobowski, produkt manager odpowiedzialny za Przyjazne Auto w Skoda Auto Polska. - Dzięki fachowemu oprzyrządowaniu firmy Guidosimplex, w jakie udoskonalamy nasze auta, możemy zaoferować osobom niepełnosprawnym urządzenia idealnie dostosowane do ich potrzeb, Wyniki testów porównawczych Auto Moto dają nam dużo satysfakcji i potwierdzają skuteczność programu Przyjazne Auto, poprzez który chcielibyśmy przyczynić się do poprawienia poziomu mobilności i samodzielności osób niepełnosprawnych - dodaje Bobowski.